The Green Mile

| 1999

Flag from de

Mats Brandberg

2021-10-17

King är kung, otrolig berättare och karaktärskapare

Mikaela86

2019-10-13

Jag tycker boken känns väldigt 90-tal, utspelas mest i dåtid 1932. Jag tycker den håller jämnt och är bra. Alltid lite svårt när man sett filmen först, då jag ser filmen uppspelas i mitt huvud. Slutet är dock lite annorlunda än i filmen. Vissa delar bättre än andra. Avrättningarna var välskrivna och otäcka!

Angelika G

2018-03-14

Himla bra bok.

Karin Johansson

2017-08-29

Älskar denna boken, och filmen... en del kanske tycker att det är lite flummig med övernaturliga inslag, men den stannar i hjärtat.

Carola Sledd

2015-01-11

En av Kings absolut bästa böcker.

Tydligen är Den gröna milen skriven som följetång i första hand, för att efterlikna Dickens sätt att ge ut böcker. I den utgåvan jag läste var de sex olika delarna fortfarande i sin orginalhelhet, dvs det var en bok i sex delar snarare än en lång. Och jag älskade det. Jag älskade också hur King får boken att bli så spännande och fin. Hur den, trots sitt hemska innehåll, är så varm och vacker. På något sätt lyckas Stephen King genom Paul Edgecombe skapa en inbjudande, vänlig atmosfär, även kring den Gröna Milen. Dödsstraffet ifrågasätts genom medmänsklighet. Människans ondska beskrivs - inte genom mördarna, utan genom den omvärld som tycker sig ha rätt att utföra samma brott som det de dömda ska straffas för - bara för att de befinner sig på rätt sida om lagen. Ett varmt (och tårdrypande) tips!

Anna H

2013-10-04

En fin och samtidigt hemsk bok där King verkligen visar vad han går för.

Nicklas Björk

2013-05-30

Stephen Kings berättarkonst är poesi för mina ögon och här är den som bäst. Du måste tvinga dig själv att lägga ifrån dig boken, annars sitter du uppe och slukar sida efter sida och det är omöjligt att inte bli känslomässigt engagerad i historien. Jag blir förbannad, jag skrattar, jag gråter. Stephen King, du är världens bästa författare.

Ida Björkman

2012-10-24

Det jag läst är bra, men trots flera försök lyckas jag inte läsa klart hela boken.

Gabriella Plånborg

2012-05-13

Läste ut boken på två dagar, jag kunde inte lägga ifrån mig den

Sofie Bergstrand

2011-12-22

Gripande

Lars Hindgren

2011-11-22

Läste boken som en följetong totalt 6 delar. Anledning till att den gavs ut på detta sätt var tydligen att du inte skulle kunna läsa i slutet på boken.

2011-01-16

En bra och sorglig historia! Läste den ungefär samtidigt som filmen kom ut.

Marc Moore

2010-11-07

Var desperat efter en bok så jag började läsa den. Visade sig vara en av de bästa böckerna jag läst!

Lotta Svensson

2010-10-30

Gillar Stephen Kings filmer bättre än böckerna.

Emelie S

2010-09-14

Filmen är bättre. Jag gissar att jag hade alldeles för stora förväntningar, för boken är alltid bättre. Men inte i det här fallet. Gav den en 4a, men hade den varit i samma klass som filmen hade den fått en 5a, helt klart!

Josefine Ejebjörk

2010-09-05

Läste boken i sex delar, en tidig version som nog har slutats sälja nu. En av Kings bästa böcker och filmen kompletterade boken bra.

Kalle Anka

2010-06-15

Kings berättarkonst är som störst i sådana här, lite ovanliga, icke-rysare.
Fler exempel är "Drakens Ögon", "Dolores Caiborne", "Höstgärning" (Stand by me)och "Vårbedrift" (Nyckeln till Frihet)".

Bengt Månsson

2010-04-04

Utspelas i ett fängelse för dödsdömda och indirekt ett inlägg mot dödsstraffet.

Gunvi Lundqvist

2010-03-22

Kan det bli bättre har jag frågat mig flera gånger och önskat en bok som skulle ge lika mycket, finns inte särskilt många. Denhär borde få fem plus.

Anna Sandstedt

2010-02-10

King är så bra på att skriva om människor, det är så att man tappar andan.

en bok som inte går att lägga ifrån sig.

Stina Thunberg

2009-08-18

Eleven tyckte att det var en bok som var svår att lägga ifrån sig.

A Bookaholic Swede

2009-06-23

En bra bok som berör. Min favoritkaraktär var Mr Jingles, vilken underbar liten mus.