The Hypnotist

Kepler, Lars

| 2011

Tumba, Sweden. A triple homicide, all of the victims from the same family, captivates Detective Inspector Joona Linna, who demands to investigate the grisly murders -- against the wishes of the national police. The killer is at large, and it appears that the elder sister of the family escaped the carnage; it seems only a matter of time until she, too, is murdered. But where can Linna begin? The only surviving witness is an intended victim -- the boy whose mother, father, and little sister were killed before his eyes. Whoever committed the crimes intended for this boy to die: he has suffered more than one hundred knife wounds and Lapsed into a state of shock. He's in no condition to be questioned. Desperate for information, Linna sees one mode of recourse: hypnotism. He enlists Dr. Erik Maria Bark to mesmerize the boy, hoping to discover the killer through his eyes. It's the sort of work that...

Marina Pedersen

2015-09-13

Fruktansvärt ruggigt bra!

Annica Nordström

2015-04-24

Boken är bättre än filmen, men tycker fortfarande att boken är seg och har mycket ointressant information.

Linda Forslund

2015-04-05

Spännande men för lång. Upplever att man kunde korta av boken. Vilket de också gjort i filmen, som i och för sig inte var jättebra.

Helene Forsman

2015-03-25

Boken var jättebra och spännande.Den var verkligen en bladvändare nästan hela boken igenom!

Klara K

2015-03-18

Gillade alla de andra hittills utkomna böckerna av Kepler, men Hypnotisören orkade jag inte läsa klart. Den var väldigt seg tycker jag. Kanske för att jag sett filmen innan och tyckt att den var dålig.

Mäkta imponerad då VARJE blad var lika spännande. Rekommende

Miss Me Mo

2014-11-19

En riktigt bra deckare. Den har allt. Språket, intrigen, karaktärerna.

Therese Östman

2014-06-19

Inte den bästa deckaren jag har läst, men den var spännande ändå. Betyg: 4

Mats Blom

2014-03-08

Slutade lyssna efter en skiva. Sicket pekoral...

Anna Sandstedt

2013-12-06

Jättespännande bok men dålig film med Persbrant!

Veronika Mellqvist

2013-11-11

Vilken bladvändare! Spännande från början till slut.

Andreas ManU

2013-10-19

Mycket bra

Erica S

2013-09-22

gick inte lägga i från boken ser fram emot till dom andra keplers böcker ..

Jessica Karlsson

2013-09-11

Boken började lite segt för att sedan bli riktigt spännande!! Hade väldigt svårt att slita mig från den.

Anna Lindgren

2013-09-04

Vart väldigt besviken! Hade väntat mig mer!

Teresia Kjellgren

2013-09-04

Alla verkar tycka att den här är såå bra. Jag måste ha missat något. Har tänkt läsa de andra så det blir nog till att läsa om den här med. Kanske återkommer med ett högre betyg efter det.

Lina Westerberg

2013-08-16

En bra deckare, när man läser denna inser man inte vart serien är på väg, så fortsätt läs de andra delarna också! Du kommer inte ångra dig!

Anna Jensen

2013-08-09

Så välskriven och spännande. Bra språk, handling och innehåll. Ett måste! -Men se inte filmen...

jurgen andreasson

2013-07-27

En mörk resa på över 500 sidor med få hållplatser att andas ut. Sätt på dig säkerhetsbältet och luta dig tillbaka.

Märta Fohlin

2013-04-20

Jag uppskattar spännande litteratur men könsrollerna i denna bok hysteriskt tråkiga.

Evert Nilsson

2013-04-01

Nja, hade nog väntat mig betydligt mer. Påklistrade erotiska avsnitt drar ner betyget. Splittrad historia.

Lotta Larsson

2013-03-15

Lite i våldsammaste laget tycker jag. Lite seg i mitten men ändå spännande och bra.

O

Olga Lund

2013-03-07

Kunde knappt lägga ifrån mig boken. Mycket spännande.

Jennie Arwin

2013-03-04

Alltså, vad är så fantastiskt med denna? Tyckte den var seg att komma in i, ingen bok för mig

En halvdålig debut där Allt (och lite till) som hör till en deckare skulle stoppas in, rekomenderar ej.

C L

2013-02-21

Jag blev förvånad. Filmen sög däremot stenhårt.

Michaela Flink

2013-02-15

Otroligt bra och spännande bok!
Just när man trodde att man kunde gissa lösningen så vändes blickarna åt en annan misstänkt.
Rekommenderas varmt!

Hannes Skarin

2013-01-31

Bra inledning men platt story och språk.

Emma Hortlunds andra stycke (se: recension) ger en klar bild av boken. Förutom sista meningen då kanske, även om jag delar den.

Eva Djervbrant

2013-01-30

Otroligt spännande. Lyssnat som ljudbok

Annione H

2013-01-10

Lättläst och ganska spännande, men väldigt många personligheter och delmoment att ha i huvudet.

Peter Kronlöw

2012-12-29

Ljudbok. Spännande men når inte riktigt upp i samma klass som efterföljaren Paganinikontraktet

M W

2012-12-14

Ingrid Durhem

2012-12-02

Helt okej bok, spännande bok men lite trög emellanåt.

Björn Math

2012-11-19

Dra åt h-vete vilken bra och spännande bok! Tänd upp i huset, lås och läs!

Anna Johansson

2012-11-15

Spännande från sidan ett. En bladvändare och du vill aldrig sluta läsa. Ett segt parti i mitten av boken, som dock är det intressant. Lite lösa trådar som hänger kvar när boken är slut. Den får en fyra i betyg med tanke på detta.

Sinikka Saarinen

2012-11-06

Väldigt spännande, kunde knappt lägga ifrån mig

Jan Lillman

2012-10-21

Hej! nu måste jag revidera mina kommentarer om boken. Idag har jag tillsammans med frugan sett filmen med Persbrandt, Ohlin mfl och tyckte att den var mycket bra och förklarade och belyste boken till det positiva, det brukar ju vara tvärt om! Därför höjer jag betyget!

Jan Lillman

2012-10-21

Läst 2 gånger. Första på resa i Kina 4*, andra gången fick den bara 1*!!! Jag tycktr, andra gången, att den var svårläst och onödigt blodig.

Anna Ekberg

2012-10-16

En lysande bok som fascinerade mig från början till slut! Snabba vändningar och mycket spänning! Perfekt läsning!

Ellenor Larsson

2012-10-09

Dåligt skriven och inte så spännande. Rörig.

Mäkta imponerad då VARJE blad var lika spännande. Rekommenderas då den är genialisk!

Jenny Jansson

2012-08-17

Väldigt rå spännande och otäck!

Bo Wänghammar

2012-08-17

Något av det mest obegåvade dravel jag någonsin gjort misstaget att läsa. Jag var nyfiken och utan förutfattade meningar när jag började läsa, men började snart himla med ögonen, sedan fnissa okontrollerat och till sist satt jag och hånskrattade. Det enda som fattades i boken var några bebis-aliens.

