The ice princess

Lckberg, Camilla

| 2008

For the first time in English, the psychological thriller debut of No 1 bestselling Swedish crime sensation Camilla Leckberg. Returning to her hometown after the funeral of her parents, writer Erica Falck finds a community on the brink of tragedy. The death of her childhood friend, Alex, is just the beginning. Her wrists slashed, her body frozen in an ice-cold bath, it seems, at first, that she has taken her own life. Erica conceives a memoir about the beautiful but remote Alex, one that will help to overcome her writer's block as well as answer questions about their own past. While her interest grows to an obsession, local detective Patrik Hedstrom is following his own suspicions about the case. But it is only when they start working together that the truth begins to emerge about this small town with a deeply disturbing past!

Vincent Larsson

2022-09-25

Superbra!

Ingrid Nilsson

2022-05-11

S spnnande och tar upp viktiga samhllsfrgor

Moa Norstrm

2022-03-21

fastnade aldrig

Moa Norstrm

2022-03-21

fastnade aldrig

Josefine Malmer

2021-08-24

Nja...lskar deckare men dock inte Lckberg. Lite fr enkelt och frutsgbart. Och s tycker jag sprket generellt r fr dligt.

Maria B

2020-07-28

Bra handling i fr mig knda miljer, gillar dock inte Lckbergs stndiga beskrivningar av mrkesklder och liknande...

Karin Johansson

2020-05-04

Riktigt bra.

Sarah

2019-03-08

den enda Lckbergare jag lst.. hade frvntat mig mer av sprket faktiskt. Annars bra handling. Miljer och karaktrer

Nina Larsson Lange

Mycket bra!

Helt okej

Nathalie P

2017-12-10

Frsta boken som jag lste av Lckberg, och jag var fast vid hennes bcker! Har lst alla i Fjllbacka-serien.

Annelie Saxby

2017-09-21

X

Karina Stein

2017-01-16

Detta r en mycket frutsgbar bok, psykologin r enkel och orealistisk. Det r en bok som inte ldrats med vrdighet.

Johan Bengtsson

2016-12-29

Lckbergs frsta deckare frn 2003 och den frsta bok jag lst av henne. Isprinsessan r en kvinna som hittas
mrdad i ett hus i Fjllbacka. Jag hade inte s stora frvntningar, frestllde mig henne som en nutida Maria Lang.
Men hon veraskade positivt, boken var rtt spnnande och berttelsen hll ngan uppe nda till slutet.
En del underhllande personligheter och Fjllbacka-miljn r andra kryddor som detta smakligt.

Lilian Lidforss

2015-05-06

r uppvxt i Fjllbacka och kan konstatera att Camilla Lckberg inte r srskilt hemmastadd dr. Spnnande var den inte heller.

Amanda - Lsbulle

2015-03-16

Hade inte boken varit underhllande s hade jag inte fortsatt lyssna. Just ljudbcker har jag svrt att fastna fr, jag hade minst tre pbrjade i rad innan jag startade med Isprinsessan som jag inte pallat lyssna klart (bla Nyckeln... Snark p den). Samtidigt vljer jag bara bcker som jag inte knner ngon direkt dragning fr att lsa sjlv, s det r trots allt frn ett urval av mina (frdomsfullt) lgvattenmrkta bcker som den hr boken har valts.

Och den var underhllande! Det mrks att Lckberg har frskt g ifrn den klassiska deckarstilen. Istllet r det karaktrerna som str i centrum, och deras den vvs ihop med en mordtrd. Sjlva polisarbetet fr vi egentligen inte flja, ofta har Patrik Hedstrm redan listat ut saker nr det r hans tur att fra storyn framt. Vilket egentligen inte gr mig ngonting. Problemet r istllet att nr man lst en stor del deckare blir man krsen. Det r svrt att bli verraskad, inget r nytt. Vilket frsts kan knnas orttvist; hade jag lst Lckberg frst hade det varit en annan bok som ftt lgre betyg. Men faktum kvarstr: mycket knns redan gjort, spnningen lyckas inte riktigt hitta mig.

Julia Billstein

2015-02-11

Sprket och karaktrerna r en aning klichartade men komplotten r genomtnkt.

Marc Moore

2014-11-13

Lite sent hoppar jag p Lckbergtget. Trevlig svensk deckare.

Therese stman

2014-06-25

Spnnande deckare, men lite seg. Hon skriver bra och jag tycker Fjllbacka r en mysig ort. Betyg: 4

Katarina Johansson

2014-03-11

Tycker detta r den bsta av Lckbergs bcker.

Katarina Johansson

2014-03-11

Tycker detta r den bsta av Lckbergs bcker.

Mary Gransson

2014-02-28

Bra och spnnande som alla hennes bcker

Teresia Kjellgren

2014-02-28

Lckbergs debutbok om Fjllbacka morden och Ericka Falck och de andra. Jag gillar hennes stt att beskriva personer och skriva utifrn varje persons egen synvinkel. Har antagligen lst fr mycket dckare fr jag tyckte det var ganska uppenbart tidigt i boken vad som hnt ven om det p slutet inte r riktigt som man tror nd. Absolut lsvrd om man vill ha en spnnande och bra skriven bok.

