The Home

Strandberg, Mats

Once inseparable, Joel and Nina haven't spoken in twenty years. When Joel's mother Monika develops dementia, he has no choice but to return to his home town. Monika needs specialist care, and that means Pineshade - which also means Joel is going to have to deal with his one-time best friend, for Nina works there. It's not long before Monika's health deteriorates - she starts having violent, terrifying outbursts, and worse, she appears to know things she couldn't possibly know. It's almost as if she isn't herself any more . . . but of course, that's true of most of the residents at Pineshade. Only Nina and Joel know Monika well enough to see the signs; only by working together can they try to find answers to the inexplicable . . . The Home is an eerie story about love, friendship and the greatest fear of all: losing control of ourselves . . .

Paul Karlsson

2023-11-07

Författaren Mats Strandberg bekantade jag mig först med genom att läsa den populära Engelsforstrilogin som han skrev tillsammans med författarinnan Sara Bergmark Elfgren. Den var bra och något så unikt som youngadult fantasy på svenska. Därefter läste jag inför Netflix filmatiseringen av hans slasherskräckroman "Konferensen". Boken "Konferensen" var en traditionell skräckhistoria om en mördare som gick lös på bokens karaktärer. Samtidigt bar den på en udd av samhällssatir och igenkänningskomik. Därefter läste jag hans skräckroman "Färjan" där vi får ta del av ett blodbad på en finlandsfärja orsakat av vampyrer.

"Färjan" och "Konferensen" var mer fartfyllda och hade traditionella ingredienser för vampyrskräck och slasherskräck. Boken "Hemmet" är helt annorlunda. Där får man ta del av ett förvisso ganska snabbt och uppslukande berättande. Boken innehåller även karaktärer man genast fattar tycke för som i hans övriga böcker. Men boken har också ett vemod över sig och det är en mer psykologisk skräck som utvecklas. Efter att ha läst boken "Hemmet" så känner man sig lite skräckslagen inför att bli gammal och bli lämnad ensam åt sitt öde på ett äldreboende när tiden är inne. Men samtidigt som det är en spännande skräckhistoria så är det verkligen en varm bok med karaktärer som utvecklas under resans gång.

Boken "Hemmet" kan starkt rekommenderas. Jag kunde inte lägga ifrån mig den och läste ut den kort efter att jag hade börjat att läsa den.

Håkan Carlsson

2022-11-01

Författarens första skräckbok, Färjan, (läs här vad jag tyckte om den) var en blodig berättelse med skräck som kom rakt emot dig. I Hemmet har han bytt typen av skräck. Nu är det en skräck som inte visar sig helt öppet, den kryper långsamt på en i stil med små kommentarer från karaktärer eller händelser som personerna i boken snabbt avfärdar. Det är lite "blinka och du missar det"-ögonblick. Detta var ett väldigt lyckat koncept.

Detta är inte bara en skräckbok som är enbart ute efter att skrämmas. Den har ett djup också. Den tar upp på ett väldigt bra sätt hur det är när ens förälder inte längre kan ta hand om sig själv och man blir tvungen att själv bli förälder till sin egen förälder. Nu vet jag inte hur det är på ett demensboende, men den bilden som målas upp känns i alla fall väldigt realistisk hur det skulle kunna vara.

Man får även ta del av den hemvändande sonen och hur han måste möta minnen och bekanta från sin ungdomstid och saker han gjorde då.

Det som Mats Strandberg behärskar så bra är att få liv i sina karaktärer. Han har lyckats väldigt bra med huvudkaraktärerna men även med bikaraktärerna. Med några enkla meningar lyckats han göra dem till unika personer och man kan bygga upp en bild om deras personlighet.

Mats Strandberg har ett väldigt trevligt språk att läsa och ett bra driv i berättelsen. Han fångar en riktigt med sin berättarröst och man vill inte sluta läsa, de korta kapitlen gör att man skall bara läsa ett till.

Mats Strandberg har verkligen hittat sin plats som skräckförfattare och jag väntar redan på att få läsa nästa bok.

Cecilia Hermansson

2022-03-08

Så himla bra bok. Många gånger som jag själv kände ilningar i nacken och faktiskt var tvungen att tända lampan. Längesen jag fick sådan känsla!

