The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

| 1979

Bäst, så är det bara.

Magnus Johansson

2016-08-05

Äger hela sviten i en nyare pocketutgåva. Tanken var att jag alldeles säkert skulle sträckläsa alla (fem) böckerna, men jag valde att sluta efter denna den första. Berättelsen berör mig inte, och humorn, som tycks vara en väsentlig del, faller mig helt enkelt inte i smaken.

Klara Marklinder

2016-03-18

Kul om man gille den typen av flummig humor, känns lire som en vuxen kalle anka tidning fast utan bilder.. Ibland har den några roliga kommentarer men historien är för flummig för min del.

R 2014

2016-01-18

Jag tyckte att den här berättelsen var alldeles utomordentligt fånig och barnslig.

Saga Forslund

2015-01-05

har aldrig orkat läsa klart. Znark!

Tanja Lindgren

2014-12-18

Hysterisk och rolig!

Laban Johansson

2014-12-12

Rolig. Rolig. Grymt rolig. Rekommenderas till dem som älskar galen humor.

Lars Andersson

2014-11-28

Sånt här kan jag inte med, så jag tvingades sluta snabbt. Putslustig, men jag har inget att anmärka på språket.

Johanna Hammarberg

2014-09-22

Inte mycket för sci-fi. Men efter påtryckningar gav jag denna en chans. Skriven med både och värme och humor. Rekomenderas även för skeptiker :)

Andreas Cossi

2014-07-20

Smårolig, förvirrad. En klassiker. Det känns dock ibland som rena rappakaljan.

Maria Blomkvist

2014-03-23

Fruktansvärt rolig och spot on på vissa ställen. Dock är Adams skrivstil väldigt speciellt och det var inte helt min kopp av te och min typ av humor hela vägen.

Robin Mabellini

2014-03-22

Z

Tommy -

2013-09-21

En suverän klassiker. Goda skratt utlovas!

Åsa G-H

2013-08-17

En stor besvikelse. Jag hade tänkt läsa alla fem delar men känner mig rejält avskräckt just nu.

David H

2013-07-23

Klassiker som är mycket underhållande. Rabeus gör ett bra jobb som uppläsare.

Anna Andreasson

2013-01-07

Var kanske dumt att ha sett filmen innan man läste boken. Blev mest förvirrad när jag läste den.

Linda Dahlström

2012-11-25

Suverän!

Tony

2012-11-01

Egentligen bara bra första gången man läser den.

Linn L

2012-10-25

Jag hade sett filmen innan jag läste boken och tyckte då att den var jättekonstig och jag hängde inte alls med, men så nu när jag läst boken och såg filmen igen så var den helt plötsligt riktigt bra! Men så är det ju iofs ganska ofta :)
Nu ska jag läsa de efterföljande fyra delarna och sen får vi hoppas på filmversioner av dem med, kanske tom en remake av första filmen eftersom det ar ett tag sen den kom??
Mitt betyg är en stark 3:a

Anton Svensson

2012-09-05

Helt enkelt den perfekta boken om du ska ligga och glassa på en varm utomländsk kvalitetsstrand i en vecka och bara vara.

Anna-klara Akar

2012-08-12

En av mina absoluta favoriter. Ända sedan jag hörde den sommradioföljetong tror jag. Helt crazy handling om Arthur Dent som kastas ut i universum när jorden förstörs. Galet, mänskligt och asgarvsroligt. Kanske gillar jag den för att Arthur är en överlevare, utan ån kontroll över tillvaron. Och hur överlever man det. Från att va en tightup englishman blir han en levnadskonstnär i vintergatan. "Ta det lugnt"

André Östlund

2012-07-12

Jag trodde den skulle vara bättre. Vissa gånger så känns det bra att läsa den, andra bara som en transportsträcka mot slutet.

Teresia Fredriksson

2012-07-05

Alla borde läsa den!

Lina Josefsson

2012-06-29

Genialiskt mästerverk. Men klarar bara inte av att läsa om den, man orkar nog bara med en sådan bok en gång i sitt liv.

Marianne L

2012-06-15

Denna bok återkommer jag till flera gånger. Helt underbar uppläsning av Johan Rabeus som förstarker karaktärerna. Skrattar lika mycket idag som nära jag hörde den på radion för första gången troligen på 70-talet. Ju mer kunskaper man har i fysik ju roligare blir boken. Just nu sitter jag med min Liftarens guide som numera är uppfunnen - och meddelar inte hela universum men världen mina erfarenheter på surfplattan.

Katarina Strid

2012-05-08

Kan inte bli annat än femma! Det var ganska längesedan jag läste den men kunde skratta högt och kan fortfarande citera från den! Underbart skruvad, och Marvin är en favorit.

2012-04-25

En helt galen bok på många sätt, men som ändå visar galenskapen med hela vårt sökande efter meningen med livet... Vad strävar vi efter? Varför längtar vi hela tiden fram till någonting annat, istället för att njuta som det är just nu...

