The Fishermen

Obioma, Chigozie

Text in Arabic. Nigeria in the 1990s: Four brothers from a quiet middle-class family the oldest 15, and the youngest nine take advantage of their fathers extended absence to skip school and go fishing at a forbidden river. There, they encounter Abulu, a vision-seeing madman whose prophecy of violence will follow the boys through their lives, and shake up their family in both devastatingly tragic and yet redemptive ways.

Bokdjungeln

2020-04-13

En ganska tragisk bok men som ändå innehåller mycket kärlek. Historien går långsamt framåt men det händer ändå så pass mycket att man orkar läsa vidare, för man vill ju veta hur allt ska sluta. Boken tar upp både traditioner och landets historia vilket jag uppskattar. Tyvärr lever boken inte upp till mina förväntningar, det är något som saknas. Men det är ändå en helt ok bok.

Eva W

2019-08-13

En obehaglig historia som jag känner att jag egentligen inte vill läsa, men jag fortsätter ändå eftersom jag vill veta hur det går.

Tomas Karlsson

2019-03-16

Man får ta del av en väldigt annorlunda tillvaro i 90-talets Nigeria, tuff uppväxt som kretsar kring bröder där profetior vidskeplighet har stort utrymme, man kommer absolut minnas denna roman, mest för att den är annorlunda och inte för att den är så fantastiskt bra, man kommer faktiskt inte så nära karaktärerna, för att författaren missar att dela en inblick i deras tankar och inre liv. Det är romanens största brist, det leder till en mindre engagerande historia som ändå är såpass intressant och tillräckligt omvälvande att man ändå vill läsa klart.

petter sylvan

2019-03-02

Närgången beskrivning av ett väldigt annorlunda vardagsliv.

petter sylvan

2019-03-02

Närgången beskrivning av ett väldigt annorlunda vardagsliv.

Nina Gustafsson

2019-02-17

En mycket bra debut om en familj i 90-talets Nigeria. De fyra äldre bröderna som en gång varit enade splittras av en galnings profetia vilket leder till enorma konsekvenser för hela familjen. I bakgrunden får vi utvalda bitar om Nigerias utveckling och moderna historia.

Benjamin Elfors

2018-06-17

Bra historia och hela tiden intressant att läsa. Tycker dock att många av händelseförloppen passerar okommenterade. Karaktärerna blir onyanserade då det är oklart varför de gör som de gör.

Lars B.

2016-07-31

Vad månde bliva? Fantastisk debut. Trollbunden från första till sista sidan.

2016-06-10

Trodde att detta skulle vara en bok för mig. Tyvärr, den var allt för mycket fylld av vidskepligheter och konstig tro om allt möjligt. Här handlar om en profetia och hämnd som får fruktansvärda konsekvenser. Det som retar mig är nog allt som ledde till detta. Inte min typ av bok.