Extremt spännande. En deckare helt i min klass.

2012-07-26

En bok och en debut som varit mycket uppskriven. När denna bok gavs ut kände man ju inte till paret bakom pseudonymen Lars Kepler. Kanske det gjorde att boken skrevs upp till oanade höjder. Jag tycker inte att boken motsvarar förväntningarna. Tidvis är den riktigt spännande med en kul story. Boken tappar dock med ett ganska töntigt actionbetonat slut. Dessutom känns den lite slarvigt skriven emellanåt då många detaljer är både ologiska och motsägelsefulla. Helt ok men jag hade förväntat mig betydligt mer. En stark 2:a.

jn dvd

2012-07-26

Dom där 200 sidorna i mitten var en onödig transportsträcka som fick mig att ledsna en aning. Början och slutet är okej.

Lina Josefsson

2012-06-29

Läste aldrig ut den. pallade bara inte.

Kitty Cat

2012-05-26

Lysande! Ville inte att den skulle ta slut samtidigt som jag inte kunde sluta läsa!

Martina Jonsson

2012-05-08

Spännande och stundvis småäcklig bladvändare. Tycker inte att den behandlar detaljer lika smart som uppföljaren Paganinikontraktet gör. Gillar inte riktigt hur karaktärerna Josef och Evelyn används i slutändan, men boken är ändå tillräckligt bra för att få en femma.

Malin de Besche

2012-05-06

En spännande bok med oväntade vändningar.

Stig Svåren

2012-04-20

Bättre än mycket i genren, men ett tråkigt parti med tilbakablick, samt ett ganska patetiskt actionfylld slut drar ned betyget något.

Charlotta CG

2012-03-29

En stark tvåa. Man vill hela tiden läsa vidare för att se hur det går men samtidigt syns det att det är två författare för här och där är det ganska osynkat. Det är dessutom flera saker som retar en. Att det blir några mord i värsta Midsomer-stil kan jag acceptera men familjerelationen är märklig. Alla reagerar inte rationellt i kris men om något händer en familjemedlem så nog sjutton kommunicerar man så gott det går istället för att spana åt olika håll helt vilt? OK att man kan vilja fly allt hemskt för en stund men att kasta sig in i relationer? Det är ganska stereotypt med tablettknaprande karriärläkare och en lite udda polis också. Det hela hade varit rätt underhållande som hollywoodfilm men blir i det här formatet en lite för tjock deckare med för oerhörd historia.

Matilda Krig

2012-03-14

Fantastiskt spännande hela tiden! Det enda jag störde mig på var att tillbakablicken var 120 sidor lång... :P

Peter Eriksson

2012-03-02

En svag fyra, ganska seg historia.

emma holm

2012-03-02

Jag vet inte om det är att man förväntat säg mer pga att alla sagt att den är så himla bra, inte riktigt min stil. Hade svårt att "fastna" när jag läste.

Hamphus Kjellman

2012-02-29

Hyfsad debut. Spännande och bra story. Men ändå får jag känslan av att den var för lång, att man kunde tryckt ihop allt på färre sidor. 7/10

Victor Gylling

2012-02-26

Oerhört spännande, den blev sträckläst.

Daniel Hugosson

2012-02-22

Slarvig, omständig och en jävla massa lösa trådar. Stör mig på en hel del beträffande den här boken. Dels är personporträtten, även med deckarmått mätta, våldsamt tafatta. Dels saknar jag en, (bara en!) karaktär som heter typ Lars Johansson eller Lena Lindblom, och inte bara Vesuvius Rastafari eller Ann-Maj-Mona Vulgofjärd. Knappast konstruktiv kritik, men ändå symptomatisk för berättelsen i stort: Omständigt.

2012-02-21

Nu har jag då läst paret Coelho Ahndorils första bok och det var med väldigt blandade känslor jag slog ihop den. Å ena sidan var det riktigt spännande och jag läste ut boken på två dagar. Å andra sidan lämnade berättandet en del övrigt att önska. Läs resten på http://bokslut.blogspot.com/2012/02/hypnotisoren-av-lars-kepler.html

Anette Hökerberg

2012-02-11

En väldigt spännande bok som är svår att lägga undan. I början tyckte jag det lite var lite jobbigt när det hoppade så mycket i tiden, men jag vande mig efter ett tag. Ska bli spännande att läsa nästa bok i serien.

Sara Dahlin

2012-02-07

Svag 3:a. Den började förvisso lite segt, men blev sedan bra - riktigt bra! Men slutet? Jag skummade uttråkad igenom sista 20 sidorna och kände mig nästan lurad på att ha läst dryga 500 sidor.

Mycket mycket spännande och skrämmande. Faktiskt så spännande att det räcker till för att ge en fyra i betyg trots en hel del slarviga och orealistiska personbeskrivningar

Lars Lisspers

2012-01-17

Känns som två parallella storys. Rätt obehaglig, men bra.

Madeleine Olofsson

2012-01-03

Spännande in i det sista!

Lisbeth Olsson

2012-01-01

Läsvärd rekommemderas.
Händelsrik och spännande. Från första sidan till den sista.

Elin Rickmarker

2011-12-26

Mycket bra bok. Svår att lägga ifrån sig!!

Lars Hindgren

2011-11-21

Nästan i klass med Stieg L

Frida Brandt

2011-11-01

Brukar kunna ta mig igenom de böcker jag påbörjar men denna förblir halvläst. Riktigt dålig.

Kamali 

2011-10-11

Vilken skitbok! De två författarna är antingen sjukt dåligt synkade eller bara väldigt dåliga skribenter. Berättelsen har flera parallella berättelser som inte vävs ihop på något bra sätt. Ungefär som om man bara fläckvis skrapar bort frosten från bilens framruta lite här och där och kanske ändå lyckas ta sig dit man ska utan att veta vad man passerat på vägen. En av de sämsta, sammanhangslösa mest menlösa böcker jag nånsin läst. Och hör sen.

Anders Johansson

2011-08-22

Lite rörig och stundtals seg. Svag 2:a

Anneli Lyxell

2011-08-15

En bok för mig som gav mig spänning och ilningar. Jag kunde inte slita mig från boken.

Björn Olsson

2011-08-15

En svag trea. Rörig med svagt språk och karaktärer som man inte får fördjupa sig i. För många parallella historier och lite omotiverat knullande. Men spännande bitvis, absolut.

Emma Hortlund

2011-08-01

Jag hade väldigt höga förväntningar på den här boken, men jag tycker inte att de införlivades. Jag blev förvånad över att språket var både platt och onyanserat. Det var ingen fröjd rent språkmässigt att läsa den. (Det kan till viss del bero på att jag läste ”Fördjupade studier i katastroffysik” precis innan, som med sitt språk verkligen fångar läsaren.)

