The Invisible Man from Salem

In the final days of summer, a young woman is shot dead in her apartment. Three floors above, the blue lights of the police cars awaken disgraced ex-officer Leo Junker. Though suspended from the force, he can?t stay away for long. Bluffing his way onto the crime scene, he examines the dead woman and sees that she is clasping a cheap necklace ? a necklace he instantly recognises. As Leo sets out on a rogue investigation to catch the killer, a series of frightening connections emerge, linking the murder to his own troubled youth in Salem ? a suburb of Stockholm where social and racial tensions run high ? and forcing him to confront a long ago incident that changed his life forever. Now, in backstreets, shadowed alleyways, and decaying suburbs ruled by Stockholm?s criminal underground, the search for the young woman?s killer ? and the truth about Leo?s past ? begins.

Jan Banan

2021-05-26

Ytterligare en författare som gömmer sitt relationsdrama bakom ett tidigt mord för att kunna lansera boken som deckare.

Är sanslöst trött på detta pendlande mellan dåtid och nutid som alla numera ägnar sig åt och det hjälper inte att boken är välskriven och har ett bra språkbruk, jag sågar den fullständigt.

Sömnigt, oärligt och uttjatat!

2021-04-11

Välskriven och lite annorlunda thriller med bra tecknade karaktärer. En bok där inte slutet är uppenbart efter några sidor. betyg 3,5

2020-05-30

Jag är lite överraskad av hur bra jag tyckte att den här boken var. Förutom att det är en spännnade och lite annorlunda deckare har den även ett fängslande språk och djupdyker ner i relationer på ett sätt som jag upplever ovanligt inom denna genre. Hjärtat blöder stundtals och jag funderar på all skuld, skam och cirkulerande hämnd som aldrig ger någon tillfredsställelse.

janne lindh

2020-02-04

En mycket välskriven och fängslande kriminalhistoria. Att Carlsson också bjuder på en fin ungdomsskildring i väl fångad miljö gör boken ännu bättre.

2019-03-25

Lite skruvad förortsintrig

Helt okej 💜

2018-08-25

Och så var det äntligen dags för den här serien. Den som i stort sett har blivit tokhyllad av både kritiker och bloggare. Det är ju aldrig speciellt lätt att ge sig på en sådan och det blir sällan rättvist mot boken. Jag inser nu att mina förväntningar antingen var för höga eller helt enkelt felställda. Läs mer på min blogg

Karin Johansson

2018-02-27

Trodde inte att jag skulle gilla böckerna så mycket, men det gör jag.

2017-06-09

Blodiga kriminalare är inte min melodi. Den här är lika mycket en psykologisk och sociologisk roman. Språket är så underbart att jag blir tårögd. Välkommen till parnassen Christoffer Carlsson!

Malin Sundman

2015-09-05

En annorlunda, fängslande deckare. Jag gillar språket dock tappar jag tråden ibland men i det stora hela absolut läsvärd! Ser fram emot nästa del i serien.

Teresia Kjellgren

2015-08-06

Helt okej story. Välskriven och bra språk. Jag gillar upplägget och den är inte hel förutsägbar. Läsvärd.

Tomas Karlsson

2015-07-17

Han skriver bra Carlsson, dock inte speciellt spännande och historien är inte speciellt övertygande för min del

Johan Arvidsson

2015-07-10

Att jag lät mig luras in i den här how to make a deckare 101. Fint språk i början, några spännande scener. Uppenbar story och huvudpersonen är nerknarkning romantiserad. Orkar inte med nått som hände i den här boken faktiskt.

Kerstin Hellgren

2015-04-11

Tyvärr inte min grej!

Lena L

2015-03-30

Inte i min smak...rörig, för många misslyckande människor på en gång...

karin andersson

2015-02-14

Suverän bok

Karin Löfstrand

2014-10-29

141006: Riktigt bra balans mellan den historiska tillbakablicken och den nutida händelsen.

John C

2014-06-26

Thriller som utspelar sig i Stockholm men som har sin upprinnelse i händelser under 90-talet i förorten Salem. Den avstängde polisen Leo Junker har ett brokigt förflutet och blir personligen indragen i ett mord som sker i samma hus där han bor. Typisk noirkänsla som verkar vara inne nu. Men en helt ok spänningsroman.

emelie .

2014-04-23

Om en som jag är uppvuxen i en förort nära Salem och Rönninge så är de litterära friheterna kring dessa orter mer ett hinder än en tillgång när en läser boken.
Språket är bra men balanserar emellanåt farligt nära det pretentiösa. Historien är bra med många bottnar men tar en rätt så banal vändning mot slutet. Dock en trevlig läsupplevelse, värd de tre dagar det tog.

Lars Bruman

2014-04-05

Spännande och genomtänkt

Jeanette Arbhage

2013-12-23

Den osynlige mannen från Salem är den första bok jag läst av Christoffer Carlsson, en spännande och snabbläst bok jag ser fram emot den andra boken i den tilltänkta serien om polisen Leo Junker

Ann Simonsson

2013-12-18

En sådär bok.

Karin Lundberg

2013-11-22

Snabbläst och trevlig deckare.

2013-09-07

Jag har läst Christoffer Carlsson två tidigare böcker, och tyckt mycket om dom båda två.

Här är en länk till ?Fallet Vincent Franke?, Christoffers debutbok från 2010.

Och här är en länk till Christoffers andra bok, ?Den enögda kaninen?, från 2011.

Christoffers tredje bok ?Den osynlige mannen från Salem? är den första delen i en planerad serie om polisen Leo Junker.

Och det ser jag fram emot! Att det ska bli en serie alltså! För jag tyckte mycket bra om den här boken.

Boken var mycket välskriven och engagerande. Spännande och inte alls helt förutsägbar.

Och jag tycker om Christoffers sätt att skriva på. Personporträtten är mycket bra, och han skriver ?ungt och modernt?.

Så jag rekommenderar verkligen boken, och även hans tidigare, som nu finns i pocket. Och jag ser fram emot nästa bok om polisen Leo Junker.

2013-08-28

Christoffers tredje bok ”Den osynlige mannen från Salem” är den första delen i en planerad serie om polisen Leo Junker.

Och jag tycker om Christoffers sätt att skriva på. Personporträtten är mycket bra, och han skriver ”ungt och modernt”.