The Fault in Our Stars

Green, John

| 2012

Winner of the 2013 Odyssey Award for Excellence in Audiobook Production Despite the tumor-shrinking medical miracle that has bought her a few years, Hazel has never been anything but terminal, her final chapter inscribed upon diagnosis. But when a gorgeous plot twist named Augustus Waters suddenly appears at Cancer Kid Support Group, Hazel s story is about to be completely rewritten. Insightful, bold, irreverent, and raw, "The Fault in Our Stars" is award-winning-author John Green s most ambitious and heartbreaking work yet, brilliantly exploring the funny, thrilling, and tragic business of being alive and in love. "TODAY" Book Club pick"TIME Magazine s" #1 Fiction Book of 2012 #1 New York Times Bestseller#1 Wall Street Journal Bestseller#1 USA Today Bestseller#1 International Bestseller#1 Indie Bestseller"

Angelika G

2018-07-20

Väldigt bra bok! Så mycket bättre än filmen som jag tyvärr har sett först.

Kristina Sund

2018-06-19

Vacker. Gripande.

Liza Stöllman

2018-03-20

Bäst

Erica S

2016-08-30

En riktig fin berättelse. Och älskar boken. Filmen är oxå bra

2016-07-01

Underbart sorglig och intelligent berättelse. Inte så förhärligande utan rent och skärt äkta och mänskligt. Tycker mycket om humorn. Synd med översättningen av titeln, The fault in our stars är vackert.

Nikolaj T

2015-11-14

'Vissa oändligheter är större än andra oändligheter.'

Teresia Kjellgren

2015-10-13

Vilken fantastisk bok. Jag grät och skrattade och grät igen. F-ck cancer!!

Tommy Olsson

2015-08-18

Den här boken var ett riktigt magplask. Ville ha en bra bok att lyssna på i bilen och denna hade fått strålande betyg. Men, jag lyssnade bara till kapitel fem... Så otroligt seg bok att jag bara inte orkade mer, inget händer! Eller så hade jag bara inte tålamod nog att ge den en chans... "En man som heter Ove" var betydligt bättre. Som också är ganska seg och sorglig, men samtidigt rolig. Nej, jag vill ha lite mer spänning och action i mina böcker. Här hamnade jag nog i helt fel genre...

Alva Jönsson

2015-08-13

Bara älskar den! Jag grät och skrattade i boken. John får med alla sorters känslor i boken.

Maria Jacobsson

2015-07-28

En viktig, gripande och - rolig bok! Författaren kan behandla ett så svårt ämne som döden och dödlig sjukdom utan att bli patetisk eller sentimental. Sträckläsningsvarning! Jag blir nyfiken på vad författaren mer har skrivit.

Lina Näslund

2015-07-04

Fantastiskt underbar och känslomässig bok. Definitivt en av de bästa böckerna jag läst.

Pernilla Nilsson

2015-06-12

Fin historia! Fint skriven.

2015-05-30

Den som aldrig hört talas om boken Förr eller senare exploderar jag kan räcka upp en hand... Ingen? Jag hade också hört talas om den. Mycket. Och väldigt väl. Jag visste precis vad den handlar om (OK, kanske inte exakt) och jag visste att många klassade den som den bästa bok de någonsin läst. Höga förväntningar? Nej, faktiskt inte skyhöga, men nog hade jag förväntningar. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/05/forr-eller-senare-exploderar-jag-av.html

Emma E

2015-05-15

Detta är den bästa boken jag någonsin läst! Den är fantastiskt bra skriven och välgjord. Det är den finaste boken jag någonsin läst, den bjöd på både skratt och tårar. Fantastisk, Läsvärd!
5/5

Annica Nordström

2015-04-24

Jag älskar humorn och språket! Första boken på länge då jag faktiskt grät på slutet. Älskar också huvudpersonens syn på sjukdomen hon lever med.

2015-02-18

Betyg: 4,5 av 5.

Den här boken är en egentligen en ungdomsbok. Men jag tycker att den absolut är precis lika mycket för vuxna. (Det tycker jag i och för sig alltid om dom ungdomsböcker som jag läser).