Eftersom Hypnotisören är en populär bok som har fått mycket uppmärksamhet tänkte jag att det den saknar i språk kommer den att väga upp med en otroligt spännande historia. Men inte heller det lyckas den med. Jag tycker aldrig att det blev riktigt spännande. Många gånger kändes det bara dumt och förutsägbart. Jag blev aldrig riktigt intresserad av historien och samtliga karaktärer i boken är fåniga. Det finns ingen ”hjälte” som imponerar, som jag ”hejjar” på.

Ungefär i mitten av boken, när jag märkte att det här verkar inte leda någonstans, förväntade jag mig att det åtminstone skulle komma en riktigt oväntad tvist på slutet. Så att man får den där känslan av ”aha, var det så det var” som jag tycker är viktigt i en deckare. Men nej, allt är som det från början verkar vara. Jag tycker också att det finns en del lösa trådar som inte fångas upp ordentligt.

Det mest spännande med hela boken var nog innan man visste vilka som gömde sig bakom pseudonymen.

Det här är en deckare helt enkelt, en i mängden. Helt okej slö sommarläsning (även om boken utspelar sig på vintern), men inte mer än så.

S S

2011-07-29

Första delen av boken var i alla fall grymt spännande..

Linda Joona

2011-07-28

Bättre än jag hade förväntat mig.

Henrik Fogelberg

2011-06-19

Överreklamerad

Anna Nyman

2011-06-12

Mycket svår att lägga ifrån sig när man håller på, lätt att glömma efteråt. Inget fel med det. Författarna har drivet i berättelsen och vet att klippa bort det som är överflödigt. Även jag stör mig lite på den stora mängden galna mördare och de många olika "detektiverna". Totalt är det väl....4 olika perspektiv som det snokas ur?

Sofie Petersson

2011-05-29

Rapp och händelsrik! Som gjord för bioduken! Paret "Lars Kepler" snålar inte med varken hemskheterna eller ond bråd död! Blir stundtals för makabert, men en självklar kioskvältare.

Kim Rydvald

2011-05-21

Lustigt att det krävdes två personer för att skriva detta. En stjärna var således.

Lovisa S

2011-05-16

Spännande men orealistisk.

2011-05-04

så nära fem som bara kan gå...
Så nära fem som bara kan gå...
Älskade verkligen denna berättelse... brukar inte gilla deckare men den här hade ett intressant driv som bara förde mig framåt sida för sida... med ett persongalleri som jag kom att älska... Ändå inte en femma i betyg... saknade en bättre upplösning på första mordet... eller var det jag som var ouppmärksam? saknade oxå en upplösning på kärlekshistorierna som fanns där och påverkade deras äktenskap... men kanske sådant som kommer sedan? märker att jag är rysligt besatt av att få historier uppklarade... och trådar ihopknutna!

Jessica Nilsson

2011-05-01

Jag tyckte att Hypnotisören va kanonbra!

Elisabeth Andersson

2011-04-26

Spännande läsning.

Ulf Pettersson

2011-04-12

spännande men lite för våldsam för min del

Ulrica Sandell

2011-04-05

Lättläst o rafflande, tomgång i mellan åt.

Evelina Arnesson

2011-03-25

Får inte ihop historien ordentligt, för många lösa trådar och för många personporträtt som upplevs som flyktiga och ej genomarbetade.

Anette Marcusson

2011-03-15

Bra

Rama Pujara

2011-03-14

Intressant början men slutet förväntade jag mig mer utav. Helt klart värd att läsa.

Rama Pujara

2011-03-14

Bra början men slutet förväntade jag mig mer utav. Dock helt klart en bok värd att läsa.

Camilla Skoglund

2011-03-12

omöjlig att ta sig igenom...

Ingela Jakobsson

2011-03-09

En bra bok, med mycket spänning, men ruskig.

Mina Böcker

2011-03-08

Hur många galningar rymmer en och samma bok egentligen?

Franciska Haldemo

2011-03-08

Hade höga förväntningar, vilket infriades till en viss del. Men till slut blev det vara för mycket, för många historier som skulle vävas samma och lite väl mycket dokusåpa. Ändock var det svårt att lägga ifrån sig boken :)

Henrik Johansson

2011-03-06

Började riktigt bra, men sedan blev det lite för mycket som en serie i TV3 över det hela. Förvisso spännande men ganska naiv, "kärleksscener" och parallella mysterier som mest blir småfåniga...

Majjakarin Karlsson

2011-02-28

Det började så bra..tills den spårade ur fullständigt. suck vilken sörja!

2011-01-28

Jag är lite splittrad ifråga om vad jag tycker om den. Den känns som den handlar om två helt skilda historier som inte riktigt hör ihop. Sedan har jag svårt för denna långa återblick som kommer sent in i boken. Visserligen ger den förklaringar, men det händer ju ingenting!!!!!

Mikael Finsberg

2011-01-23

Jag tyckte att karaktärerna var overkliga och inte reagerade trovärdigt. Det kändes att det var två författare som hade skrivit, det var lite osammanhängande. Boken var dock spännande så den får en 3'a.

Anna-Karin L

2011-01-14

Spännade och svårt att släppa den när jag höll på, men vet inte egentligen om den var så bra som många menade. Den stannade inte kvar hos mig efteråt.

2011-01-06

Jag tycker att denna bok är alldeles "för mycket". Efter 8 timmar in i boken så var det dags att ge upp den. Jag orkar inte med alla dessa återblickar på mordet. Nej den här boken är absolut inte i min smak.

2011-01-05

En väldigt spännande och mångsidig deckare, med intressanta karaktärer. Jag tyckte att boken var väldigt lättläst, det flöt på bra och det var inte tungt, trots att boken är tjock.

Historien ligger på flera olika nivåer, vilket gör att den inte är förutsägbar som många deckare är. Den levde upp till mina förväntningar och jag ser fram emot att läsa fortsättningen.

Mona Guttke

2011-01-01

Sträckläste den vid Röda Havets strand.

Ewa Hammarstedt

2010-12-31

Överreklamerad

Elisabeth J

2010-12-04

Bättre än jag trodde den skulle vara. Den höll spänningen hela tiden :) Har dock lite svårt för Joona Linna, ibland känns han alldeles för stereotypisk och beter sig som de flesta andra poliser i andra böcker.

Linda Davidson

2010-12-01

Den stannade inte kvar i varken hjärtat eller hjärnan på mig.

Micael Forsberg

2010-11-25

Kändes fräsch och klassisk på samma gång, bra gjord!

Eva

2010-11-25

En av de sämsta böcker jag läst! Inte bara litterärt dålig, även full av stavfel o.d.

Efter att man lyssnat på 1/4 del av boken så verkade det löst man visste vem som gjort de väl bestialiska morden.Då går boken in i en ny fas och helt plötsligt gäller det för Erik Maria Bark som hypnositören heter att gå tillbaka i minnet.

Caroline L

2010-11-12

Mainstreamdeckare som passade bra som tidsfördriv. Pluspoäng för bra uppläsning av Peter Andersson.

