The Gravity of Love

Stridsberg, Sara

| 2016

A dazzlingly inventive and acclaimed novel set in a Stockholm psychiatric hospital - by one of Sweden's most exciting literary talents "I'll put my head in the oven so you know where I am," he whispers, kissing her neck. Jim - charming, captivating, much loved by his women friends - has attempted suicide several times. Over his period of incarceration at the Beckomberga hospital for the mentally unstable, he voices his determination to succeed. Some day soon, he tells his daughter - as he has earlier told his mother and his wife - he will swallow sixty tablets, help them down with a bottle of whisky, and swim impossibly far out into the Atlantic. Will he, really? This question plagues Jim's daughter, the narrator of this powerful novel, who is as addicted to the hospital as her father is to alcohol. Through her subtle observations we understand the emotional needs of diehard alcoholics, the...

Hjortronhyllan

2023-09-26

Stridsberg leder mig med sitt poetiska språk genom Jimmies år på Beckomberga mentalsjukhus. Det är en värld fylld av fåglar som svävar fritt, stenar som bryter igenom motljuset och rötter som klamrar sig fast i jorden som om de vore fingrar. Berättelsen utvecklas huvudsakligen ur ett barns perspektiv, och jag borde verkligen ha blivit fängslad av den, eller hur?

I början, när jag öppnade boken, kände jag mig omedelbart fängslad av Stridsbergs poetiska stil. Jag förstod varför det fanns så mycket hype kring boken, och sidorna flög förbi, även om de ofta var halvfulla när det kom till text. När jag nådde halvvägs in i berättelsen, började jag känna en viss trötthet. Träden blommar fast ändå inte men det är vinter? Blå pärlor i gräset? Och ett nytt namn? Vem är egentligen vid Medelhavet? Jag kände mig lite förvirrad och hade svårt att följa med i vem som talade och vad som verkligen hände i berättelsen. Och varför fanns det en jordglob med i boken?

Det kan mycket väl ha berott på att jag försökte läsa denna bok med en feber på 39 grader. Texten är otroligt vacker, det går inte att förneka, men själva handlingen lyckades inte riktigt gripa tag i mig. Jag är ledsen, kära bokstagram, men det blev varken tårar från mig och ingen femstjärnig recension den här gången.

Anna Börjesson

2020-08-09

!!

Hanna L

2020-06-14

Inte min typ av bok. Fint språk men för mörkt för mig.

2020-06-10

Fenomenal berättelse om känslolivet mot de människorna som inte vill leva längre, fast de har många nära som skriker efter kontakt och sammanhang. Trots allt det ekar betydelselösheten. Och kraften i galenskapen tar över. Det egoistiska i det.

Bokslukerskan 93

2019-06-11

Sorglig berättelse om mentalsjukhuset och dess patienter. Relationen mellan Jackie och hennea inlagda pappa är vacker och sorglig

Bokslukerskan 93

2019-06-11

Sara Hellberg

2019-05-22

För ordrik och utan riktning. Tog mig inte igenom den.

Emma Fägerlind

2018-03-08

Victoire Marcel

2017-01-12

Sorglig - väldigt sorglig, och ömsint. Fint skriven. Trots det dystra blir den inte så deprimerande att det känns kvävande. Jag tycker personligen om det fragmentariska berättandet och hoppandet mellan nutid och dåtid.

Sara Frimodig

2017-01-05

Om Jackie, som besöker sin pappa som är inlagd på Beckomberga mentalsjukhus. Jättefin bok, skriven med otroligt mycket kärlek till både platsen Beckomberga och en ganska trasig familj.

Nypon

2016-12-29

Jag gillar Stridsberg. Men det här är första gången som jag måste hålla tillbaka tårar.
Språket är vackert, historien mörk även om den målas upp med ljusa väggar, fjärdar och pärlor. Den gör ont att läsa.

Hanna Johansson

2016-10-08

Så sorglig, men så fantastiskt vacker.

2016-07-18

Den växer. Berättelsen som mest är fragment och starkt uttrycker sorg och övergivenhet.

Tove Skarstedt

2016-06-30

En alldeles underbart välskriven bok som handlar om det den heter: ?Beckomberga?. Huvudpersonens pappa blir intagen på Beckomberga och tillbringar stora delar av flickans barndom där. Beckomberga är en helt egen värld och flickan blir vittne till många händelser därinne. Vi får följa sjukhusets tillkomst, verksamma år och nerläggning genom återblickar på dess arkitekt, patienter och personal. Samtidigt följer vi flickan och pappan genom livet. Det kanske låter torrt, men det är en skildring av ett svunnet samhälle och en stor sorg som skildras fint och ljust och känsligt. Detta är min bästa svenska bok från 2014 ? läs den!

Hedvig Marklinder

2016-04-19

Svår att betygsätta. Det stod mellan en tvåa och en trea men landade på en tvåa. Språket är emellanåt väldigt vackert men historien och romanfigurerna griper - trots språket - aldrig riktigt tag i mig. Ibland tycker jag att Stridsbergs berättarteknik går till en överdrift, konsekvensen blir att jag tappar trovärdighet för både historien och författaren. Jag har önskat en historia om Beckomberga med en mer naturlig kronologi och ett starkare sätt att skriva som griper mitt hjärta och med lite större variation..

