The Golden Compass

Pullman, Philip

| 1996

HIS DARK MATERIALS IS NOW AN HBO ORIGINAL SERIES STARRING DAFNE KEEN, RUTH WILSON, ANDREW SCOTT, AND LIN-MANUEL MIRANDA The modern fantasy classic that Entertainment Weekly named an "All-Time Greatest Novel" and Newsweek hailed as a "Top 100 Book of All Time." Philip Pullman takes readers to a world where humans have animal familiars and where parallel universes are within reach. Lyra is rushing to the cold, far North, where witch clans and armored bears rule. North, where the Gobblers take the children they steall--including her friend Roger. North, where her fearsome uncle Asriel is trying to build a bridge to a parallel world. Can one small girl make a difference in such great and terrible endeavors? This is Lyra a savage, a schemer, a liar, and as fierce and true a champion as Roger or Asriel could want. But what Lyra doesn't know is that to help...

Lars Ankersten

2022-03-16

Jättebra.

Järnåkraskolan 4a

2021-09-16

Den var bra men sorglig för att så många dog och blev galna. Sophie 10 år

Johanna Söderberg

2020-04-13

Kunde inte vänta på nästa säsong av nya tv-serieversionen så jag blev tvungen att friska upp minnet kring den här historien direkt efter sista avsnittet av första säsongen. Toppbetyg!

Johanna Söderberg

2020-04-13

Läste nyss om denna guldskimrande pärla. Lika bra som när jag jag läste den då den kom ut för en lång evighet sen!

Erik Horizon

2018-01-02

Inte alls lika bra som första boken

Erik Horizon

2018-01-02

Spännande historia och intressant idé med daimonerna som är en del av människornas själar

Bjarne Johansson

2017-12-17

Spännande

Precis som i förra boken så kommer den igång ordentligt först på slutet, och får med mig i både känslor och engagemang. Det är mer trögstartat i början, och jag har under lång tid i boken svårt att se vad huvudpersonernas egentliga mål är. De bara vandrar, planlöst, mot diffusa mål, för att så småningom kunna stöta ihop med personer eller tillfällen där historien kan ta ytterligare fart. Det känns som en typisk mellanbok på det sättet. Första boken hade sin tydliga strid och där hade Lyra något att försöka uppnå, nu är hon inkastad i en värld utan att veta vad eller hur hon ska ta sig vidare. Det är som en lång transportsträcka mot slutfighten som jag antar kommer att äga rum i nästa bok. Berättelsen hettar till och blir riktigt bra stundtals, men det håller inte för att vara intressant hela vägen in i mål. Jag antar att det som händer i den här boken kommer klargöras i sista, och då kanske den här makes more sense, men just nu kändes den lite "jaha". Bra, men inte i klass med första boken.

Den här boken bevisar så bra varför young adult och ungdomsfantasy är den allra bästa av genrer, och att en bok kan tilltala flera olika åldrar - utan att behöva vara ett dugg barnslig eller simpel. The Golden Compass handlar om Lyra, en ung flicka som kastas in i ett äventyr hon aldrig skulle kunna drömma om. I Lyras värld, som är en parallellvärld till den vi känner som vår egen, föds alla människor med en deamon, en djurliknande varelse som följer dig från din födelse till din död och är din bästa vän, din själ. Ett vinstdrivande företag som sprungit fram ur den kyrkliga rörelsen börjar experimentera med det band som knyter människor till deras deamons - och gör laboratorieexperiment där de söker skilja människa och deamon åt. Detta skulle kunna jämföras med att i vår värld försöka skilja ett huvud från en kropp och sedan få kroppen att fortsätta leva: experimenten är extremt ohumana och lockar fram en enorm skräck bland barnen som förs bort för att bli testobjekt. Lyras vän Roger försvinner en dag, och Lyra misstänker direkt att han bortförd för att bli "beskuren", frånskuren från sin själ, sin deamon. Hon måste göra allt i sin makt för att finna Roger, och de andra barnen, innan det är för sent.

Trots att Lyra är så ung känns det aldrig barnsligt, eller fjantigt. Hon är naiv i sitt sätt att tänka och handla, men på ett rimligt sätt. Hon är också en naturlig ledare och duktig på att komma på idéer och styra folk dit hon vill, och även den egenskapen är helt perfekt för hennes karaktär och ålder.