Maria Hernander

2010-10-25

I början var den jättespännande, sedan bara dog den. Huvudpersonen fick jag inga sympatier för alls, jag tyckte bara att han - och många andra också - betedde sig som en idiot mest hela tiden. Polisen gillade jag skarpt dock! Men mittenpartiet då, den oändligt långa tillbakablicken? Den förstod jag inte ens varför den var med, den var oääändligt tråkig. Nej fy. Den här boken blev jag mest irriterad av att läsa.

Maria Gruszecki

2010-10-23

Väldigt spännande. Men slutet var lite väl overkligt och kändes för mycket film. Synd, men annars en väldigt spännande bok.

Adaocha Odu

2010-10-18

Precis i början känns meningarna något korta och nästan lite barnsligt hackiga. Men det uppvägs helt av adrenalinet boken sedan producerar. En bok som väcker läsesuget.

Linda Wenneson

2010-10-18

Gäääääääsp!

Mattias Renström

2010-09-22

Ointressant, tråkig och hopplöst otroliga resonemang. Nej det här var ingen höjdare!

Mylar .

2010-09-22

Oengagerande, ytlig och väldigt tråkig bok som inte väcker sympatier för någon av karaktärerna som snabbt svischar förbi i handlingen. Ännu en i raden av actionböcker som inte väcker några känslor under läsandet och lämnar ännu mindre kvar efteråt.

Thomas Rosswall

2010-09-12

Jag förstår inte riktigt att den blivit så populär. Spännande, men det blev för mycket. Författarna är inga stora stilister.

Molly L

2010-09-11

Fann denna bok vara ett slöseri med tid. Ganska underligt språk bitvis, plumpt våldsam och de avslutande klyschorna om Lappland kändes tröttsamma.

Jennie Björklund

2010-09-05

Tyckte faktiskt den var rätt välskriven, men jag tycker att den är alldeles "för mycket". Efter ett tag orkar man inte med alla samvetslösa mord. Nej, inte min smak!

Maria Lindh

2010-09-05

Det började som en besvikelse. Döda kroppar och massa blod, berättat ur ett polisperspektiv och jag tänker: "Ska jag somna med boken i hand precis som när jag försökte läsa GW Person."
Men det tar sig. Rejält med spännande partier i inledande kapitel gör att man håller sig kvar. Storyn blir mer personlig, än "polisig", vilket gör den mer intressant.
Det är välskrivet och karaktärerna är bra beskrivna. Tyvärr faller boken på flera punkter.
- Vissa delmoment känns tagna ur luften, och man känner sig osäker på varför personer väljer att agera på ett visst sätt. Orealistiskt, är ett bra beskrivande ord.
- För många historier går in i varandra, vilket lämnar vissa frågeställningar helt obesvarade. Frågor som man faktiskt vill ha svar på.
- Tyvärr känns det lite för kommersiellt. Man har försökt hitta delar som gör en bok intressant och vävt ihop det. Vid tillfället förvandlas storyn till ren tantsnusk, trevligt, men helt onödigt och känns lite krystat, lite som "Vi slänger in lite sex, det gillar folk". De överlappande händelserna känns ditslängda, kanske för att man tror att "det säljer" eller för att man vill göra det komplext. Helt onödigt.
- Stundtals är boken spännande och driver en framåt, men vissa partier är extremt sega och man vill helst hoppa över hela partier.
- Efter att ha laborerat med flertalet storys under bokens gång, så är slutet hopplöst förutsägbart.

En god trea som betyg, men jag läser inte uppföljaren förrän jag får boktorka.

Maria Lindh

2010-09-05

Välskriven, men lite dåligt tempo då det som mest behövs. Något förutsägbart slut.

Fredrik Evertsson

2010-08-29

Återigen visar det sig att uppskrivna böcker inte är de som är de bästa

Ceen E

2010-08-20

Fått av mostern! Spännande, dock lite förutsägbar emellanåt och ibland kändes storyn lite för mycket..Men dock, det tog inte många dagar att sluka denna bok och den var trots allt mycket spännande! Rekomenderas!

Mats Olander

2010-08-15

Efter uppskriven i all media trodde jag att den skulle vara bra mycket bättre. Lite av en besvkelse men ändå läsvärd en regning sommar vecka. Läs den men ha inte för höga förhoppningar.

stig kallander

2010-08-09

Boken saknar helt story och är overklig. Hallå?

Patrik Andersson

2010-08-09

Blev tyvärr riktigt besviken, men det kanske mer har att göra med att jag hade för höga förväntningar. I den moderna svenskt brottsroman-genren, var den helt ordinär. Dvs så groteskt och utstuderat ond som möjligt.
När det gäller antal brott och händelser som förgrundsfigurerna råkar ut för skulle jag gärna sett att författarna hade förstått att uppskatta -"less is more".

André Laszlo

2010-08-06

Gory.

Johan P1ersson

2010-08-03

Var den bra? Jag kunde inte lägga bort den iaf... Längesedan jag sträckläste en bok - alltid något. (Var väl sugen på något skrivet av någon som kan svenska efter o läst Spionen på FRA... ;)

Torbjörn Nilsson

2010-08-02

Jaha, ännu en svensk deckare, varken mer eller mindre. Ett litet minus för en del sidospår som aldrig riktigt reds ut. Men jag kommer säkert ge författarparet fler chanser.

2010-08-01

Nej, jag kom aldrig in i den här. Tyckte inte den var bra, men jag SKA lyssna på den någon gång.

Gav upp ungefär halvvägs. Då tyckte jag att jag väntat tillräckligt länge på att få upptäcka anledningen till "hypen" kring denna bok. Det hade jag också gjort och det handlade enbart om att den var skriven under pseudonym och det var det enda som skilde den ur mängden av massproducerade svenska deckare. Annars är det en typiskt förutägbar svensk deckare i stil med Läckberg, Marklund, Nilsonne mfl. Samma dramaturgi - samma story.....

Det här var absolut inget för mig, kändes som en amerikansk krimfilm.

Katarina Nyberg

2010-06-30

Hypnotisören lovade hyfsat från början men föll sedan pladask. Och nu kommer Paganinikontraktet som följetong, 50 delar i DN. Jag har läst 2,5 avsnitt och tänker inte fortsätta. Uselt skriven och storyn... DN borde ha högre kvalitet på sommarföljetongen.

Karin Löfstrand

2010-06-29

100629: Hög spänning en i ganska hårdkokt miljö med mycket onska och olycka. Ett bra driv i historien som gjorde att jag bara var tvungen att läsa ut fastän timmen blev sen.

Therese Andersson

2010-06-28

Tyvärr motsvarade inte boken mina förväntningar. Det var en okej deckare men ingen som vare sig fängslade eller överraskade...

Emilia J

2010-06-27

Roligt med en deckare som inte är som de flesta andra. Men på viss ställen blir den riktigt löjlig och den är alldeles för lång. Den får trots allt en 3 för dess ändå ganska underhållande sätt. Enda sen jag läste ut den har jag funderat på fall den var väldigt bra eller väldigt dålig. Har inte kunnat komma på det ännu, vet inte om det är så bra...

Henrik R.

