The Fault in Our Stars

Green, John

| 2012

A novel of life and death and the people caught in between, The Fault in Our Stars is John Green at his best. You laugh, you cry, and then you come back for more. /Markus Zusak, bestselling and Printz Honor-winning author of The Book Thief Despite the tumor-shrinking medical miracle that has bought her a few years, Hazel has never been anything but terminal, her final chapter inscribed upon diagnosis. But when a gorgeous plot twist named Augustus Waters suddenly appears at Cancer Kid Support Group, Hazel's story is about to be completely rewritten. Insightful, bold, irreverent, and raw, The Fault in Our Stars is award-winning-author John Green's most ambitious and heartbreaking work yet, brilliantly exploring the funny, thrilling, and tragic business of being alive and in love. Praise for The Fault In Our Stars: "An electric portrait of young people who learn...

Filip T

2022-08-01

Bra bok som man inte kan släppa. Oväntat och soligt slut. Jag skulle rekommendera boken till de flesta ungdomar.

2022-04-27

Det här kan vara en av de vackraste ungdomsböcker jag har läst. En berättelse om hur skört livet kan vara och att det gäller att ta tillvara på de stunder som finns.

Det är inget lätt bok att läsa, men den är ändå lättläst eftersom sorgen men även kärleken ständigt är närvarande i boken. Det är en bok om förälskelse, vänskap, smärta, sorg och förluster berättat på ett sätt som gör boken svår att släppa och glömma. ”Förr eller senare är en fantastisk bok som får mig både att skratta och gråta.

Har du inte läst så gört! Läs och fastna för de underbara karaktärerna, skratta och gråt!

Emma H

2020-11-23

Riktigt, riktigt bra.

Peter Berggren

2020-09-13

En av de bästa böcker jag har läst. Men den svenska titeln kunde vara bättre.

Agnes Österåker

2020-02-10

Var ganska sorglig i slutet men det fanns också situationer då man skrattade. Rekommenderar.😀

2019-11-19

En av mina favoriter! Skrattade och grät när jag läste! Välskriven, genomtänkt, ville inte sluta läsa! Otroligt bra bok!

Mikaela86

2019-10-07

Riktigt fin och välskriven ungdomsbok, som i första hand är en kärlekshistoria. Och i andra hand en bok om livet och döden på samma gång. Såg filmen för ganska många år sen och älskade den då. Filmen och boken är väldigt lika, inte så mycket fördjupning i boken som de annars ofta är. Blev mer berörd av filmen så missa inte den.

Therese

2019-04-22

Riktigt bra och välskriven bok. Sorglig, saklig och hoppfull på samma gång. Dessutom oväntat rolig. Det blir aldrig sentimentalt och platt som det lätt annars kan bli i sjukdomsberättelser. Även om döden finns närvarande så handlar det om liv. Vinklingen och berättarperspektivet på boken är strålande. Berättelsen drabbar en och det är svårt att inte sträckläsa.

Agnes

2019-04-16

Såg filmen för någon månad sedan och älskade den och bestämde mig därför att även läsa boken och älskade även den!

Agnes

2019-04-16

sannareads

2019-02-23

**spoiler alert** I cried (a lot) while reading this book and can honestly say that this is one of my favorites. Hazel's and Augustus' love is one of a kind that both brings me to tears and laughter through the book. Even though the ending is heartbreaking it shows how horrible cancer can be and that it doesn't only affect the person that is sick, but also everyone around him/her. Everyone should read this book!

Sarah

2019-02-06

Kompisläste med dottern och tyckte väldigt bra om boken. Såklart sorglig men bra skriven. Glad över att dottern tipsade mig så jag också fick läst den här bästsäljaren

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Boken är rolig, varm och sorglig. Ett måste att läsa!

Skorpan Eriksson

2018-09-19

Angelika G

2018-07-20

Väldigt bra bok! Så mycket bättre än filmen som jag tyvärr har sett först.

Kristina Sund

2018-06-19

Vacker. Gripande.

Liza Stöllman

2018-03-20

Bäst

Erica S

2016-08-30

En riktig fin berättelse. Och älskar boken. Filmen är oxå bra

2016-07-01

Underbart sorglig och intelligent berättelse. Inte så förhärligande utan rent och skärt äkta och mänskligt. Tycker mycket om humorn. Synd med översättningen av titeln, The fault in our stars är vackert.

Teresia Kjellgren

2015-10-13

Vilken fantastisk bok. Jag grät och skrattade och grät igen. F-ck cancer!!

