The Helicopter Heist

Bonnier, Jonas

Four men gather in Stockholm. Each has existed on the fringes of Stockholm society. Each has a past that just won't let them go. Then a plan falls into their laps. A plan to steal millions from the largest cash facility in Sweden. At first the scheme seems foolproof, every contingency covered, every detail planned perfectly. But is everyone involved who they say they are? Can they ever really hope to pull off such an extraordinary crime?A gripping and thought-provoking thriller based on an incredible real life theft, THE HELICOPTER HEIST will take hold of you and not let you go until the final page has been turned.

ElinsBokhylla

2019-11-20

Jag har haft höga förhoppningar inför denna bok, dels för att jag har läst mycket om det riktiga fallet, Helikopterrånet 2009 och för att jag hört mycket gott om Bonnier och hans författarskap.
Men tyvärr så måste jag nog säga att jag är lite besviken, i och med mina höga förväntningar så tyckte jag inte att boken var så pass bra som jag hade hoppats på.

Bokens handling är ju såklart baserad på intervjuer och information från polis och gärningsmännen, vilket gör boken tung och verklighetstrogen. Jag uppskattar att Jonas Bonnier har varit så detaljerad i sin beskrivning av gärningsmännens förberedelser, hur polisen arbetade för att hinna före tjuvarna och sedan återspeglingen av hur rånet verkligen gick till. Oerhört detaljerade och välskrivna kapitel, många saker som jag hade glömt bort och blev lika förvånad över som när jag lästa om rånet för allra första gången. Minns att det var en P3 Dokumentär, den rekommenderar jag verkligen!

För mig var det lite svårt att komma in i boken, jag upplevde att det var många olika handlingar som korsade varandra och hade lite svårt att hålla isär de olika karaktärerna. Även om jag uppskattade inledningen där planeringen av rånet återspeglades så måste jag ändå säga att den var lite snäppet för lång. Jag tappade fort intresset och hade väldigt svårt att komma in i boken, det tog mig mer än halva boken för att riktigt fastna. Väl inne i boken så var det svårt att sluta, de sista 150-200 sidorna sträckläste jag under en kväll, alltid positivt när det kommer från mig!

Helikopterrånet av Jonas Bonnier är en detaljerad och välskriven bok, en bok med spänning och detaljer från verkligheten som fortfarande är svåra att förstå. Boken är enligt mig helt okej, det känns som att det är något som fattas. Inledningen och upptakten till rånet var för mig för långt, vilket gjorde att jag tappade intresset och drog mig lite för att läsa klart boken. Bokens slut med en annorlunda tvist gjorde bokens helhet väldigt mycket bättre och jag kan definitivt rekommendera boken, var bara medveten om att det tar ett tag innan man riktigt kommer in i handlingen.

Adam Alsin

2019-06-30

Bra skriven, spännande, intressant att tänka på vad som ligger nära sanningen och vad som är Bonniers fantasi.

Matilda Persson

2019-05-25

Fastnade aldrig riktigt för denna boken. De första 300 sidorna var ganska sega och det var flera gånger jag funderade på att skita i boken och börja på en annan. Men de sista 150 sidorna sträckläste jag på en kväll. Dessa höjde verkligen hela boken. Tyvärr är boken fortfarande bara ”helt okej” och något jag antagligen kommer ha glömt om några veckor. Gillar du organiserade rån så läs den, annars läs något annat.

Y

2017-05-30

Kunde inte sluta läsa

Michael

2017-05-02

Välskriven och spännande bok.