The Island

Hislop, Victoria

| 2005

THE ISLAND won RichardJudy's Summer Read 2006, and was the Sunday Times number one paperback for eight weeks

Sten

2015-07-16

Läste den svenska översättningen. Trots att den var full av adverb och klyschor fångade historien trots allt mitt intresse. Läste den under semestern till Kreta vilket fördjupade läsupplevelsen.

Maria Jönsson

2011-12-11

Fantastiskt tidsdokument.

2010-02-20

Min läsning upphör efter sidan 48 därför att nästa sida är sid 78. Ett ganska bra hopp! Under mina 48 sidor kan jag konstatera att detta är en översättning utan känsla för stil. Till exempel så har vi inte "kollat" så särskilt länge och absolut inte i början på 1900talet. Detta är en engelsk storsäljare och min nyfikenhet har väckts. Den engelska upplagan har nu lästs. Lite bättre än den svenska var den, men var inte annat än platt underhållningslitteratur.

Ulla Englund

2010-02-16

Denna romantiska historia handlar om spetälskas tvångsplacering på ön Spinalonga åtminstone under en period kring andra världskriget. Den stora behållnigen av romanen är att jag blir intresserad av ön, väl värd ett besök under kommande Greklandssemester.

Marianne Bergkvist

2010-01-27

Jag blev inte bara sugen på att åka till Grekland när jag läste denna bok, jag blev intresserad av Spinalongas historia.

Elisabeth Karlberg

2009-11-27

En gripande bo som får mig att vilja besöka platsen

Emma

2009-10-11

En bok som handlar om Eleni som drabbas av spetälska och som många andra skickas ut till ön Spinalonga för att dö. Därefter sträcker sig berättelsen över tre generationer av kvinnor efter henne. Ämnet kanske inte låter så jättespännande men jag tycker att historien om Spinalonga är överraskande gripande. Boken har lite platt språk som gör den bitvis seg, men historien är vacker. Om hur vi härstammar från våra förfäder och hur vår historia alltid kommer att vara en del av vilka vi är.

Maria Klamas

2009-08-24

Denna bok har vi läst inom ramen för en av mina bokklubbar jag är med i.... vet inte varför men jag kände mig skeptisk innan jag köpte den, därför inhandlades den i pocket... detta motstånd fanns med till en början av läsningen, men lättade efter hand... Bokens behållning är för mig den historiska berättelse om spetälska och dessa smittade människors liv på ön i boken... detta kantat med den vanliga dosen av kärlek gjorde boken till en stark trea!

Ciccis bokblogg

2009-07-26

Då boken handlar om Kreta så köpte jag den för att läsa den när jag var på semester på Kreta. Kul att läsa om ön när jag var där, övrigt en vanlig kärlekshistoria.

Anita Lundgren

2009-06-18

Intressant historia om spetälskekolonin, men lite taffligt språk.