The Handmaid's Tale

Atwood, Margaret

| 1996

DISCOVER the BESTSELLING DYSTOPIAN NOVEL behind the AWARD-WINNING TV SERIES Second season now airing on Channel 4 starring Elisabeth MossWith a new introduction from Margaret Atwood`I believe in the resistance as I believe there can be no light without shadow;

Alexandra Coard

2018-07-05

Atwood skriver med en sådan självsäkerhet och låter de små sinnesförnimmelserna hos huvudpersonen ta plats och föra historien framåt, vilket gör att denna dystopi upplevs som mycket övertygande och trovärdig. Inte konstigt att den har blivit så aktuel i det rådande samhällsklimatet.

2018-04-26

Helt okej 😊
Ska bli intressant att se hela serien på tv,n som går nu 😊

Henrik Johansson

2017-10-25

Både högt och lågt tycker jag. Stundtals relevant för att ni nästa stund kännas som ett ytligt plagiat..

Zack Simone

2017-10-13

Likheterna med Ishiguros Never Let Me Go är extremt många. SF light, kvinnoperspektiv och "återhållsamhet med fakta". Atwood vinner på generell överlägsenhet. Inte bara ett fett språk utan även sinnrika formuleringar. Jag bryr mig om karaktärerna trots ett till stora delar kargt språk, men inte i Ishiguros alter bok.

Anna Hedenstedt

2017-10-11

En skrämmande läsupplevelse! Nu får man väl se serien också.

Nina Gustafsson

2016-06-27

Atwood gör en aldrig besviken! Huvudpersonens tragiska berättelse om livet som Handmaid berör på djupet. Läs den!

Jenny Majgren

2015-12-14

Tråkig. Seg och jag tror inte att jag fick en ordentlig förklaring till hur samhället fungerade.
Finns många andra, mycket bättre, böcker i samma genre och med liknade situationer.

Edwin Cole

2015-10-21

Smart slut

2015-08-13

En skrämmande och välskriven dystopi om ett framtida USA där någon religiös sekt tagit makten (låter som Tea party rörelsen för mig.) Det som för mig är mest skrämmande är att scenariot utspelar sig i många länder idag.

G Anna G

2013-10-14

Det var lite segt i början - som om författarinnan vill hålla läsaren på sträckbänken innan hon förklarar, men då får man gissa själv och det är lite kul. Väldigt dyster framtidsvision, men jag gillar att slutet - dunkelt som det är - lämnar ändå utrymme för tanken att i denna kärlekslösa samhälle fick kärleken vinna i alla fall ett litet slag. Inte ett lyckligt slut, precis, men man släpper in lite optimism.

Dan Bestman

2013-05-24

Oj så seg. Läs hellre 1984 om du vill ha en bra dystopistory med intressanta idéer.

Andreas Ruuth

2013-05-16

Välskriven dystopi. Jag tycker bara att den inte direkt leder nånvart.

Karin Larsson

2013-01-16

Jag har svårt att tycka om boken. Den är långsam och ganska upprepande, vilket är trist eftersom jag ofta älskar denna typ av böcker.

Emma Lundahl

2012-11-01

En av förnämsta dystopier jag läst. En skrämmande framtid där kontroll och klasskillnader gått för långt.

Camilla Nilsson

2012-08-25

Väldigt bra, stark fyra! På ett skrämmande sätt, trots att det är fiktion och väldigt dystopiskt, så lyckas Atwood ändå ingjuta en känsla hos mig att en framtida stor backlash gentemot kvinnor inte skulle vara helt osannolik, särskilt med det antifeministiska klimat som börjar bli allt mer synligt. För mig påminner boken om hur villkorad kvinnors frihet och rättigheter är, och hur totalt nödvändig feminism alltid kommer att vara.

Hanna Bragberg

2012-08-05

Ansluter mig till den lyriska kören: fantastiskt bra, otäck, spännande och välskriven. Lääänge sedan jag hade en sådan här läsupplevelse: brände knattarnas fiskpinnar på kuppen.

Liza Bolin

2012-07-31

jag vill skriva uppsats om den! ooh, riktigt bra. tyvärr så lyssnade jag på den som ljudbok med alldeles för dramatisk uppläsning, så jag kanske får ta mig tid att textläsa den också. daaamn!

Elisabeth Karlberg

2012-05-26

En bok jag inte kunde släppa men ändå var lite tveksam inför. Epilogen i slutet höjde dock betyget till en 4 :-)

Evelina M

2011-12-11

En av de bästa dystopierna jag läst. Mot slutet kunde jag inte lägga den ifrån mig. Handlar om ett USA där kvinnor fråntagits sina mänskliga rättigheter och deras värde helt reducerats till deras förmåga att föda barn. Berätterskan tillhör den grupp kvinnor som tvingats in i rollen som surrogatmamma åt ett ofruktsamt heteropar från härskarklassen. I fortsättningen kommer jag bli mer obehaglig till mods än vanligt om någon beklagar sig över sjunkande födelsetal...

Jenny Stenberg

2010-10-06

Jag är inte så imponerad av denna bok även om den drar med mig i berättelsen. Dock vill jag hela tiden att den ska ta slut för jag vill veta vad som händer mer än jag vill läsa vidare.

Anders B

2010-02-20

Otroligt välskriven bok, men den övertydliga epilogen tycker jag kunde ha utelämnats.

Elisabeth E

2009-09-24

En av de bästa böcker jag läst i år! Så himla bra. Jag är helt lyrisk!