2010-06-21

En habil deckare. Dock inte tillräckligt bra för att motivera att den är närmare 600 sidor lång. Svag trea.

Carina Olsson

2010-06-15

Jag blev lite besviken eftersom jag hört så mycket om boken.
Betygsmässigt tycker jag att den ligger mellan en stark 2.a och en svag 3:a...
Kommer knappast att läsa de andra böckerna i "serien".

Miranda Holmqvist

2010-06-09

Boken är skriven i två 'halvor' (icke indelade men märkbara skillnader), där den första halvan är fängslande och tät, den andra halvan överdriven och Hollywood-sequel-grand-finale-aktig (tänk Paolo Roberto, galen albinobroiler plus galen smält gamling och nedgrävd skjuten hjältinna). Näslösa sadiststympade barn? Styckmördaren som grävt ner lik i trädgården? Slavar? Mentalpatient med mördarförflutet på vift? Psykoterapeuten som jagas av en erotomanisk patient? Från en vass stegrande skräckkänsla till ett monströust, allomfattande och bombastiskt slut.

Helena Niininen

2010-06-06

Tänkte inte läsa denna bok först eftersom den fått så mycket reklam överallt. När jag väl började att läsa den så kunde jag inte sluta. En hemsk men spännande berättelse.

VICTORIA LINDBLOM

2010-06-06

Jätte spännande. Gick knappt att släppa taget om boken.

Sophie Sundin

2010-05-31

Bra bok. Trots lite flum så band han ihop boken bra. Emellanåt var den riktigt läskig.

Mikael Gefvert

2010-05-23

Måste vara bland den mest överskattade och upphaussade boken under 2009.

Arne Johansson

2010-05-22

Obegripligt att denna rent dåliga deckare fått så mycket omdömen!
Är det på grund av en kupp från förlaget med författare under pseudonym.. eller vad?

kristina johansson

2010-05-17

Mycket spännande bok där man aldrig vet vad som ska hända. Hade först tänkt sätta en 5, men kom på att vi aldrig fick veta vad som drev Josef att handla som han gjorde och jag tycker att den handlingen lämnades plötsligt. Facinerande att gå in i hypnotisörens värld.

Kan inte hjäpa det... men jag blev en smula besviken.

jan strandberg

2010-05-06

2;an utkommer i juli!

Kicki Levin

2010-04-30

Den får ändå en fyra hade först tänkt att sätta tre under tiden jag läste den. Men de som gör att den får högre betyg är att: den var bra i början lite seg i mitten men spännande på slutet. Så absolut läsvärd

Ingrid Selnes

2010-04-25

Jag är inte hängiven deckarläsare, men hade med mig Hypnotisören på semesterresan. Välskriven och oerhört spännande, men hur många kniv- och yxmord måste det vara i en och samma bok? Överlastat slut, dessutom. I hemresestrulet pga askmolnet var jag glad över att ha denna bok att fördriva väntetiden med.

Alf Ödlund

2010-04-20

Denna bok blev ju mycket omtalad när den kom, men uppenbarligen var det frågan om vem som dolde sig bak författarsignaturen, som var den viktiga. Själva boken upplevde jag som en osannolik och trist historia, där författarna försökte hålla spänningen vid liv genom att rada upp det ena hemska mordet efter det andra. Bespara er denna läsning.

Cecilia Sjöqvist

2010-04-18

Jag hade höga förväntningar tack vare all uppmärksamhet kring boken och författarna, men nu när jag läst den kändes den konstruerad med mängder av pusselbitar som skulle fås att passa ihop.

Susanna Svanberg

2010-04-12

Varför är alla svenska deckare så fruktansvärt blodiga och osannolika? Den var förvisso svår att lägga ifrån sig och en lika bra deckare som Mankell och alla andra - men det blir en tvåa för att den är så lik alla andra.

elin e

2010-04-10

finner bara ett problem med denna bok; den är svår att lägga ifrån sig. målande beskrivet, och lagom våldsam, om än ett lite snopet slut på det hela.

Aida .

2010-04-09

En bladvändare, javisst, men hypen var onödig.

Anita Lundgren

2010-04-09

En besvikelse. Äcklig och konstruerad - blev rätt tråkigt till slut

Annika Börjesson

2010-04-09

Jättespännande och svår att lägga ifrån sig

Så himla bra bok, kunde inte lägga den ifrån mig. Snabb handling som hela tiden växlar.

Cicci Harström

2010-03-30

En person hittas mördad i ett omklädningsrum på idrottsgården , två personer hittas brutalt mördade och en pojke hittas svårt skadad i sitt hem, alla tillhörandes samma familj. Då pojken är den enda överlevande så vill kriminalkomisarien Joona Linna så snart som möjligt förhöra honom. Det framkommer även att det finns en syster till som de befarar att mördaren letar efter. Det är bråttom med att förhöra pojken, men enligt läkaren så kan han inte förhöras på veckor. Erik Maria Bark blir kallad till sjukhuset för att hypnotisera pojken för att få fram ett signaliment på mördaren. Erik har dock lovat att aldrig mer hypnotisera, men gör ett undantag den här gången. Detta är bara början på en rad händelser som vävs samman.

Lars Kepler är en pseudonym för paret Alexander och Alexandra Coelho Ahndoril. När boken kom ut så var det ett stort mediapådrag om vem det var som låg bakom pseudonymen. Bra marknadsföring!

Jag kan inte riktigt bestämma mig om vad jag tycker om boken. Ibland känns den riktigt spännande och bra för att sen kännas riktigt usel. Men visst får den godkänt, men inte så mycket mer.

Pia W

2010-03-29

Ett flyt som gör att det är svårt att sluta. Bäst i början, sedan är det som om berättelsen inte riktigt hänger med i tempot. Var tveksam till hypen, men den står på egna ben. En stark trea, nära fyra.

Julia Meister

2010-03-25

Helt ok men lite besviken blev jag....efter alla skriverier så väntade jag mig något bättre. Men fortfarande, en bra och spännande bok. Läsvärd

Maria B Hansson

2010-03-21

Riktigt ruggig och bra spännande.

Lena L

2010-03-20

Det blev en trea plus. Handlingen var grym och spännande. dock tyckte jag att vissa karaktärer beskrevs på ett torftigt sätt. Jag fick inte riktigt kläm på dem. Jag tyckte författarna hade för bråttom med att få handlingen framåt att det blev lite snabbfixad dialog ibland.

Skrotmagnet

2010-03-18

Hela den här boken osar Bonnier-ångest över att inte ha varit förlaget bakom Stieg Larssons Millenniumtrilogi. Det ska vara en svensk deckare, men den ska vara annorlunda och häftig med lite annorlunda inslag än de sedvanliga trötta poliserna med familje- och hälsoproblem.