Boken beskriver många vuxnas ofattbara ondska - de experimenterar på barn för egen vinnings skull och för "mänsklighetens bästa", och gömmer sig bakom lögner och världsordningar - och barns oförståelse inför detta. Vilka övertramp vuxna människor kan göra sig skyldig till så enkelt, genom barns blinda förlitelse på att de vuxna alltid vet bäst.

Boken är helt underbar på så många plan, och minst lika sorglig och ögonöppnande. Kärleken som beskrivs är så stark, och det är inte kärlek mellan två älskande personer: utan ett barns intensiva kärlek till världen runt omkring, till djur och till de ting som behandlar dem väl. Lyras band till panserbjornen Iorek är tillexempel alldeles hjärtskärande vackert. Samma gäller beskrivningen av det självklara bandet till Pantalaimon, hennes deamon. Wow!

Ulla Englund

2013-03-30

ALMA-pristagarens trilogi Den mörka materien består av Guldkompassen, Den skarpa eggen och Bärnstenskikaren. Den första boken är rysligt otäck emellanåt men bra och spännande. Uttrycket ?anbarisk energi? används dock alltför ofta och som vanlig störs jag av upprepningen.

Ebba Nilsson

2012-08-06

Intressant, ska definitivt läsa om den!

Karin Söder

2012-06-11

Blev besviken på filmen för många år sedan och har därför inte läst boken. Förrän nu. Boken är jag INTE besviken på! :-)

2012-03-08

Jag tycker att även andra delen i den här berättelsen är fascinerande och spännande och jag sträckläste boken. Även om boken inte går in på djupet av allt känns den inte ytlig. Ser fram emot att kasta mig över nästa del!

2012-02-19

Mycket läsvärd och spännande trots att jag sett filmen innan. Det här är en ungdomsbok, men jag tycker att den kan läsas av alla åldrar. Den har även ett stråk av humor som jag gillade. Barns logik är något som ofta underskattas, men i den här boken tas både den och barns rakhet i beaktning.

Fatima Andersson

2012-02-04

Jag hade svårt att komma in i boken och tyckte att den tom var tråkig. Filmen blev jag dock väldigt förtjust i!

Ellenor Larsson

2012-01-16

Tyckte boken var lite väl utdragen och långtråkig ibland. Kom på mig själv med att tänka på annat eller önska att boken snart skulle ta slut. Bättre mot slutet dock som tur var, riktigt spännande då :)

Vilda S

2012-01-02

Jag läste den här när den fortfarande hette Northern lights för att jag läst att JK Rowling insprierats av His Dark Material-trilogin. Alla 3 böckerna är fantastiska.

Kamali 

2011-10-23

Så fantastiskt bra är denna att jag tar risken att utse den till något bättre än samtliga Harry Potter- böcker. Och dom är ändå sjukt bra!

Kamali 

2011-10-11

Så jävla bra!

Iris Eriksson

2011-07-09

sämre än ettan, helt klart men bättre än trean.

Ida

2011-03-29

Bra äventyrsbok. Läste den på engelska, vilket inte gav några svårigheter.

Ida

2011-03-29

Tycker boken är aningen bättre än första. Mer karaktärer att följa, det blir mer spännande och man får en större förståelse för stoft och Lyras värld.

Hannqh

2010-10-29

Fantastisk ungdomsbok!

Lena Ullén

2010-03-08

Bra historia, men Lena nyman blir lite jobbig att höra på.

Michael Bafford

2009-11-17

Håller inte med Bellan. Jag tyckte del 1 var den bästa, 2:an mycket bra och 3:an en besvikelse.

Bellan

2009-08-04

Den är mycket bättre än ettan och jag längtar till nästa

Madelene Helgesson

2009-07-30

Denna bok är spännande och magisk, med en mörk och tankeväckande underton. Struntar man i det dolda budskapet gentemot kristna är detta en mycket underhållande bok.

Bellan

2009-07-29

Spännande och sorglig = jättebra

Elin Lundkvist

2009-07-14

Fast från första början... hela triologin är underbar

Josefine Larsson

2009-06-30

Som bar barn det denna bok som fick mig att börja skriva egna noveller om fantasifulla världar som Lyras,

Den har verkligen lagt grunden för för mycket av min kreativitet, alla föräldrar borde föreslå den här boken för sina barn =)