Evelina Persson

2013-12-08

Spnnande och lttlst

Jimmy Nilsson

2013-11-18

Har hrt och sett mycket om Lckberg nu senaste ret, s knde att det var dags att lsa ngon av hennes bcker.

Efter hennes frsta bok knner jag mig inte vertygad. Hade strre frvntningar, boken knns fr enkel enligt min mening. Ngon djup spnning infinner sig i alla fall inte hos mig. Okej, som debutbok i alla fall. Ska lsa bok tv nu och hoppas p en nivhjning.

Glada Gunvor

2013-10-07

Bra och lttlst.

Sara Frimodig

2013-09-23

Jag r inget fan av deckare, men tnkte att jag nd skulle ge Lckberg en chans. Slutsatsen r att deckare fortfarande inte r min grej!

Lars Sederlin

2013-09-08

Aldrig mer Lckberg. Boken var jobbig att ta drigenom. Tyckte den var uselt skriven. Tillhr allts inte Lckbergfansen. Smaken rolika.

Anna Jensen

2013-08-09

Den hr boken fick mig att lska Lckberg. Vldigt bra skriven och spnnande, vldigt lttlst.

2013-06-03

Jag brukar inte ge upp p bcker. Oavsett om jag lyssnar eller lser s frsker jag alltid lsa ut dem. Den hr var dock omjlig fr mig att ta mig igenom. Extremt frutsgbar och vldigt barnslig som jag tycker alla Camilla Lckbergs deckare r. Frstr rligt talat inte hennes enorma framgng!

Annimoure Nilsson

2013-05-07

Nej.

Orealistisk teknik. (Skippa allt vad DNA-analys r, skippa att man gra en brottsplatsunderskning. Icke polis till huvudkaraktr som trnger sig in i tomma hus och grver runt i underkldesldor, hittar misstankar i tidningsartiklar som man inte skulle lyfta p ett gonbryn fr i verkliga livet. Orealistisk hrva av personer, verdrivet stereotypa karaktrer. Beskrivningar som motsger varandra: "Han gick ner i (till?) undervningen igen. Inte heller dr sg allt ut att vara som det skulle. Varken kket eller vardagsrummet sg annorlunda ut n det brukade".
Klyschorna haglar. Hy "skrynklig som katrinplommon", men "gon klara och pigga som en flickas", "knde sig som en skolpojke", "hakan nere vid brstkorgen", "stamma fram svar", "log spjuveraktigt leende". "som om hon talade med ett barn", "snabb verslagsrkning i huvudet". Plockat frn ett uppslag.

Nej, det blir ingen mer Lckberglsning fr mig, ven fast jag inte har ngot emot Camilla som person. Hon verkar vara smart och klurig s drfr frvnar mig tonen och intrigen.

Sara Krondahl

2012-10-14

Mycket bttre n vad jag trodde att den skulle vara, riktigt vidrig historia

Linda slund

2012-10-04

Lst i lttlst variant, frn LL-frlaget. Det hr r frsta Lckberg jag lser, och jag gillar att historien har mnga trdar som alla spelar roll p vgen fram. Jag gillar att se att det faktiskt gr att gra en klassisk pusseldeckare i lttlst format.

Jag ser att boken inte ftt direkt toppbetyg hr p Boktipset och funderar p om en del klicher kan ha strukits eller mildrats i den lttlsta varianten, men visst, en del finns ocks kvar (Mellberg, till exempel, hela han r en klich). Jag ska ge mig vidare till en ny Lckberg i original, och se vad jag tycker. Tycker i alla fall att boken hller ihop p ett skickligt stt s hr blir det hgt betyg frn mig (fast boktipset vntade sig att jag skulle ge boken en 2:a).

Lina Josefsson

2012-06-29

Om man tnker ta det fr vad det r, en underhllande deckare, s helt ok!

Skicklig ovntat slut men svr komma in i

Siw Kronqvist

2012-05-10

Hanna Persson

2012-01-11

Smsta boken hon har skrivit.

Karin Andersson

2011-12-26

Spnnande frn frsta sidan.

Lena A

2011-08-29

N mycket dlig bok, jag orkade inte ens lsa ut den. =(
Jag rder er inte att lsa denna bok..

Svrt med Lckberg...

Elin Stenblom

2011-02-20

Sprket r ingen hjdare men det r driv i historien.

Eva Svensson

2011-02-15

Mycket bra deckare. Gillar hennes skrivstil.

Lars Sederlin

2011-01-20

En svag etta. Hittade i foajen p ett hotell i Spanien. Helt ebarmlig. Varfr lste jag ut den, livet r fr kort fr att lgga p skrpbcker.

2010-07-25

Min allra frsta ljudbok! Boken r sdr. Behllningen r Katarina Ewerlfs inlsning:-)

Ansam Palmqvist

2010-07-16

Det syns genom texten att det r hennes frsta bok, till exempel vid beskrivningar av karaktrernas utseende. Dremot r berttelsen som utspelar sig vldigt bra och fantasifull.

Tove Holmgren

2010-05-16

Jag har inte lst alla Lckbergs bcker, helt enkelt fr att de r ganska dliga. Och jag lovar att det r en svag tva hon har ftt i betyg. Vad r det jag inte gillar? Banaliteten, storyns genomskinlighet, karaktrsgestaltningarna... Listan kan gras lng.