Vad tar vi då? Jo, en hypnotisör! Vad kan ge boken extra uppmärksamhet? Jo, en pseudonym med en tillhörande gissningslek om vem/vilka det är som kan gömma sig bakom den. Smart drag, affärsmässigt sett. Synd bara att det inte inverkar på kvaliteten. Tanken att ha med en hypnotisör funkar. Likaså det här med konstiga sjukdomar och inihelvittidetaljerade beskrivningar av allt som händer och används. Eller slafsiga mord. Eller familjeangelägenheter. Eller...nej, jag ska inte spoila. Ta bara mitt ord på att för många försök med för många litterära ingredienser som kanske hade funkat bra var för sig oftast bara resulterar i en ljummen deckarpyttipanna.

Elisabeth Karlberg

2010-03-15

Den här boken är bara "för mycket". Jag har visserligen tidigare talat om att jag inte är en deckarfan men intrigen i denna bok är ju helt sjuk. Det finns mycket elände i världen så jag känner att jag behöver inte denna sort litteratur. Rekommenderar inte boken till någon. Sorry!

Eyez Only

2010-03-14

Den här boken är hur bra som helst enligt mig. Måste bara påpeka att jag inte ens kan kolla på omslaget utan att irritera mig på den löjliga pseudonymen, som författarparet körde med enbart i marknadsföringssyfte för att knöda åt sig så mycket cash som möjligt. Som om boken skulle blivit sämre eller sålt sämre om det stått Ahndoril på den istället för Kepler? Ja, sålt sämre kanske den hade gjort eftersom allt det här gjorde den så upphausad i media att skitmånga köpte den bara därför, vilket var syftet givetvis... Men hursomhelst tror jag att författarna förlorar på det i längden eftersom jag och säkert många andra numera tycker att de är löjliga med sitt pseudo-fjantande... Därför vägrade jag oxå köpa den här boken, jag lånade den i stället, eftersom jag inte vill bidra med några royalties åt dem...

Men tillbaks till själva boken: det är en mycket bra deckare som är lång och innehållsrik, vilket jag gillar. Det lät flummigt med hypnos först tyckte jag, men det funkar i boken, det är trovärdigt och mycket spännande ända till slutet. Kanonbra faktiskt!

Annika Fagerquist

2010-03-03

Efter de första 50 sidorna var jag färdig att slänga boken i papperskorgen.....men sen var jag fast. Ända till sista raden. Superspännande rakt igenom. När kommer filmen?

Cecilia Djäknestam

2010-03-01

Galet spännande!

Spännande och helt klart läsvärd!

Det är troligt att det var på grund av mina högt uppskruvade förväntningar som jag blev besviken på den här. Dess enda förtjänst var att den var lätt att läsa, halkade ner lätt, men det gör ju lättmjölk också. Och ibland undrade jag om författarna haft de otäcka Arbogamorden som förebild.

Felicia Dahlqvist

2010-02-13

Det tog mig nästan en månad att läsa den här boken, håller inte med de som ger den stående ovationer alltså. Första hälften av boken är ointressant och väldigt seg, men jag tog mig igenom den delen med ren vilja, och då blir den faktiskt något bättre. Men det är först när man får tillbakablickar Eriks förflutna som jag tycker att det blir spännande. Därför en trea. Men jag har läst långt bättre deckare i mina dar!

Lotta Norén

2010-02-12

Jaha! Det är inte första gången som förväntningarna varit större på något så omtalat..

David Larsson

2010-02-01

Jag är kluven. Visst är det underhållande, och boken blir aldrig värst långdragen eller tråkig. Annat är det dock med hur boken är skriven, då språket känns rätt amatörmässigt stundtals, och vissa saker i boken känns lite väl verklighetsdistansierade för att man ska kunna köpa det. Det blir svårt att tro på storyn, som tar vissa onödiga svängar och innefattar några obegripligt valda ämnen. Stark tvåa.

Pernilla Ohlsson

2010-01-18

Bra och spännande bok. Man hade svårt för att lägga ifrån sig den - speciellt på slutet.

Ullis N

2010-01-15

Håller med en tidigare kommentator om att den sista tredjedelen inte var lika bra, men den får likafullt en femma...

Ullis N

2010-01-15

Jag har aldrig läst en bok så fort - över 500 sidor på ett dygn. Så svår var boken att släppa. Det enda minuset med boken, liksom med många deckare, är att upplösningen måste vara så förbannat dramatisk. Det är kanske lockelsen för många läsare, men jag finner det bara tröttsamt.

Pernilla Hell

2010-01-11

Annorlunda vinkling och bitvis spännande men språket och karaktärerna gör att det mesta faller platt. Enda anledningen till att jag skulle läsa efterföljaren skulle väl vara att få en bättre bild av den enda intressanta karaktären i boken, Joona Linna. Fast då kanske författarna har lyckats? De säljer åtminstone...

Hedvig K

2010-01-10

Brilliant deckare. Det bästa i deckarväg jag har läst på länge.

Maiken Karlsson

2009-12-22

Spännande, läsvärd, ny deckarbekantskap.

Magnus Bergström

2009-12-19

För bara några månader sedan bekräftade författarparet Alexander och Alexandra Coelho Ahndoril att de ligger bakom den omtalade pseudonymen Lars Kepler. Pseudonymens debutroman Hypnotisören blev så hajpad att media tidigare under året misstänkte andra stora deckarförfattare i landet, som exempelvis Camilla Läckberg och Henning Mankell, att ligga bakom namnet.
Paret Ahndorils författarskap är mig väldigt obekant sedan tidigare, vilket jag såg som en fördel innan jag gav mig an den haussade Kepler-debuten. Det visade sig vara en bra sammanflätad who-done-it-story, effektivt berättad på ett Da Vinci-koden-liknande vis. Det som antas vara den egentliga huvudstoryn blir redan tidigt till en sidoberättelse, läsaren luras gång på gång och twistarna byter av varandra. En utmärkt underhållningsroman! Inte ens den traditionelle kriminalkomissarien blir den store huvudpersonen.
Tyvärr lider den även av samma dilemma som många andra svenska deckare, något som får mig att annars konsekvent undvika genren, nämligen att karaktärernas talspråk långt ifrån motsvarar hur människor talar i verkligheten. Småsaker, som att köpa en smörgås eller hälsa på en gammal vän, blir lika högtravande som Shakespeare. Visst är läsaren delvis ansvarig för hur han eller hon tolkar dialogen och ser den framför sig, men vid tillfällen känner jag att Hollywood-effekten (med chockade ansikten och överdrivet dramatisk musik) inte är långt borta.
En fortsatt serie är utlovad, med polisen Joona Linna som röd tråd. Intressant, eftersom han ju knappt är mer än en bifigur i just den här boken. Det gjorde honom till en än mer spännande och mystisk karaktär. Frågan är om paret Ahndoril fortsatt kommer våga hålla honom så smått i bakgrunden.

Jonna Engström

2009-12-15

Det är med trötta ögon jag sitter här vid köksbordet och funderar kring Hypnotisören. Det är en svag fyra jag ger den, men om jag ska betygsätta författarnas skicklighet att skapa en roman som slukar en hel och hållen så är den en av mina starkaste femmor någonsin.