Jag hade hört mycket gott om den här boken, och hade rätt så höga förväntningar på den. Och förväntningarna infriades. För jag tyckte väldigt mycket om boken.

Boken handlar om några ungdomar som har cancer. Men trots det tunga ämnet, så är det ingen tung bok.

Visst grät jag till boken, som var både rörande, gripande, och sorglig bitvis. Men jag log också flera gånger, för den innehåller även härlig humor och massor med positivitet.

Så jag kan verkligen rekommendera boken till alla. Det är absolut en bok som kommer att finnas kvar hos mig.

Jag lyssnade på boken, som en ljudbok hos Storytel. Uppläsaren var Maja Turestedt och hon gjorde sitt jobb bra tyckte jag. Jag lyssnade på 1,25 gånger hastigheten, och boken tog sex timmar att lyssna på.

Erica Lirsjö

2015-02-09

Smärtsamt underbar.

Jonna

2015-01-24

Såg filmen innan jag läste boken men det gjorde egentligen ingenting. Den är smärtsam. Man kan föreställa sig hur det skulle vara att vara med om det och tårarna är nära när det oundvikliga sker. Rekommenderas!

Kim M. Kimselius

2014-12-02

En smärtsam skildring av hur det är att leva med cancer. Jag har lyssnat på boken under morgonpromenaderna och gått med strupen ihopsnörpt för att hålla tårarna borta.

Boken handlar om två ungdomar, Hazel Grace och Augustus Waters, som har cancer. Deras tid är utmätt. Boken skildrar ungdomarnas känslor så bra, att det känns som om jag upplever dem själv.

Hazel är sjutton år och vet att hon aldrig kommer att bli fri från cancern, det har hon vetat i tre år, alltsedan hon fick sin cancerdiagnos. På ett stödmöte för unga cancersjuka möter hon Augustus Waters. Han är friskförklarad från sin cancer, har fått ena benet bortopererat för att bli frisk. Från den stunden umgås de båda ungdomarna i stort sett varje dag.

En bok har betytt mycket för Hazel, den handlar om en cancersjuk flicka. Boken slutar mitt i en mening. Hazel har skrivit till författaren många gånger för att få veta hur det gick sedan, utan att ha fått något svar. Hon lånar boken till Augustus som blir lika betagen i berättelsen som Hazel. Augustus lyckas få kontakt med författaren, som lovar att berätta hur det gick sedan om Augustus och Hazel kommer till Holland där han bor. Själva bor de i USA. Omöjligt för två cancersjuka att resa över Atlanten, eller? Hazel är beroende av sin syrgastub för att överleva, kan inte vara utan den många sekunder, hur skulle hon kunna resa iväg till Holland. Dessutom finns det inga pengar.

Augustus bestämmer sig för att se till att Hazels önskan blir uppfylld. Något som inte är så lätt. Dessutom blandar cancern sig dramatiskt in i deras liv, och ställer allt på ända när allt ser ut att lösa sig.

Åh, vilken bok!

Jag har förlorat många vänner och släktingar till cancern och har sett hur människors liv förändras i ett enda nafs. Att få uppleva det så här nära, i Hazels skildring, gör att jag gråter ännu mer över de jag har förlorat.

Kim M. Kimselius

2014-12-02

Åh, vilken bok!

Maritha .

2014-11-25

Helt fantastiskt bra bok! Jag skrattade och grät; roades, gladdes och sörjde med personerna. En av de absolut starkaste femmorna jag gett.

Evelina Austen

2014-11-18

Väldigt fin. Tyckte mycket om den.

Stella Johansson

2014-10-12

Jag älskade den här boken, även om den handlar om ett sådant jobbigt tema som cancer. Den är smart skiven, man fnissar en gång på varje sida - och gråter ungefär lika mycket.