Annie Sandberg

2021-09-22

Läst om flera gånger, en riktigt bra bok. Mitt bästa tips

Linnea

2021-07-17

Som undersköterska som jobbar inom äldrevården är boken både obehaglig och underbar, jag känner en stark igenkänningsfaktor. Boken är otroligt bra och flera av mina kollegor rekommenderade den.

Matilda Persson

2021-02-05

Jag tyckte verkligen att det här var skitbra och Mats Strandberg är en författare som jag numera kan räkna som en utav mina favoriter som jag bara vill läsa mer av. Enklast är nog att beskriva Hemmet som en blandning mellan Exorcisten och American Horror Storys Assylum. Redan från första sidan var jag fast och jag ville bara fortsätta läsa. Precis som i Färjan lyckas Strandberg skapa en vardaglig miljö, som många nog kan känna igen sig i, som sakta men säkert knyts ihop med det overkliga. De korta kapitlen skapar ett tempo i handlingen och trots att demoner inte riktigt är min grej så älskade jag Hemmet.

Kjell Ram

2020-08-25

Jag blev inte ett dugg rädd - bara uttråkad...

Ulf Gustafsson

2020-02-03

Helt ok bok. Jag gillar hans sätt att skriva, men storyn känns lite platt.

Josefin

2020-01-15

Strandberg skriver väldigt bra, jag sträckläste i stort sätt boken. Tyvärr fann jag den inte alls läskig. Men han beskriver de dementa och hemmet så bra så det kom faktiskt några tårar för att det också var väldigt sorglig emellanåt.

ElinsBokhylla

2019-03-14

Mats Strandberg lyckas ännu en gång hålla en spänd igenom hela boken för att sedan tyvärr göra en lite besviken i slutet, vilket jag även upplevde med förra boken jag läste av honom, Färjan.
Handlingen har varit bra, riktigt bra även om jag gärna hade velat bli lite mer skrämd än vad jag blev av den. Det hade inte gjort något om det hade varit lite mer skräck i den, mer ovanliga händelser och skrämmande ljud och så vidare. Den var lite tam och mesig om jag ska vara ärlig och därför blev jag lite besviken på den.

Däremot blev jag verkligen inte besviken på återspeglingen av verkligheten, karaktärerna, relationerna och deras möten mellan varandra. Det tycker jag nästan var bokens bästa del, Strandberg är riktigt skicklig på att måla upp bilden av hur en människa kan vara, hur ens relationer ser ut och det vardagliga livet som han så bra återspeglar i både Hemmet och Färjan!

Stefan Wern

2019-01-07

Älskar Mats Strandberg. Oerhört skicklig på att framkalla obehag och kalla kårar. Dock når Hemmet inte upp i nivå med Färjan.

Nina Gustafsson

2019-01-06

Rätt så obehagligt om besatta gamlingar på ett äldreboende.

Anna Hedenstedt

2018-12-15

Gillar kombinationen skräck och svenskt folkhem! Dock blev det aldrig så läskigt som jag hoppats. Men helt ok underhållning.

Angelika G

2018-11-20

Helt okej bok men jag skulle inte säga att den var så läskig. Men väldigt intressant. Slutet har jag redan gissat i förväg så jag var inte så förvånad. Men ja, i det stora hela så gillade jag boken.

Sara AK

2018-11-11

Har själv jobbat inom äldrevården så kunde lätt leva mig in i miljön och berättelsen. Emellanåt kändes skräckscenerna så pass övernaturliga att de kändes mer löjliga än läskiga. Medan andra scener var mer obehagliga. I det stora hela gillade jag ändå boken!

janne lindh

2018-04-23

Mats Strandberg skriver bra, men de gamla på Hemmet är karikerade på ett otrevligt, osakligt sätt och "skräckscenerna" på slutet töntiga och banala. En överskattad bok.

Hillevi Wahl

2018-01-14

Vilken rysare! Mats Strandberg rör sig mellan nutid och dåtid som ett väsen svävar över tid och rum. En högklassig psykologisk thriller. Somligt är så detaljrikt sant att jag tvivlar på mitt eget förstånd när det gäller det där ...hm ...andra. Vem är det som är galen? Egentligen?
Mästerligt, Mats Strandberg! Makalöst skickligt hantverk. Och jag är helt förälskad i din hjärna. ❤⭐️

Rebecka Åkesson

2018-01-05

Svårt att lägga ifrån sig denna bok! En riktig bladvändare och man kommer karaktärerna nära. Tycker dock att den skulle ha varit ännu lite mer läskig för min smak.