Ja, slukad blir man, konstaterar jag efter att på ett dygn läst de dryga 570 sidorna. Intressanta karaktärer som jag verkligen känner med och små avstickar-historier som får mig att hämta andan en liten stund.

Nej, ibland känns inte vissa reaktioner och händelser logiska, men det gör ingenting, tempot som boken håller tillåter ingen eftertanke.

Henrik Elstad

2009-12-14

Efter att ha njutit av Alexandra Coelho Ahndorils böcker såg jag fram emot Hypnotisören. Men språket och mystiken i hennes böcker var som bortblåst och detta blev en besvikelse. Många händelser som inte alls känns trovärdiga och en handling som är alldeles för tillrättalagd enligt en deckarmall.

Kristina Simar

2009-12-11

Bara så fruktansvärt dålig. Ytliga karaktärer och ytlig handling. Inte värd att läsas.

Magdalena Kanger

2009-12-07

Den hängde tyvärr inte riktigt ihop, vilket var irriterande.

Agneta Kaveryd

2009-11-26

Den får faktiskt bara en fyra av mig. Lite för blodig även om den var jättespännande.

harriet karlsson

2009-11-01

Blir det bättre av så mycket "onödigt" våld? gillar inte när barn är inblandade och för många osannolika händelser och sammanträffande, det måste vara lite trovärdigt så man köper storyn när man läser. Bra språk

Anna Malmgren

2009-10-31

En stor besvikelse.

Karin Ranstrand

2009-10-30

För deckarfantaster - ja, annars är den läskig. Håller inte heller måttet om man ser till hypen i Sverige under sommaren. Förläggaren skattar nog gott åt att han lyckats fa till så mkt publicitet helt gratis. Väldigt spännande, delvis mkt bra personskildringar och ett slut som är bra men lite väl svagt, men så brukar det ju vara med deckare..

Karin Ranstrand

2009-10-28

årets mest upphaussade bok, eller... Läsvärd, iallafall för ett deckarentusiast, men delvis mycket läskig och ibland fick jag nästan "må illa känsla". Annorlunda, spännande och personskildringar som liknar Mankells Wallander (trött, sliten, grå). Trots allt en väldgt annorlunda deckare i och med att hyponos är en så viktig del av handlingen. Vissa delar i handlingen känns onekligen lite tunna, men detöverser man med. Spännande och oväntat slut. Jag kommer inte att springa till bokhandeln och köpa del två i serien när den kommer ut, väntar tills den kommer på pocket.

Andreas Jansson

2009-10-27

Förstår att de skrev under pseudonym för vem vill stå för detta dravel

Jonna P

2009-10-19

Otroligt bra bok!! Helt klart värd att läsa :)

Paula Merio

2009-10-15

Jaha, då har jag ännu en gång fallit till föga och läst en upphaussad deckare!
Förra gången var det Stieg Larsson och där läste jag bara första delen av trilogin. Jag blev besviken på den och tyvärr måste jag säga samma sak om denna grymma våldshistoria som smaskar i blodbad bland onda barn och sadistiska psykopater.
Karaktärerna är vaga och uddlösa men vissa klicheér uppfylls.
Det är bara att konstatera att jag inte har någon behållning av historier där enbart människans absolut dunklaste drifter står i fokus. Eftersom jag inte läser deckare så ofta, så undviker jag att fundera så mycket på om detta är en lyckad intrig och hur man spinner vidare på den, nöjer mig med att glädjas åt att det finns andra typer av böcker som passar mig hundra gånger bättre!
Mitt betyg blir **

Anna Hallqvist

2009-10-12

Ja då har även jag läst ut den.
Tyckande kommer att komma, men inte just nu.

Mycket våld och mycket sex och mycket blod och om det inte redan kommit fram vem som faktsikt står bakom Lars Kepler så hade jag glasklart gissat på en ensam man i medelålern - åh jag känner mig så fördomsfull....

Den är läsvärd och helt okej, och givet kommer jag att läsa fler i serien. Men den är oxå väldigt upphaussad....undrar om den sålt lika bra annars. Klockrent försäljartrick som behövdes och som de lyckades med. Jag är smått imponerad...

Lena Persson

2009-10-06

Slarvigt skrivet och inte helt solid historia. Att skriva detaljer om polisens vapen kändes bara pinsamt. Den sista tredejedelen av boken är inte bra och drar ned den helt.

Andrea Lundberg

2009-10-06

En fyra. Med ett litet minus. Ingen litterär sensation eller fantastiskt språk eller så. Men en bra och spännande historia. Jag sträckläste.

Kerstin Andersson

2009-10-01

Äntligen en ny intressant författare. Vet inte om de helt har levt upp till förhandsreklamen men boken är en av de bästa jagläst på länge.

Två historier som till början känns som två separata historier vävs ihop till en på ett nytt intressant sätt. Kul med en deckare som inte har en polis som huvudperson. Ser fram emot uppföljaren och undrar om det går att göra ytterligare en deckare med denna hypnotisör.

Kjell Åke Hansson

2009-09-27

Det här är vad jag tyckte om Lars Keplers Hypnotisören på min blogg, direkt efter färdigläsningen. Spekulationerna om vem författaren är kan man lämna därhän, men slutintrycket av boken kvarstår ändå. Mitt låga betyg beror på att jag har en låg betygsskala, där 2 snarast står för "medelbetyg". Läs mer på: http://hanssonsblogg.wordpress.com/2009/08/08/kepler-fardiglast/

Magnus Hoem

2009-09-27

Bra debut! De behöver dock jobba på att använda samma stil när de skriver, nu växlade det en del.

Magnus Bergström

2009-09-26

Välskriven och effektivt berättad, men kommer inte undan samma problem som de flesta andra svenska kriminalromanerna har: Karaktärernas onaturliga sätt att prata. Dialogerna känns ofta alldeles för högtravande för omständigheterna.
En mer än godkänd debut för pseudonymen Kepler. Nu känns det mer troligt att jag kommer läsa parets fortsatta berättelser.

Cecilia Winberg

2009-09-07

Tyckte faktiskt den var bra även om den gav mig mardrömmar

Johanna Falkered

2009-09-03

Denna omtalade pseudonymskrivna deckare levde inte alls upp till sitt rykte enligt mig. Det är en spännande historia och lite småläskig ibland. Den börjar hårt och håller bra tempo med parallella spänningar och intressanta personer. Men den skriver läsaren på näsan var och varannan sida och ibland fastnar den i så tråkiga avhandlingar om hur polishus eller sjukhus fungerar att man tror man läser en branschtidning. Den upprepar sig och är onödigt tungvind i förklaringarna. Den skulle säkert varit 150 sidor kortare med en mer klockren författare.
Jag känner inte till så mycket om paret Andhoril som ligger bakom Lars Kepler men de har båda författarbakgrund i helt andra genrer. Kepler kommer gå hem i svenska solsotlar på semestern och hörnsoffor under hösten. Det kommer komma fler böcker om Joona Linna och jag kommer förmodligen läsa dem också för det är ändå bra deckarunderhållning. Inte i samma klass som Mankell men långt över Läckberg och company.