Sanna

2014-08-31

Jag gjorde ett stort misstag innan jag läste den här boken, jag såg filmen först. Jag tror verkligen att den hade kunnat få 5/5 om jag inte visste hur den skulle sluta. Den berörde mig inte lika mycket eftersom tja jag visste hur den skulle sluta dock fick man lite mer information av boken och läste snabbt ut den.
Tycker berättelsen är så fin och ser framemot att läsa mer av John Green. Han använde mycket humor när han skrev och jag tycker att det gör ett bra perspektiv när han skrev. Han använde begrep som cancerbonus osv så det känns som att han verkligen var insatt i berättelsen och intresserad så därför får han måste + i kanten. Inte så mycket mer att säga förutom att jag älskar Augustus 4 life.

Anita Höglund

2014-08-18

En av de bästa ungdomsböcker jag läst om ett svårt ämne.

Natalie Nordström

2014-08-12

Jag gillar egentligen inte att läsa om cancer, men denna bok gav mig en bättre känsla, jag rekommenderar alla att läsa den. 17-åriga Hazel är berättare, skriven på ett ungdomligt men smart vis. Boken gav mig perspektiv. Var oändligt glad över om du är frisk. Låter uttjatat men sant.

Anna Ruddock

2014-08-06

En riktigt härlig men sorglig bok! Jag hade inga förväntningar innan jag började läsa men älskade boken och när jag väl börjat var jag fast!

Karin Löfstrand

2014-08-04

140804: Sorglig med fint berättad.

Sofia Grundtman

2014-07-16

"Vissa oändligheter är större än andra oändligheter."

Anneli Johansson

2014-07-16

Outhärdlig men samtidigt fantastisk läsning som inte lämnar någon oberörd!

Sara Frimodig

2014-07-12

Jag hade inte speciellt höga förväntningar då jag hade hört lite blandat om boken. Jag blev dock positivt överraskad! Läste den på engelska vilket jag tror är att rekommendera då den har ett speciellt språk! Bra och tänkvärd ungdomsbok.

amanda hildur

2014-07-01

I bokens inledning, när jag förstod att Augustus Waters kommit in i handlingen för att stanna där och att Hazel så småningom skulle komma att bli kär i honom, blev jag förbannad. Vilken rå-douche!! Men det förändrades. Till det bättre. Vid bokens slut var Augustus Waters självklar och min kärlek till honom likaså. Det här är rakt igenom ungdomskärlek när den är som finast. Det är en beskrvining av Augustus och Hazels lilla evighet och vad de väljer att använda denna evighet till. Och vad som händer när en evighet tar slut och ersätts av en annan.

Annica Hyllenstrand

2014-06-23

Underbar!

David Östby

2014-06-21

Sjukt bra bok:)

Veronika Mellqvist

2014-06-10

En hypad bok som jag hade stora förväntningar på. Vågade knappt börja läsa för jag var rädd att bli besviken, men den höll! Ingen fullpoängare, men nästintill. En sorgligt vacker historia som får en att tänka och uppskatta det man har.

Anton Johansson

2014-06-09

Snyftig och bra. Gjorde mig sugen på filmen!

Nathalie Eriksson

2014-06-07

Helt fantastisk bok, den bästa jag läst som även väckt flest känslor som jag inte visste jag kunde ge genom att läsa en bok! Rekommenderas till ALLA som gillar att läsa, läs helst på engelska för bästa känslan!

Irene Malmeling

2014-06-03

Fantastisk bok. Intelligent och känslosamt på samma gång om Hazel och Augustus, deras möte, kärleken. Livet. Döden.

Louise Olsson

2014-05-22

Älskar den! Grät ungefär hela tiden :p

Filippa Hagset

2014-05-19

Bästa boken jag någonsin läst. Min favoritbok!

Elin Nilsson

2014-05-03

Förväntningarna var höga, så när jag sitter och storgrinar på en parkbänk i Melbourne är nog den som är mest förvånad jag själv. Precis så bra som alla säger.

Maria -

2014-04-28

En av de mest berörande och givande böcker jag läst. Till den som ännu inte läst finns bara ett att säga: LÄS!!!

Frida Bloom

2014-03-19

Fantastiskt bok, innehåller vissa svåra ord jag inte förstod men bara det ger den en del av dess charm.