Klara Marklinder

2016-04-13

Melankolisk och poetisk skriven roman om trasiga fadersgestalter, och livet på en institution. En romantiserad bild av en alkoholiserad pappa som inte funnits där för sin familj. Jag hade höga förväntningar på boken men den lever tyvärr inte upp till dom.

Sanna Carlborg

2016-01-06

En svag fyra till denna samtidigt rosakantade och sorgkantade drömska skildring. Romantisering som jag bara knappt tolererar och låter mig förföras av.

Anna Hedenstedt

2015-11-29

Gjuten i vemodsform, vilket är vackert men blir lite för statiskt för min smak. Kan inte ta allt "fallande" till mig, är nog inte tillräckligt lagd åt det mörka.

Karl-Gustav Öberg

2015-11-19

Radioföljetongen

Nina Gustafsson

2015-09-27

Historien om Beckomberga med fokus på Jimme Darling och hans familj berättar om hur svårt det är att leva, men pckså att dö. Om rädlsa och om kärlek.

Iris Eriksson

2015-08-21

Extremt konstig bok. Ingenting för mig faktiskt. Den var väldigt lättläst, om det räknas som ett plus. Men man förstod inte riktigt handlingen, kände inte som om det fanns någon ens. Och väldigt hoppig då man gick från dåtid till nutid och från person till person.

Teresia Kjellgren

2015-08-10

Det Amanda Hildur skrivit 9 augusti 2015 om boken är precis vad jag själv skulle ha kunnat skriva så istället för att upprepa det så läs hennes kommentar. Tycker dock att den är läsvärd trots en viss rörighet.

Boken var lättläst och gick fort att läsa klart. Det var intressanta och ganska spännande personer som var inblandade i historien, men berättartekniken gick inte riktigt fram. Det kändes som korta minnesbilder som bara placerats in i boken här och var, inte nödvändigtvis där de passade som bäst, utan där de fick plats. Personerna upprepade sig hela tiden, och samma saker antyddes gång på gång. Jag tycker inte riktigt läsningen flöt på, jag fick inte riktigt fatt på kronologin, och förstod inte hur, när eller varför saker och ting utspelade sig. Kändes lite som att jag kunde hoppa över stycken här och där för att de ändå inte hade något att göra med sidan som kom därefter. Trist då ämnet var, och är, spännande!

2015-04-15

Älskar språket och älskar historian. Men blir inte berörd hela vägen in.

Å

Åsa Arveberg

2014-12-08

En av de bättre böcker jag läst den senaste tiden. Bra skildring av sjukhusmiljön och hur patienterna hade det. Tragiskt att bara släppa ut de när sjukhuset stängde. Många hade varit där hela sitt vuxna liv och visste inte annat.... men så gick det ju som det gick också!

Ulrika Håkansson

2014-12-01

Möjligen snäppet under Darling River. Men det här är så bra, så bra. Den svarta tonen är intakt boken igenom. De här trasiga människornas tillvaro blir till en vacker historia. Jag kan inte komma på någon annan svensk författare jag läst som gör så här med språket. Fantastiskt bra.

Joakim Roos

2014-11-10

Vad är grejen? Pretentiös, lös i konturerna och ganska överskattad. Får ändå en trea för att den var så lättläst och innehöll en hel del vackra formuleringar.

jan dalgren

2014-11-08

Med ett fantastiskt språk för Sara oss in i det inre livet hos några av de personer som rör sig in, och ibland ut, på Beckomberga sjukhus. tänk om psykiatrin kunde lära av saras respektfulla sätt att skildra livets plågor och samtidigt ge ett värde till lösningar som kan tyckas svåra och som oftast döljs bakom våra rigida diagnossystem. Med samma inlevelse och respekt som Åsa linderborg beskriver sin far lyckas Sara förmdla en kärleksfull pappa som ofta är förfärligt begränsas som pappa. Den unga huvudpersonen ges också ett rikt inre liv och uttryck som oftare än vad vi tror finns i den tidiga ungdomen. strålande och en fröjd att få ta del av.

Minst lika bra som Darling River. Språket är fantastiskt, stämningen så mörk.

Maria Klamas

2014-10-09

Underbart språk och berättelse - jag njöt varenda sekund, varenda sida, varenda mening... Missförstå mig rätt... det är en på många sätt sorgsen berättelse - men hennes sätt att berätta är helt underbart! Vilket flyt, vilken poesi, vilken värme! Berättelsen som ger ett ansikte åt den utveckling och avveckling av psykiatrin lyfter fram enskilda personers känslor och erfarenheter i skenet av en stor organisatorisk förändring som inte enbart var av godo för dem det gällde, men samtidigt var inte heller institutionerna av godo... Denna paradox ges lilv via de personer som hon skriver om - med sådan värme, med sådan intensitet och med en trovärdighet utan att skriva läsaren på näsan. Så underbar... ja jag vet jag har skrivit underbar många gånger, men det är så jag känner, jag bara älskar denna underbara bok!