En stor eloge till översättaren!

Anna Lindström

2012-04-10

Underbar. Bäst på engelska, men klart värd att läsas flera gånger.

Alva Ordnörden

2012-03-31

Arthur Dent är en helt vanlig människa som bor på planeten jorden, närmare bestämt i England. Han vaknar en torsdagsmorgon och dricker en kopp te. Precis som vanligt. Men en sak som inte är vanligt är att det är två personer utanför hans tomt. Den ena är från kommunen och vill riva hans hus och den andra sitter i sitt rymdskepp och ska strax utplåna jorden. Arthur har aldrig varit särskilt förtjust i torsdagar och det gör det inte bättre att han är lite bakfull från gårdagen.
Det hela går bättre än det låter. För Arthur Dent råkar känna Ford Prefect som är en galaktisk liftare och har den supergeniala boken Liftarens guide till galaxen med sig...

Så börjar Arthur Dents otroliga resa genom universum..! Men... tyvärr tycker jag att den här boken är den bästa hitills. Jag har läst tre av sex i trilogin (låter mysko, jag vet). Den första - Liftarens guide till galaxen - är den bästa, helt klart. För de andra blir långsammare och tråkiga om man inte anstränger sig jättemycket för att hänga med i allting. Och om man nu gör det, blir det tråkigt för att böckerna tar så lång tid att läsa. Fast i och för sig kanske fjärde, femte och sjätte (av en annan författare) är bättre, vem vet?

Jag rekommenderar i alla fall den första boken Liftarens guide till galaxen jättemycket! För Douglas Adams skriver verkligen helt sjukt roligt (även fast man inte förstår någonting ibland). ;P
Läs de andra också, om du vill, för det kanske bara är jag som har knäpp bok-smak. De kallas ju ändå för världens mest kända science-fiction böcker och om de var dåliga, skulle de väl inte vara det..?

Kultbok som ALLA måste läsa.

Bäst!

Nicole Persson

2011-10-06

En väldigt rolig bok!

Kribba Ericsson

2011-10-04

Kommer helt enkelt inte igenom eländet... Inget för mej. Förstår inte vad som är så roligt.

Emelie Lindberg

2011-09-22

Läste den första gången i högstadiet och kan med säkerhet säga att den bidragit till att lägga grunden för hur mitt litterära och humoristiska intresse utvecklats.

Emma Karlsson

2011-08-17

Älskade att läsa den här boken som är så fruktansvärt rolig utan att bli överansträngd. Tyvärr är höjdpunkten första delen av boken och varje ny del blir något lite sämre än den tidigare (dock fortfarande bra) ända fram till sista delen "I stort sett menlös" som är ja...för min del även lite meningslös. Men någon annan kan säkert uppskatta den!

Christian Persson

2011-07-14

Jätter bra bok men bra inlevelse i.

Jonas Eklundh

2011-07-10

En av historiens roligaste böcker, vet inte hur nya gånger jag läst den, skrattar ändå högt varje gång

Love F

2011-07-01

"En trilogi i fem delar". Bara i liftarens guide får man en två sidor lång förklaring om varför raketsäkra fönsterrutor kan öppnas med kreditkort. Det här är verkligen min typ av humor. Men lite långtråkig i vissa partier. Fast kanske att man ändå skulle läsa om den på engelska ...

Nils-Erik Furuholm

2011-06-20

Underbar bok! lyssnade först på den med ljudbok vilket gjorde inlevelsen fantastiskt rolig med deras olika röster och allt. Sen läste jag den som bok något år senare, nästan bättre andra gången, för man kan missa en del.

Toppen betyg!

Mika NJ

2011-06-20

gud vad lång den är, typ 800 sidor. Marvin är min favorit.hans negative sätt gör allt sanslöst roligt

Mika NJ

2011-06-20

Extremt rolig bok. intressanta huvudpersoner osv

Malin Magnusson

2011-05-19

Underbar bok! Vitsig, knasig och fantastisk. Det är bara det att den är så lång, hade glömt bort början när jag kom till slutet.

Josefine Ejebjörk

2011-04-23

Läsupplevelsen ökades av inläsarens engagemang i karaktärerna. Om jag skulle läst boken själv skulle jag nog uppskatta den lika mycket.

Marie Rös

2011-04-05

Måste läsas på engelska. Fylld av humor och klassiska citat. En fantasisk värld med många roliga figurer. Marwin är min absoluta favoritpessimist. Den hör till de där få böckerna som man BÖR ha läst enligt mig.

Mattias Renström

2011-03-01

Jo jo, jag förstår nog tjusningen. Visst har den riktigt roliga poänger här och var, men det faktum att den är helt oseriös rakt igenom går inte hem hos mig. Det finns inget i boken som håller mig kvar förutom förhoppningen om nya roligheter och vetskapen om att jag som självutnämnd nörd ju faktiskt borde ha läst den här boken.

Linda Segerbäck

2011-02-14

Har läst böckerna flera gånger på svenska och en gång på engelska. Lika underbara varje gång!