Ida Andersson

2014-02-19

Trodde jag skulle bli besviken men den här boken har något speciellt som är svårt att sätta ord på. Jag som är svag för tragik älskar hur den fick mig att känna starka känslor.

Agnes Petersson

2014-02-17

Denna boken är så underbar och verkligen(!!!) läsvärd!! Den har allt som man kan önska, humor, glädje, sorg och kärlek!! Måste läsa fler böcker av John Green..

2014-02-17

En helt underbar bok, älskade varje sida, varje rad, varje ord. En berättelse som framförs med en sådan nyanserad och balanserad kärlek till livet och ilskan och frustrationen över döendet, inte sentimentalt dravel utan alltigenom fantastisk. Finner knappt ord för den upplevelse denna bok gav mig

Maria Blomkvist

2014-02-11

En så underbar, sorglig, kärleksfull, humoristisk och vacker berättelse om livet och kärleken och världen.

2014-01-29

Denna bok var mycket mycket bra denna kan jag allt rekommendera till er andra =)

Petra Stråhle

2014-01-27

Lättläst, modern, varm och humoristisk. Lite besviken på slutet bara.

Tina Bolognini

2014-01-10

Underbar bok! Gråt och skratt ibland i samma mening. Vilken magisk konst att kunna skriva så man upplever känslor så starkt.

Therese Lindskog

2013-12-26

En oerhört gripande bok om ungdomar som tänker mycket och känner ännu mer. De är ungdomar som har drabbas av cancer och alla funderingar som kommer med att man inte kommer att fortsätta leva och chansen att få uppleva en STORA kärleken... Oerhört bra, bör läsas!!

Linda N

2013-12-04

Underbart sorglig. Bör läsas på engelska

Jennifer Tydén

2013-11-24

Gillar!!!

Ulrica Peterson

2013-11-13

På riktigt jag fullkomligt ÄLSKAR, HATAR, FÖRKASTAR OCH LOVPRISAR denna helt otroliga bok som kallas The Fault in Our Stars. Fy fan vad jag har gråtit och skrattat och bara hängt med i en så underbar berättelse om liv och död och kärlek och förtvivlan och om en mening att finnas till. Helt insanely bra bok alltså, LÄS DEN!!

arya nawab

2013-11-03

BÄSTA BOKEN EVER!!!!!!11

Så ljuvlig bok i all sin smärta. Jag har både skrattat och gråtit mig genom den.

Elli H

2013-10-16

Otroligt fint skriven bok. Fängslande handling. Rolig, sorglig och tänkvärd.

Anchi L

2013-10-12

En av de bästa böcker jag läst. Jag tror den kan bli en ruskigt bra film också.

Maria Jönsson

2013-09-19

Vilken bok! Svårt att sammanfatta. Läs så fattar du...

jurgen andreasson

2013-08-06

En underbart vacker berättelse med färgstarka figurer. Hoppas verkligen detta blir en bra film fram över

Karin Lundberg

2013-08-03

Gripande och sorglig fast ändå med humor. Lättläst även på engelska.

Fanny Gunnarsson

2013-07-28

My.loved.books

2013-07-23

En Riktigt bra bok

Fanny Gunnarsson

2013-07-16

Trots att döden är så närvarande i boken så är detta en bok om kärlek och om livet och om allt det där mitt emellan. Det är en fantastisk, obeskrivligt fantastisk kärlekshistoria som John Green berättar i sin Förr eller senare exploderar jag (2013). Jag blir så där bubbligt glad och samtidigt så oerhört ledsen. För nog är döden alltid där. Och påminner. Och skaver. Och tar gäckande utan förskoning.

Läs mer: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2013/07/09/forr-eller-senare-exploderar-jag-bokstavligen/

Katarina Hyttnäs

2013-07-05

Jo men visst! Den var ju underbar, precis som alla redan sagt!

Elin Gry

2013-07-02

herregud som jag älskar den här boken

Linea Karlsson

2013-07-02

Den kommer att stanna kvar hos mig länge.

Jenny Hjärtberg

2013-07-01

Absolut värd att läsa och när man väl gjort det glömmer man den inte.

