The Futurological Congress (from the Memoirs of Ijon Tichy)

Lem, Stanislaw

| 1985

Bringing his twin gifts of scientific speculation and scathing satire to bear on that hapless planet, Earth, Lem sends his unlucky cosmonaut, Ijon Tichy, to the Eighth Futurological Congress. Caught up in local revolution, Tichy is shot and so critically wounded that he is flashfrozen to await a future cure. Translated by Michael Kandel.

Tobbe Fransson

2011-11-06

Helt skruvad om en kongress som spårar ur i hallucinationer. 2039

Liza Bolin

2011-02-01

jag vet knappt hur jag ska betygsätta boken, så förvirrande var den. när jag trodde jag förstod vad som hände, då så vändes allt på huvudet. en slags medicinsk Matrix, en kloak, bember, och inte minst en futurologisk kongress som redan utspelar sig i framtiden.
Jag läste den på svenska, en gammal biblioteksbok från jag vet inte när, i en helt fruktansvärd översättning. I en bok där språket spelar en så stor roll blir det helt och hållet fail när översättaren lallar runt lite hursomhelst. Den är tydligen översatt till svenska från tyska, inte från originalspråket polska. Otroligt synd, för det var en riktigt bra bok och skulle vara mycket bättre med en väl genomarbetad översättning.