Julia Björk

2011-02-13

Jag har försökt läsa den här boken 10 gånger. Minst. Förstår inte grejen med den för fem öre.

Madame Medusa

2011-02-12

Något jummen mottagning av mig. Jag har nog hört den lyftas till skyarna för mycket. Väntade på en epiphany som aldrig kom!

Filip Andersson

2011-01-20

En humoristik och läsvärd bok

Liza Bolin

2010-12-13

Steven Fry är en helt briljant uppläsare! Det hjälper såklart att ha läst boken innan, jag tror att en hel del av Adams ordfyndigheter försvinner i talform när man inte hinner fundera på vad man nyss läst, men det var helt fantastiskt roligt att lyssna på.

Mimmi Thorneus

2010-10-02

Så härlig. Tyvärr blir det lite sämre för varje bok i serien. Men de första böckerna är verkligen super! Man skrattar, rynkar lite på pannan och förstår inte så mycket alls - men på ett bra sätt!

Emelie Svensson

2010-08-24

En av mina absoluta favoritböcker. Douglas Adams skriver på ett så roligt sätt, handlingen är absurd och alla böckerna hänger väldigt bra ihop.

Georgia Renlund

2010-08-20

Bästa bok jag någonsin läst!

Jenny Li

2010-08-17

Böcker att läsa om. Och om. Och om igen.

Karin Stenman

2010-08-10

Länge sedan... men den blev och förblir en favorit.

2010-07-24

Märklig och kul!

Lipan Pipan

2010-07-20

Infantilt.

Lovisa Bäfvenberg

2010-05-30

Genial!

Dialogen är bokens styrka och det är den som gör att man vill gapflabba rätt ut. Tidvis blir det dock alltför invecklat och det leder tyvärr till att man blir uttråkad mellan varven. Läste alla böckerna i ett svep och det känns inte som 880 sidor.

camilla missnebäck

2010-03-27

i stora hela en kul och underhållande bok men tidvis blir den lite långsam. går inte att läsa alla 5 böckerna på ett rak vilket jag gjorde, då blir den lite jobbig i omgångar.

Bengt Månsson

2010-03-26

Alltför känd för att behöva kommenteras...

Kjerstin Vogel

2010-03-23

Underbart vansinnig, jag älskar den!

Felix H

2010-03-14

Härlig fantasi. Otroligt fyndig. Guld.

Gitte Svensson

2010-03-13

Världens konstigaste bok.

123 Linnea

2010-03-04

Riktigt rolig - till skillnad från filmen.

Anna Sandstedt

2010-02-22

Jag hade också stora förväntningar på denna bok, jag tyckte på sin höjd att den var lite lustig, men jag skrattade sällan!

2010-01-04

Har hört så många säga att denna är SÅ bra... Började därför läsa med stor iver, men slutade relativt snabbt. Ännu en bok på Surströmmingslistan.

Sandra Frandén

2009-12-01

Väldigt bra bok och rolig bok. Jag läser den hellre på engelska men det var en rätt godkänd översättning.

Annika Sjöström

2009-11-20

läste den på svenska

Robert Krook

2009-11-08

Rabeus uppläsning är sååå bra! Han har en känsla för författarens humor och timing och får läsaren kikna av skratt.

Att man kan ha en sadan fantasi!!

Anna Granlund

2009-06-27

totalt skruvad bok, men ack så härlig! vilken fantasi Douglas Adams måste ha haft!

Gotrek Gunnirson

2009-06-26

En skön och härligt flummig bok. Inga dolda budskap. Suverän underhållning.
Tänk att Douglas Adams inte fick vara med i Monty Python för att John Cleese inte tyckte han var rolig nog...

Helena Alpskog

2009-06-25

Bara älskar boken. Den är helt underbart knasig. Har börjat lyssna på den som CD-bok... och den blev än mer hysterisk och galen. Kanon!!

Var författaren både hög och packad när han skrev boken??? Den är som en febrig mardröm

Elise Nilsson

2009-06-15

Vem kan inte älska Marvin the robot? Bästa boken jag läst, den är så knäpp och härlig. Man tröttnar sällan under den långa läsningen. Jag streckläste hela samlingen. Kände mig upplyst på något konstigt sätt efteråt.

Victoria G

2009-06-13

Boken är knäpp, på ett härligt sätt. Ett skönt sätt att närma sig de nätta små filosofiska frågor som boken tar upp, meningen med livet till exemepel. Men det är framför allt den första boken i serien som är bra. De andra, särskilt de två sista, drar ner betyget. De spårar ur lite för mycket.

Anna Dybeck

2009-06-12

Mannen är galen och utan spärrar, det står helt klart. Jag brukar skratta mig igenom Douglas Adams dråpliga och ohämmade böcker. Antingen gillar man dem skarpt eller inte alls, tror jag.

Emma Boman

2009-06-11

Underlig, knappt sammanhängande men underbar!