Evelina Nilsson

2013-06-01

Läs den! Den är så himla bra!

Cecilia Magnusson

2013-05-14

Ohh så bra. Lästes ut på två dagar så nej jag kunde helt enkelt inte lägga ifrån mig den.

Engelska Väninnan

2013-05-08

Enkel berättelse om två svårt cancersjuka ungdomar. Inget för luttrade pensionärer.

astro cyt

2013-05-01

Både rolig, witty och hemskt sorglig. Bra bra bra! Läs den!

Jag kan helt instämma i alla fina recensioner boken fått, den var helt fantastisk, smått magisk.
Vilka karaktärer, älskade både Hazel och Augustus och föräldrarna, så underbara. Det är vackert och vardagligt på samma sätt som det är sorgligt.
De är så fina tillsammans, så gulliga att man blir rörd till tårar. LÄS DEN

Pernilla Lindholm

2013-04-28

Underbar bok som blandar humor med smärta. Lämnar dock huvudvärk efter sig på grund av alltför mycket gråtande.

Ulrica Peterson

2013-04-13

Säger bara en sak: LÄS DEN!!

Annimoure Nilsson

2013-04-07

Vilket språk. John Green tolkar tankarna som cancersjuk som om han själv haft cancer, gått under av sjukdomen och sedan återuppstått. Hur är det möjligt? Det känns otroligt självupplevt? Hur kan man rensa sig själv på uttryck för att sedan bara skriva utifrån en känsla? En känsla man aldrig upplevt? Och dessutom göra det övertygande?

Skickligt! Måtte många svenska ungdomar läsa den här romanen och inspireras att gå sina egna vägar.

Annelotte Grezel

2013-04-05

Jag ääälskar den här boken!!! Den fick mig att både gråta och skratta, och på sina ställen båda samtidigt. Det är absolut en av dem allra allra bästa böcker jag läst. :)

Elin Uden

2013-04-02

Jag läste ut den här boken för ungefär två veckor sedan och har sedan dess inte läst, alls. Var helt full och tom på samma gång när jag var färdig, och än så känner jag lite likadant men har börjat läsa Looking for Alaska av samma författare och tycker att även den är väldigt bra. Men just denna bok, det är den första som jag blivit förälskad i på riktigt, där karaktärer, handling och allt runt omkring fångat mig till 100%. Jag hade, om det vart möjligt, gett boken så mycket högre betyg för det är den värd.

Edith Lata

2013-03-14

Den ÄR fantastisk och karaktärerna är trovärdiga & språket och de litterära referenserna får mina dammiga lungor att fyllas med helium men jag kan ändå inte låta bli att känna att boken i sig är lite av en cancer perk.

Erika Falkhage

2013-03-13

Jag hade gett den en 10:a om det varit möjligt.

Linnéa Lindahl

2013-03-12

?Alltså fan vilken bok. Jag har skrattat, gråtit, hoppats och förtvivlats. Fantastisk! Underbart språk. Underbara karaktärer.?

Linnéa Lindahl

2013-03-12

Charlotta Rylander

2013-02-24

Riktig kärlekshistoria med många fina tankar om livet och döden

Ulla G

2013-02-08

Det var lite för mycket ungdomsbok för mig...

2013-02-04

Det är en sorglig bok men med en sådan befriande humor som gör att man ändå sitter med ett leende när man läser.

Fatima Andersson

2013-02-03

Jag kunde inte släppa boken. Den var fantastisk. Bra karaktärer som gick att känna med. Skrattade en hel del. Men grät också floder under resans gång. Kan rekommenderas till alla, inte bara ungdomar.

Carolina E

2013-01-31

Verkar vara en lika känslig bok som Harry Potter, vågar därför inte skriva orsaken till mitt relativt låga betyg. Men jag antar att det kan ha göra med att jag förmodligen hade för höga förväntningar, det får jag aldrig veta. Jag hade förväntat mig ett knytnävsslag i magen eller att John Green skulle slå av benen på mig vid knäskålarna. Men inget sådant hände..