Maria Olofsson

2017-12-19

Första halvan av boken ger jag 4. Välskriven och svår att lägga ifrån sig. Detaljerade personbeskrivningar, man kan riktigt känna stämningen och känslorna! Lite deprimerande dock, att läsa om vad demens kan göra med en människa, man sätter det i perspektiv till sitt eget liv och sina anhöriga. Mot slutet av boken blir betyget en trea, då det blir lite för mycket exorcism för min smak...Totalbetyg 3,5 alltså! Men absolut läsvärd, särskilt om man gillar lite exorcism!

Spännande och välskriven! Gillade hans "Färjan" mer, men den här är en riktig bladvändare som jag längtade efter att läsa. Hade varit bättre med ännu mer skräck och läskigheter dock.

josefine gustavsson

2017-09-04

Lättläst, snabb och spännande. Jag kunde känna lukten av tallskuggan här hemma!

John C

2017-09-04

Joel blir tvungen att återvända till sin gamla uppväxtort för att få in sin mor på ett demensboende. Där jobbar Nina, som Joel delade sin ungdom med i många och intensiva år. Oläkta sår gör sig påminda, men de blir snart upptagna av oförklarliga händelser på boendet.
Riktigt obehaglig historia - har själv lite erfarenhet av hur det kan vara på ett liknande boende och det känns väldigt realistiskt skildrat. Personporträtten är fantastiskt välformulerade och Strandberg vet hur man skapar tät och otäck stämning. Årets svenska skräck, tvivlar på att kommande Ajvide Lindqvist kommer toppa detta!

Som vanligt är Mats fenomenal på personbeskrivningarna. Det är genuint äkta karaktärer som beskrivs i handlingen, ingen är rakt igenom "ond" eller "god" - riktigt så enkelt är det inte. Alla besitter lite av varje och det är antagligen det som bidrar till det trovärdiga i karaktärernas upplägg och handlande.

Som skräck-berättelse betraktat är det dock ingen höjdare. Det är sällan skräckinslagen blir speciellt obehagliga, om det beror på mig eller på boken är svårt att säga. Läste nyligen My Best Friends Exorcism och den hamnade på min topp 5 lista över förra årets böcker; kanske är jag lite mättad av en redan fenomenal läsning inom genren. Inte sagt att boken i sig inte är obehaglig dock. Demensboendet ger mig the creeps all over och jag får panik över tanken på att eventuellt hamna där när jag blir gammal och gaggig. Med en farmor som bodde just så, djupt nere i demensen, är det mycket jag känner igen och mår dåligt av.

Sammanfattningsvis: inte så vidare värst läskig rent skräckmässigt, sjukligt obehaglig vad gäller ens egen dödsångest och för att bli gammal. Uppläsaren Johan Ehn är O U T S T A N D I N G bra och höjer ljudboken ytterligare ett par snäpp. Riktigt bra bok, helt enkelt.

Wenche Sjöberg

2017-08-02

Spännande, bra och smårolig.

2017-07-28

Inte alls lika bra som "Färjan". Det här är en annan sorts skräck som jag inte tar till mig på samma sätt.

För ett par år sedan läste jag Färjan av samma författare och gillade den mycket. Där blev man skrämd på ett brutalt sätt och jag gillade det när jag läste. I den här boken, Hemmet, är det något helt annat. Här kryper en mardrömsliknande rädsla innanför skinnet på en när man läser. Det är inte bara onda andar man blir rädd för, även det faktum hur hjälplös man är i en situation som demenssjuk. Riktigt ruggigt blir det. Jag läste denna boken i dagsljus vill jag tala om för den skakade om mig rejält. Men måste också erkänna att jag älskade varje minut av läsningen ;) Jag gillar ju att bli skrämd av böcker.
Det som jag uppskattade extra mycket med den här boken är att den är uppdelad i tydliga stycken där var och en av karaktärerna får sin egen berättelse, växelvis. Det gör det hela lätt och snabbläst. Jag tycker också mycket om författarens sätt att beskriva karaktärerna, de blir personliga och levande. Jag ser helt klart fram mot nästa bok. Till er som gillar skräck, läs! Det här är bra.

