The Helmet of Horror: The Myth of Theseus and the Minotaur

Pelevin, Viktor

| 2006

Flag from en

3


Labyrinth 1 is an intricate structure of intercommunicating passages, through which it is difficult to find one's way without a clue; a maze. They have never met, they have been assigned strange pseudonyms, they inhabit identical rooms, which open out onto very different landscapes, and they have entered into a dialogue, which they cannot escape - a discourse defined and destroyed by the "Helmet of Horror". Its wearer is the dominant force they call Asterisk, a force for good and ill in which the Minotaur is forever present and Theseus is the great unknown. Victor Pelevin has created a mesmerising world where the surreal and the hyperreal collide. "The Helmet of Horror" is structured according to the Internet exchanges of the twenty-first century, yet instilled with the figures and narratives of classical mythology. It is a labyrinthine examination of epistemological uncertainty that radically...

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

Karin Waller

2009-04-13

Betyg



Viktor Pelevins bidrag till mytserien handlar om labyrinten på Kreta, Theseus och minotauren. Boken är upplagd som chatrumsinlägg mellan ett antal personer som inte riktigt vet var de befinner sig eller hur de kom dit, men som inte kan komma därifrån och bara har varandra att skriva till om saken. Ariadne startade tråden.

Idén om internet som vår tids minoiska labyrint blandas med den paranoida skräcktanken om labyrinten man inte kan hitta ut ur och där man är jagad av ett osett monster – och dessa idéer blandas med existentialistiskt sökande efter mening och hur mycket man alls kan lita på sina intryck av och tankar om den upplevt verkliga världen.

The minotaurs are not what they seem

Tänker försökspersonerna/de atenska ungdomarna/chattarna fram minotauren eller tänker han fram dem? Finns labyrinten bara i deras huvuden, eller i minotaurens, eller i Theseus’? Om allt är i någons huvud, var är då det huvudet? Motsvarar minotauren skräcken som sådan, eller är det minotauren som fruktar världen? Vem kan man lita på av dem man sitter inlåst och vilsen med – och kan man ens lita på att de finns?

The labyrinth is other people

Den fria viljan manipuleras och ingen kan lita på sina sinnens vittnesbörd. Tanken om VR-hjälmar införs ganska tidigt och associationer till Matrix, men även till t ex Foucaults pendel och Brazil är oundvikliga. Man är alltid i en labyrint – inte bara när man sitter framför skärmen och klickar sig fram, höger, höger, vänster, utan även när man vänder sig om, öppnar dörren och går iväg längs korridorerna och genom dörrarna. Hur hittar man ut??

Through dangers untold and hardships unnumbered I have fought my way here… My will is as strong as yours, my kingdom as great…

Labyrinten och minotauren diskuteras filosofiskt, psykologiskt, teologiskt, osv-ogiskt av de instängda (“When I hear the word ‘discourse’ I reach for my simulacrum.”). Argumentationer och gissningar bygger fler och fler nya labyrinter. Grekiska paradoxer har ett nära släktskap med dekonstruktion… Tillsammans med den mångbottnat paranoida mytomdiktningen gör Pelevin dessutom meta-myt av alltihop och en av gångarna i labyrinten blir: vad är myten? Så fort jag läst ut boken bläddrade jag tillbaka i början. Hopplöst fast i labyrinten.

The minotaur fled through the labyrinth and Theseus followed

Om du tror att du kan följa tråden och enkelt hitta ut igen så var varnad: det finns många trådar.