The Fountainhead

Rand, Ayn

| 2007

Her first major literary success, Ayn Rand's The Fountainhead is an exalted view of her Objectivist philosophy, portraying a visionary artist struggling against the dull, conformist dogma of his peers; a book of ambition, power, gold and love, published in Penguin Modern Classics. Architect Howard Roark is as unyielding as the granite he blasts to build with. Defying the conventions of the world around him, he embraces a battle over two decades against a double-dealing crew of rivals who will stop at nothing to bring him down. These include, perhaps most troublesome of all, the ambitious Dominique Francon, who may just prove to be Roarke's equal. This epic story of money, power and a man's struggle to succeed on his own terms is a paean to individualism and humanity's creative potential. First published in 1943, The Fountainhead introduced millions to Rand's philosophy of Objectivism:...

2020-10-18

Frsta 75% av boken skulle ftt hgsta betyg men de sista 25 drar ner betyget lite. D blir boken mer predikande och sjlva budskapet stinker. Innan hade det gtt att ha boken ppen fr andra tolkningar. Ett annat minus r den glorifierade vldtkten. Men frutom det ett fantastiskt sprk och en medryckande lsupplevelse. Jag skulle kanske inte visuellt uppskatta Roarks arkitektur men det passionerade stt den beskrivs p r hnfrande. Roark och Dominique r ocks mycket intressanta karaktrer.

Sara Ekdahl

2020-03-22

Benjamin Elfors

2016-05-08

Lste den fr skert sju r sen. P mnga stt en anskrmlig bok: extremt grovhuggna karaktrer, pompst sprk och ett hgst tvivelaktigt budskap. Men jag skulle ljuga om jag pstod att jag inte bitvis tyckte den var spnnande.

Anna Norberg

2014-03-24

Det hr var den andra Rand-boken jag lste och jag kan bara sga WOW! Som jag ser det beskriver detta objektivismen p ett mycket personligt plan. Romanens huvudkaraktr r integritet personifierad, Dominique r trots sin kamp den mest fascinerande och underhllande kvinnliga karaktren i litteraturen. Det r alldeles fr enkelt att sga att boken handlar om den centrala romansen; den r underordnad bokens filosofiska budskap. Liksom kritiken om svartvita karaktrer; de r sdana fr att illustrera en filosofisk princip och kan inte framstllas annorlunda. Jag kan intellektuellt frst att den som frsker gmma sin egen otillrcklighet bakom tomma floskler kommer att ogilla detta; hur ngon med heder kan undg att lska den r mig dock en gta.

carromyran en dag

2013-10-20

Ayn Rand r Ayn Rand och hon har sina sikter. Men det hantverk hon gr med det hr episka verket mste nd f hgsta betyg. Karaktrer man aldrig glmmer.

Gunvi Lundqvist

2012-08-16

S lnge jag velat lsa denna, och i vr ngon gng p min resa till Sevilla och Granada fljde den mig. 800 sidor tar sin tid. Kommer att skriva mera om karaktrerna inte s mycket om tiden nr de frsta skyskraporna byggdes och konstruerades av olika arkitekter med olika ideal. Roark lmnade i skallen p mig trodde aldrig han skulle flytta ut. Sdana mn finns tydligen ven om jag aldrig trffat ngon . Man vndas med Roark, man hoppas men man kan inte sluta tnka p karaktrerna och idealen i denna bok. Mycket bra bok.

Martin Spiik

2011-04-23

Sinnessjukt budskap, men fngslande och intressant.