The Green Road

Enright, Anne

| 2016

Hanna, Dan, Constance and Emmet return to the west coast of Ireland for a final family Christmas in the home their mother is about to sell. As the feast turns to near painful comedy, a last, desperate act from Rosaleen - a woman who doesn't quite know how to love her children - forces them to confront the weight of family ties and their home.

2017-08-02

Min tredje roman av Enright. De andra två var jag måttligt förtjust i, men den här är fantastisk. Se på omslagets ungar, vad blev det av dem? PÅ 331 sidor presenteras vi för dem och deras mor. Med ett underbart precist och underhållande språk. Modern är förfärligt självupptagen, men också charmig och komisk. Vad betyder det att vara en familj? Det får författaren oss att fundera över och om ungarna och deras vidare öde.

Maria Klamas

2017-04-19

Tja vad ska jag säga... En bok om en familj och hur de går skilda vägar men ändå alltid hör samman och påverkar och påverkas av varandras förehavanden. En bok också om hur olika syskon kan utvecklas även om man är uppvuxen i samma familj. Jag gillade boken till en början, men sedan blev det segt och tjatigt... hade nog förväntat mig mer...

2016-12-09

Kan tyvärr inte hålla med om alla hyllningar av denna bok. Kanske förstår jag helt enkelt inte storheten. Språket är absolut vackert (det som tar upp betyget till en trea), och handlingen har alla förutsättningar... Men på något sätt blir jag oberörd och tycker att det binds ihop på ett sämre sätt.

Annette Juhlin

2016-08-31

Det här är en berättelse som gjorde ett enormt stort intryck på mig. Det är mörkt och det är cyniskt, och samtidigt livsbejakande. Jag läste medvetet långsammare än jag brukar, jag ville inte riskera att missa någon enda knivskarp formulering. Som läsare är man helt i författarens grepp. Ibland måste man stanna upp och bara andas.

Utförlig recension i min blogg: https://justnujusthar.com/2016/08/31/recension-den-grona-vagen-av-anne-enright/

Solveig Andersson

2016-08-29

Jag är sedan tidigare väldigt förtjust i Enright och hennes fenomenala människobeskrivningar. Jag blev inte besviken över, Den gröna vägen som på ett välskrivet vis spänner över trettio år för familjen Madigan. Superb roman! Läs den!