The Gargoyle

Davidson, Andrew

| 2008

A novel about the redemptive power of suffering and a romance that transcends the limits of time and space.

2018-02-24

Den här boken blev jag sugen på efter att ha läst om den på någon bokblogg (minns inte vilken), men efter att ha läst fler inlägg om den så drog jag slutsatsen att den kanske ändå inte var för mig. Det rådde väldigt delade meningar om den. När jag sedan hittade den på bokrean för så länge sedan som 2013 så kunde jag inte låta bli den. Jag har känt mig lite tveksam till den, trots allt, vilket man kanske förstår när den har stått där i hyllan i snart fem år. Nu har jag äntligen läst den. Jag hade rätt. Och fel. Läs mer på min blogg

Anna Hedenstedt

2013-07-22

Efter att jag ganska länge undrat vad boken egentligen handlade om, eller vart den var på väg, upplevde jag den fängslande. En fin kärlekshistoria som nog kommer leva kvar i mig.

Malin Sundman

2012-10-04

Inledningen-fantastisk. I det stora hela var boken jättebra, fängslande men det fanns också delar som verkligen var sega och tråkiga. Hoppas också på en film, hade säkert blivit spännande.

PL *

2012-07-10

Börjar bra och man fastnar väldigt snabbt. Men sedan blir det nästan bara pannkaka av det. De historiska utvikningarna var ganska bra, men så som storyn är ihopknuten känns bara blaha.

Maria B Hansson

2012-06-24

En svindlande berättelse, med ett språk och tilltal som gjorde läsningen till en fröjd. Och jag hoppas att någon gör en film av den. Oj oj vilka scenerier och masker den här berättelsen bjuder in till!

Läs!

Kamali 

2012-05-14

Mycket underhållande och annorlunda roman med en inledning i världsklass. Efter bara några rader var jag fast, gillar att bli tilltalad direkt av romankaraktären. Som om vi vore två goda vänner inbegripna i ett intressant samtal. Extra roligt om man läst Dantes gudomliga komedi.

Lisa Nilsson

2011-12-20

Annorlunda. Fängslande och hela tiden intressant. Påminner lite om Palahniuks stil

Jag har precis läst ut Gargoylen och känner mig faktiskt litet ledsen över att den är slut. Jag tyckte om den! En svindlande kärlekshistoria som löper över århundradena, ett stycke kristen mystik, fantasi och en fint språk.

Linn van Keppel

2011-10-23

En väldigt fin och annorlunda bok som verkligen var en upplevelse!
Ganska ojämn, stundtals tråkig för att sedan bli underbar igen men efteråt känns det helt klart som en fantastisk bok!

Anette B

2011-07-19

Trodde jag skulle tycka bättre om boken men.... Den var i och för sig intressant men jag tyckte den var seg. La ifrån mig boken i början innan jag eg gav den en chans men tog tag i den igen efter att ha läst några andra böcker emellan. Var nära att ta en paus igen men då hade jag aldrig tagit tag i Gargoylen igen.

Elin Elssjö

2011-07-06

Detta är helt klart en mycket annorlunda bok, och en vacker berättelse. Älskade beskrivningarna och tycker att det var skönt att författaren inte sparade på krutet. MEN i sina ställen var boken grymt långtråkig! Det var flera gånger som jag bara ville lägga undan boken, och det som fick mig att läsa klart den var det faktum att jag hade köpt den och ville ha valuta för pengarna. Men jag är glad att jag läste ut den, men jag vet fortfarande inte om jag gillar den eller ej.

Eva Pettersson

2011-05-31

Fascinerande bok som jag hade svårt att bestämma mig för om jag tyckte om eller ej. Spännande, annorlunda och mystisk. Lite väl groteska detaljer ibland, men definitivt en bok som jag kommer att minnas och som fångade mitt intresse från första bladet.

Tessan Nordeman

2011-05-10

Väldigt nära skildringar av brännskadan, smärtan, kroppen, men även av det innersta i människor, styrka och kärlek. Jag tyckte mycket om den, även om jag fick kämpa emot illamåendet ibland.

Emilia J

2011-03-11

Känner att boken har potential. Men jag lyckades inte ta mig förbi de första sidorna För starka skrämmande beskrivningar för min smak. Jag brukar alltid avsluta böcker, men den här gick tyvärr inte.

Margot Sehlstedt-P

2011-02-11

tog mig genom bokens hisnande svängar med stor fascination. Bästa läsningen på länge

Elisabeth Karlberg

2010-08-30

Jag var mycket förtjust i denna bok. Bland annat för att jag gillar mysticism och berättelser från förr. Denna bok binder samman nutid och dåtid och huvudpersonernas gemensamma bakgrund är mycket fascinerande. En bok jag gärna rekommenderar.

2010-05-24

Den här boken blev jag väldigt kluven av. Vissa delar i boken, dom som utspelar sig i nutid, är mycket, mycket bra, och värda 4,5 i betyg. Men andra delar i boken, dom som utspelar sig förr i tiden, är mindre bra tycker jag, och värda endast 2,5 i betyg. Så det samlade betyget för hela boken blir 3,5.

Boken är fängslande, samtidigt som den är lite långrandig ibland. Väldigt spännande ibland, och lite tråkig ibland. Tyckte ibland att fast jag läste och läste, så kom jag liksom ingen vart.

Men jag kände aldrig att jag inte ville läsa ut boken. För den var välskriven och spännande, och väldigt ovanlig.

Så trots allt så kan jag faktiskt rekommendera boken. Kanske mest för den var så annorlunda. Jag har nog aldrig läst någon bok som den liknar.

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)