Betyg 5+

Fantastisk, läskig och stark!

Therese

2017-06-26

Riktigt bra skräckis som kryper under skinnet. Väldigt kul med en svensk författare som tar skräckgenren på allvar. Miljöerna skulle kunna vara hämtade från många platser man själv besökt. Om denna bok någon gång blir film är det tveksamt om jag kommer våga se den.

Bra, men inte riktigt lika spännande som Färjan. Jag som har jobbat inom äldreomsorgen och haft en förälder med demens kände igen mycket.

Karolina Jonsson

2017-05-30

Jag är alltför exalterad över hur bra den här boken är, jag är alltså tjejen som älskar skräckisar så mycket att jag brukar utmana mig själv med att titta på skräckfilmer helt ensam för att se hur mycket jag pallar, haha. Först och främst: Det är otroligt bra personbeskrivningar och inne på demensboendet har Mats verkligen fått med alla små detaljer som jag kan känna igen mig i så mycket, som själv har arbetat på äldreboenden. Som till exempel lukter, dofter, rutiner, händelser och de äldres beteenden. Det är så verklighetstroget och lika mycket som en del saker är fina att tänka på, lika ont gör det i hjärtat av andra saker jag tänker på.
Hemmet är betydligt bättre än vad jag tänkte mig att den skulle vara, för det gick verkligen kalla kårar längs ryggraden och jag satt uppe mitt i natten och läste, men valde att läsa de sista femtio sidorna under dagsljus med risk för att inte kunna sova annars. Precis som Mats själv beskriver är det som en Exorcisten med ombytta roller men utan katolska präster, och mitt skräckhjärta hurrar över hur rysligt spännande det var att läsa!
Och juste! En sak till - PLUS för att den är HBTQ-vänlig. Nog för att det börjar bli vanligare i böcker men fortfarande alltför sällan. Jag som själv är bisexuell brukar tänka lite extra på det och jublar och uppmärksammar gärna lite extra när jag får träffa på karaktärer som är HBTQ (Homo-Bi-Trans-Queer).

2017-05-29

Mats Strandberg är definitivt en av mina favoritförfattare, och han gjorde mig absolut inte besviken med den här boken.

Hans tre första böcker, Jaktsäsong, Bekantas bekanta, och Halva liv, är tre romaner som är mycket bra. Han har också skrivit en trilogi ungdomsböcker, tillsammans med Sara Bergmark Elfgren, varav jag har läst den första boken, Cirkeln. Och han har också skrivit några barnböcker, som jag inte har läst.

För två år sedan så kom boken Färjan ut, och då kallades Mats Strandberg för Sveriges Stephen King. Stephen King är ju min absoluta favoritförfattare, och har varit så i nästan fyrtio år. Och jag tycker absolut att Mats Strandberg liknar Stephen King i sitt skrivande. Inte bara för skräcken och det övernaturliga. Utan kanske ändå mer för sin förmåga att beskriva ”den lilla människan”, utsatta människor, och relationer. Färjan var en fantastisk bok, och den fick högsta betyget från mig.

Och nu har jag då alltså läst författarens senaste bok, Hemmet, som man väl kan säga är i samma kategori som Färjan. Boken innehåller en hel del skräck och övernaturliga ingredienser, precis som i Mats tidigare bok. Men det viktigaste i boken, enligt mig, är beskrivningen av människor och relationer.

Hemmet är inte lika blodig som Färjan var, men den är minst lika läskig. Och precis som sin föregångare, så har den ett ordentligt slut, även om det finns en liten öppning för en eventuell fristående fortsättning.

Och jag älskade Hemmet precis lika mycket som Färjan. Den var otäck med en krypande spänning i. Men den var också gripande, rörande, och hade även lite humor och nostalgi i sig. Beskrivningarna av människor, utanförskap, vänskap, och relationer var suveräna, och var den största behållningen av boken.

Och jag har ju själv en mamma som har Alzheimers, så beskrivningarna av dementa människor berörde mig väldigt mycket.

Rekommenderar absolut boken. Och jag hoppas att Mats Strandberg fortsätter att skriva liknande böcker i framtiden.

Bra bok "Gillade" 😊