
The #1 New York Times Bestseller, USA Today Book of the Year, now a major motion picture. The debut psychological thriller that will forever change the way you look at other people's lives. "Nothing is more addicting than The Girl on the Train."--Vanity Fair "The Girl on the Train has more fun with unreliable narration than any chiller since Gone Girl. . . . It] is liable to draw a large, bedazzled readership."--The New York Times "Marries movie noir with novelistic trickery. . . hang on tight. You'll be surprised by what horrors lurk around the bend."--USA Today "Like its train, the story blasts through the stagnation of these lives in suburban London and the reader cannot help but turn pages."--The Boston Globe "Gone Girl fans will devour this psychological thriller."--People EVERY DAY...
Visa mer
Recensioner
2018-07-10
Betyg
Näe. Gillade inte huvudkaraktären och trots att hon inte var så väck som man först trodde så var hon irriterande och det var de flesta andra karaktärer också. Det enda som gör att boken inte får en etta i betyg är att jag tycker att slutet var lite överraskande.
Betyg
Tyckte mycket om denna bok. Gillar inte deckare och en ska väl inte säga att detta är en deckare/kriminaldrama, men samtidig så handlar det ju om ett brott, eller flera, eller hur det nu är... Utöver att vi får följa hennes resor på tåget där hon drömmer sig tillbaka till en tid och en värld hon förlorat, så får vi följa hennes kamp mot lusten och behovet av att dricka... och även den misstro som andra möter henne med...
2017-03-14
Betyg
Enkel bok, men håller inte riktigt måttet, spänningen kommer aldrig riktigt igång och blir mer och mer uppenbar ju längre man läser, dock underhållande.
Betyg
Inte lika bra som jag hade förväntat mig. Kanske hade jag för höga förväntningar då jag har hört väldigt mycket bra om denna bok. Hoppas på att filmen är bättre!
Den är spännande i perioder, men tappar lite av spänningen då jag tycker att man kan lista ut händelseförloppet för tidigt i boken. Saknar en spännande tvist enligt mig.
2017-02-05
Betyg
Förstår inte riktigt "hypen" kring denna bok. Jag finner den seg, långdragen och med en story som är berättad på ett otroligt rörigt sätt. Karaktärerna är väldigt lika varandra så ibland är det svårt att veta vem man följer och allt hoppande i tiden gör det hela ännu rörigare. Nej, den här boken gjorde mig besviken. Förutsägbar var den också så kan inte ge annat än en svag tvåa.
2017-02-01
Betyg
En riktig sk. bladvändare. Bra psykologisk känsla och ett bra personporträtt gör den till ett härligt tidsfördriv.
2016-08-23
Betyg
Tja- vad ska man säga om denna bok... höga förväntningar men för min del ett magplask! Rörig och ibland osammanhängande. Läste färdigt boken på 1 o en halv dag- bara för att komma till slutet - då jag redan halvvägs in i boken visste hur den skulle sluta.
2016-08-09
Betyg
Tyckte att boken var riktigt tråkig och tänkte sluta läsa. Som tur var fortsatte jag för den blev riktigt spännande.
Betyg
Rachel sitter på samma tåg, vid samma tidpunkt, varje dag. Hon fortsätter åka in till London varje veckodag för att hålla uppe fasaden av att hon fortfarande har ett jobb att gå till. Egentligen har hon fått sparken. Hon var full på jobbet. Hon dricker på tåget också, ibland redan på morgonfärden. Från tågfönstret följer hon familjerna på sina bakgårdar som tåget susar förbi. Speciellt en familj är hon extra fäst vid. De som bor vid huset som ligger precis i höjd med sjätte vagnen, varje gång som tåget stannar vid stoppljuset. Hon kallar dem för Jess och Jason, och i hennes illusion lever de två det perfekta livet. Fram tills dess att Jess försvinner, Jason tas in till förhör och Rachels minne sviker henne kring varför hon tror sig ha sett något från den kvällen. Var hon inte rent av på gatan utanför deras hus, just den fredagen?
Under bokens gång får vi följa tre olika berättare: dels är det Rachel, som nämndes här ovan. Dels är det Anna, som var otrogen tillsammans och numera gift med Rachels förre man, Tom. Dels får vi följa Megan, eller Jess som Rachel kallar henne, under de dagarna som ledde fram till försvinnandet. Alla tre är besatta vid tanken på barn på ett eller annat sätt. Alla tre är hemmafruar som knappt umgås med andra än sina äkta män. Eller, Rachel är förstås frånskild och bor inneboende hos en orolig väninna. Men det enda hon gör är att drömma om hur fantastiskt det var att vara hemmafru och ingå i sitt heterosexuella förhållande, och hur ledsen hon är att hon aldrig kunde få barn. Barn, barn, barn. Jag blir lite sorgsen av det här, av hur enkelspåriga alla tre kvinnorna är. Har vi kvinnor verkligen inte några större drömmar än så? Är det enda vi vill att skaffa oss äkta män, behaga dem och sätta barn till världen? Samtidigt är det kanske precis det som händer när man går hemma och blir bindgalen till sist. Världen blir så begränsad för dem när det enda de ser är det egna husets fyra väggar, att deras små problem ter sig som enorma. De är paranoida, rädda för svartsjuka, för att bli lämnade, och bedragna. Oroliga för vad grannarna ska tycka och hur maken ska reagera.
Tyvärr föll den här berättelsen i ganska många klyschor vad gäller thrillers av det här slaget. [spoiler alert!] Till exempel har jag så otroligt svårt att tro att mördaren frivilligt helt plötsligt skulle berätta hela sitt tillvägagångssätt för huvudpersonen. När det alldeles nyss var så förfärligt viktigt att hålla tyst. Jag blir också så besviken varje gång mördaren dör i slutkampen: då får hen ju aldrig sitt straff. Det är så ofta som mördaren brags om livet under de sista sidorna, kanske för att vi tillsist ska känna absolut trygghet om att hen inte kommer att komma tillbaka igen. Jag tycker bara det är så sorgligt, som den enkla vägen ut, och jag blir irriterad för att mördaren slipper undan så lätt. [slut på spoiler] Jag tyckte boken var helt okej, men inte mer. Så mycket av detta har vi redan läst om innan. Motivet, karaktärerna, svartsjukedramat - allt känns utspelat sedan länge. Att däremot ha en alkoholiserad kvinna i huvudrollen känns nytt och lite tabuklingande, vilket jag gillar. Det bygger extra spänning när hon inte kan lita på sina egna alkoholosande minnen, och när poliserna inte tar henne på allvar eftersom hon är ansedd som ett fyllo. Rachel måste verkligen rannsaka sig själv och bearbeta sina minnesluckor för att få fram sanningen om vad som egentligen hände den där fredagskvällen.