Patricia B

2009-08-31

Vågar man skriva att detta är trams?

Anne-Maj Iqbal

2009-08-30

Onödigt lång och jag förstår inte vad som ska vara så speciellt med denhär boken. Jag har läst en massa bättre...

Jessica Klarström

2009-08-26

Hade det inte varit för Simone, hade jag gett boken en 4. Jag blir mest arg på henne och vill helst att Erik bara ska skrika på henne att hålla käften och att hon ska sluta dra egna idiotiska slutsatser.

BOKMANIA bokblogg

2009-08-19

Helt överreklamerad!

Hans Brandt

2009-08-17

En spännande början - faktiskt en av de bättre jag i deckare men sedan mattas spänningen av och slutet är rent ut sagt uselt. varför skall annars bra deckare sluta med orimliga sekundjakter. Det varianter av biljakter det är folk som överlever med en millisekund tillgodo. Psykologiskt tycker jag inte heller att den håller riktigt, men första halvan är riktigt bra. En tveksam fyra, men i nästa del kanske slutet också blir bra?

Johanna Björkegren

2009-08-14

Har redan satt ett betyg, men är ändå fascinerad över att så många satt så höga betyg.. Finns ju så många deckare med bättre intrig, trovärdigare story och med personpoträtt som inte känns så platta som i den här boken...
Förstår helt enkelt inte "hypen"

Eva Grufman

2009-08-14

Spånnande hela vägen men hela intrigen är tyvärr helt orimlig. Dock en spännande läsupplevelse.

Tove Skarstedt

2009-08-13

Ja, ja. Själv trodde jag stenhårt på Jan A. men det förtar inte intrycket. En riktig bladvändare är det och den håller ända till slutet som tyvärr är lite överdrivet. Härligt kuslig stämning och fin hype! Rolig läsning även om man snabbt glömmer den..

Kristine Hedén

2009-08-12

Absolut en läsvärd deckare!

Susanne Lundberg

2009-08-12

Spännande från pärm till pärm, oväntad handling, påminner om jens lapidus stil..

Johanna Persson

2009-08-11

Författarparet Alexander och Alexandra Coelho Ahndoril gömmer sig bakom pseudonymen

2009-08-11

Såg en så underbar iakttagelse nyss bland kommentarer på DN: Huvudrollsinnehavaren Joona är uppvuxen i Stockholmstrakten. Men ändå talar han finlandssvenska. Är inte det en miss av två "kvalitetsförfattare"?

Åse Bandling

2009-08-09

Helt OK men nådde inte upp till de förväntningar som förespeglades i samband med utgivningen.

Anders Högman

2009-08-08

Tycker den var klart läsvärd, ibland är den dock lite förvirrande när några av huvudpersonerna beter sig helt ologiskt vilket stör mig. Men visst är det en sträckläsare, men som kanske inte riktigt lever upp till hajpen. Jag skulle tro Ajvide skrivit den.

Johanna Björkegren

2009-08-04

Jag tycker att boken var rätt medioker, som en axelryckning ungefär.

Anne-Lie Månsson

2009-08-04

När förväntningarna är så högt ställda som inför den här boken, är det också nära till besvikelse.
Vissa partier har ett bra driv och andra känns som "tugg". En blandning av våld och sex som säkert lockar till läsning.
Jag saknar en botten i berättelsen. Det är nog så att jag har läst så mycket i den här stilen att det inte längre ger mig något.
Som någon redan kommenterat: suverän marknadsföring.

2009-07-30

Nu har jag läst klart Lars Keplers "Hypnotisören" och en sak står klar: Jag vill ha Jonas Axelsson på Bonniers som min förläggare. Han är förmodligen Sveriges smartaste marknadsförare.

När man marknadsför en bok på det viset som "Hypnotisören" blivit, så medför detta enorma förväntningar på resultatet. De självsäkra svar som Kepler givit vid de skrivna "intervjuerna" som gjorts med honom/henne gör att man förväntar sig stordåd. Man förväntar sig att få läsa någonting annorlunda. Någonting som sticker ut. Någonting revolutionerande.

Redan på sidan 93 dyker det upp en detalj som gäckar mig resten av boken och som jag aldrig får något riktigt svar på. Det är här man får förklaringen till hypnotisören Erik Maria Barks feminint klingande andranamn. Förklaringen ligger i att hans mamma sett en Stindbergpjäs under en språkresa till Wien med den tyske skådespelaren Klaus Maria Brandauer i huvudrollen, och att hon blivit så tagen att hon bar med sig namnet i många år.

Mycket i "Hypnotisören" antyder att den utspelar sig i nutid (bland annat visas "Let´s dance" på tv). Skådespelaren Klaus Maria Brandauer är i verkligheten född 1944 och borde således ha varit en liten pojkvasker och inte en erkänd skådespelare när Erik Maria Bark föddes. Således borde inte Barks mamma kunnat ha sett en pjäs med denne innan Bark föddes (hans ålder i boken ligger på runt 45 år) och därför inte kunnat ge honom detta namn.

Sådana misstag i boken stör mig.
Förmodligen hade jag inte blivit så störd av det om inte uppståndelsen kring den varit så uppmärksammad.

Gillar man dagens Beck och Wallander-filmer så kommer man att tycka väldigt bra om "Hypnotisören". Troligtvis gör sig denna bok bättre som en spännande actionfilm (redan nu kan jag se Mikael Persbrandt i rollen som den tablettmissbrukande - men godhjärtade - Bark). Även om jag tror att just den målgruppen inte kommer att läsa boken utan vänta tills filmen kommer (den är ändå på 572 sidor).

Lite sorgligt kan jag konstatera att mysteriet till vem som ligger bakom pseudonymen Lars Kepler är bra mycket mer spännande än själva boken. Men just därför är jag mer imponerad av denne författare än någonsin.

Anna Ljungdahl

2009-07-30

Det blir sällan tråkigt, handlingen drivs framåt bra även om jag tycker att vissa delar gavs för stort utrymme. Tyvärr upplevde jag den inte som särskilt fängslande och därav betyget.

2009-07-30

Hade nog förväntat mig mer av en bok som är så uppmärksammad. Kommer dock att bli en utmärkt film.

Conny J

2009-07-27

Jag tyckte inte om denna bok. Luckor i intrigen och alldelles orimlig många gånger och så spretig. Hade hellre läst någon annan bok....Min gissning på vem som skrivit den får bli Kajsa Ingemarsson.

Helt okej, spännande och okej skriven. Men alldeles för många logiska luckor och orimligheter (och då accepterar jag självklart övermänskliga seriemördare, det hör till genren) drar ner betyget. Inte alls en ny Stieg Larsson.

Bia Sigge

2009-07-13

Jättebra! Rakt och skönt skriven och med många oväntade vändningar = spännande mest hela tiden. Är väldigt nyfiken på vem författaren är.