Lotta Berling

2013-01-29

Ack så sorglig och ändå så underhållande att läsa. Litteratur och tankar om livet och döden får ta plats i John Greens böcker.

Maria Rudström

2013-01-22

Fint och fult och jobbigt om livet med döden.

2013-01-08

The Fault in Our Stars är magisk. Det är den första bok som jag har läst efter Harry Potter som har gjort ett ord så magiskt och framkallat så många känslor. Okay.

The Fault in Our Stars liksom lyser i mörkret, sprider stjärnstoft omkring sig och dansar i neon. Du gråter och skrattar om vartannat, du ler genom alla fantastiska dialoger och en del av ditt hjärta krossas långsamt.

Ibland vill du mörda författaren John Green, men mestadels vill du vara krama om honom och/eller möjligtvis kyssa hans fötter, för att tacka honom för hans underbara bok. Till skillnad från hans andra verk känns den här boken mer äkta. Andra böcker som jag har läst av honom, t.ex. Paper towns och Looking for Alaska, handlar om en töntig kille som blir vän med, och sedan blir förälskad i, en smått galen och spontan tjej som försvinner.

Men i alla fall, huvudpersonen i The Fault in Our Stars är Hazel Grace och man kan inte låta bli att älska henne (och alla andra karaktärer i boken). Språket byggs upp med Hazels berättarröst och det är så otroligt bra! Hon är så orginell och fantastisk. Hon har sina förutfattade meningar och brister, som så många andra. Men någonting gör henne annorlunda. Kanske det faktum att hon har cancer och ska dö? Eller något helt annat. I vilket fall som helst älskar man hennes personlighet. Något hon har gott om.

För att inte tala om Augustus. Han är… perfekt. Så perfekt för Hazel Grace. De kompletterar varandra. Det är så vackert och man blir alldeles tårögd (och avundsjuk och rasande och lycklig och olycklig, allting – om vart annat).

Utan att överdriva, kan jag säga att jag inte har varit mer kär i en bok. (Jag älskar Harry Potter av hela min själ, men jag är inte kär i böckerna, de är liksom inte skrivna så att man blir kär.) Och utan att överdriva, så kan jag säga att du måste läsa The Fault in Our Stars(!). Det är den värd.

Desirée Strömberg

2013-01-06

Det här kan vara den bästa bok som någonsin skrivits.

2012-11-27

Det är så himla, himla, himla fint. <3

Hazel Grace och Augustus, kan de vara bokvärldens finaste par någonsin? Jag brukar vika små 'hundöron' på sidor där mina favoritcitat finns och i den här boken blev typ varannan sida vikt, det säger en hel del...

2012-11-27

Blir man inte alldeles kär i den här boken så är det något fel på en... All kärlek till John Green! <3

Malin H

2012-07-09

böcker om barn med cancer gör ju ingen glad, och är dessutom oftast fullproppade med smöriga klyschor och gråtigheter. det håller de cancerdrabbade tonåringarna i greens mästerverksbok med om. hela boken är en uppgörelse med historien om cancer, men också om att leva med och ha cancer som är gjord av ens egen materia. plus en kärlekssaga. plus en author meets reader-saga. det är fint, det är smart, det är drabbande. och kanske lite för mycket av det goda ibland.

stina englund

2012-06-18

Nu, några veckor efter att jag har läst denna fantastiska bok, sitter den ihärdigt fast i mitt minne. Då och då tänker jag tillbaka på storyn och tänker att ååååh vilken bra bok det där va! Det är inte så ofta man tänker så. Jag tänker på allt skratt och gråt denna bok kan ge! A. Mazing!

Sandra A

2012-03-06

Väldigt speciell bok och handling. Gipande karaktärer. Augustus Waters en favorit. En bok som stannar kvar efteråt.

Jenny Stenberg

2012-02-29

skrattade och grät. Sträckläste. Ville inte att den skulle ta slut alls. Väldigt underhållande läsning!

Janna Borg

2012-02-29

Wonderful!

Ally Regins

2012-01-31

Väldigt John Green och därför helt fantastiskt skriven.