The Hazel Wood

Albert, Melissa

"Highly literary, occasionally surreal, and grounded by Alice's clipped, matter-of-fact voice, it's a dark story that readers will have trouble leaving behind. HIGH-DEMAND: the buzz for this debut is deafening..." Booklist, Starred Review From rising star Melissa Albert comes a fantastical story of mythic proportions.Welcome to The Hazel Wood--a fiercely stunning contemporary fantasy audiobook. Seventeen-year-old Alice and her mother have spent most of Alice's life on the road, always a step ahead of the uncanny bad luck biting at their heels. But when Alice's grandmother, the reclusive author of a cult-classic book of pitch-dark fairy tales, dies alone on her estate, the Hazel Wood, Alice learns how bad her luck can really get: Her mother is stolen away--by a figure who claims to come from the Hinterland, the cruel supernatural world where her grandmother's...

Matilda Persson

2022-04-02

Jag hade ganska höga förhoppningar på Hasselskogen då den såldes in som en mörk och magisk saga. Hade jag istället fått veta att den handlade om Alice som kommer till Wonderland, ursäkta jag menar Hinterland, där hon möter diverse udda personer som hon måste ta sig förbi för att nå sitt slutmål så skulle jag kanske inte varit lika taggad. Att det dessutom tar 200 sidor att komma till sagovärlden gjorde att jag tappade intresset. Baksidestexten lockade till en bok som verkade skräddarsydd för mig och boken hade alla förutsättningar att vara fantastisk, men i verkligheten var den rätt långsam och tråkig. Mitt största problem var dock språket. Jag vet inte om någonting hade hänt i översättningen för emellanåt förstod jag inte ens vad jag läste. Vissa meningar fick jag läsa om flera gånger och jag fick inte till något flyt i läsningen. Jag hade hoppats på en resa till en magisk värld men istället var jag hela tiden medveten om att jag läste (om det makes any sense?).

Hasselskogen är en sån bok som jag varken älskade eller hatade. Jag led inte av att läsa den men jag kommer inte att läsa fortsättningen. Den har ett väldigt fint omslag iallafall.

Leo

2020-03-12

Agnes

2018-11-11

Jag hade faktiskt ganska då svårt för denna boken. Jag hade svårt att komma in i boken och tyckte att den var rörig. Men jag gillade historien, den var spännande och gripande men roliga tvister.

Marianne Skoglund

2018-04-05

Älskade början och mitten men tycker inte att berättelsen höll ihop ända till slutet. En mörk och väldigt amerikansk historia, inspirerad av folksagor och klassiker som Alice i underlandet. USA:s svar på Cornelia Funke? Nja, dit är det en bit kvar, men en helt klart både godkänd och lovande debut.

Nerdy Books

2018-03-06