Tommy Olsson

2015-08-18

Den här boken var ett riktigt magplask. Ville ha en bra bok att lyssna på i bilen och denna hade fått strålande betyg. Men, jag lyssnade bara till kapitel fem... Så otroligt seg bok att jag bara inte orkade mer, inget händer! Eller så hade jag bara inte tålamod nog att ge den en chans... "En man som heter Ove" var betydligt bättre. Som också är ganska seg och sorglig, men samtidigt rolig. Nej, jag vill ha lite mer spänning och action i mina böcker. Här hamnade jag nog i helt fel genre...

Alva Jönsson

2015-08-13

Bara älskar den! Jag grät och skrattade i boken. John får med alla sorters känslor i boken.

Maria Jacobsson

2015-07-28

En viktig, gripande och - rolig bok! Författaren kan behandla ett så svårt ämne som döden och dödlig sjukdom utan att bli patetisk eller sentimental. Sträckläsningsvarning! Jag blir nyfiken på vad författaren mer har skrivit.

Lina Näslund

2015-07-04

Fantastiskt underbar och känslomässig bok. Definitivt en av de bästa böckerna jag läst.

Pernilla Nilsson

2015-06-12

Fin historia! Fint skriven.

2015-05-30

Den som aldrig hört talas om boken Förr eller senare exploderar jag kan räcka upp en hand... Ingen? Jag hade också hört talas om den. Mycket. Och väldigt väl. Jag visste precis vad den handlar om (OK, kanske inte exakt) och jag visste att många klassade den som den bästa bok de någonsin läst. Höga förväntningar? Nej, faktiskt inte skyhöga, men nog hade jag förväntningar. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/05/forr-eller-senare-exploderar-jag-av.html

Emma E

2015-05-15

Detta är den bästa boken jag någonsin läst! Den är fantastiskt bra skriven och välgjord. Det är den finaste boken jag någonsin läst, den bjöd på både skratt och tårar. Fantastisk, Läsvärd!
5/5

Annica Nordström

2015-04-24

Jag älskar humorn och språket! Första boken på länge då jag faktiskt grät på slutet. Älskar också huvudpersonens syn på sjukdomen hon lever med.

2015-02-18

Betyg: 4,5 av 5.

Den här boken är en egentligen en ungdomsbok. Men jag tycker att den absolut är precis lika mycket för vuxna. (Det tycker jag i och för sig alltid om dom ungdomsböcker som jag läser).

Jag hade hört mycket gott om den här boken, och hade rätt så höga förväntningar på den. Och förväntningarna infriades. För jag tyckte väldigt mycket om boken.

Boken handlar om några ungdomar som har cancer. Men trots det tunga ämnet, så är det ingen tung bok.

Visst grät jag till boken, som var både rörande, gripande, och sorglig bitvis. Men jag log också flera gånger, för den innehåller även härlig humor och massor med positivitet.

Så jag kan verkligen rekommendera boken till alla. Det är absolut en bok som kommer att finnas kvar hos mig.

Jag lyssnade på boken, som en ljudbok hos Storytel. Uppläsaren var Maja Turestedt och hon gjorde sitt jobb bra tyckte jag. Jag lyssnade på 1,25 gånger hastigheten, och boken tog sex timmar att lyssna på.

Erica Lirsjö

2015-02-09

Smärtsamt underbar.

Jonna

2015-01-24

Såg filmen innan jag läste boken men det gjorde egentligen ingenting. Den är smärtsam. Man kan föreställa sig hur det skulle vara att vara med om det och tårarna är nära när det oundvikliga sker. Rekommenderas!

Kim M. Kimselius

2014-12-02

En smärtsam skildring av hur det är att leva med cancer. Jag har lyssnat på boken under morgonpromenaderna och gått med strupen ihopsnörpt för att hålla tårarna borta.

Boken handlar om två ungdomar, Hazel Grace och Augustus Waters, som har cancer. Deras tid är utmätt. Boken skildrar ungdomarnas känslor så bra, att det känns som om jag upplever dem själv.

Hazel är sjutton år och vet att hon aldrig kommer att bli fri från cancern, det har hon vetat i tre år, alltsedan hon fick sin cancerdiagnos. På ett stödmöte för unga cancersjuka möter hon Augustus Waters. Han är friskförklarad från sin cancer, har fått ena benet bortopererat för att bli frisk. Från den stunden umgås de båda ungdomarna i stort sett varje dag.

En bok har betytt mycket för Hazel, den handlar om en cancersjuk flicka. Boken slutar mitt i en mening. Hazel har skrivit till författaren många gånger för att få veta hur det gick sedan, utan att ha fått något svar. Hon lånar boken till Augustus som blir lika betagen i berättelsen som Hazel. Augustus lyckas få kontakt med författaren, som lovar att berätta hur det gick sedan om Augustus och Hazel kommer till Holland där han bor. Själva bor de i USA. Omöjligt för två cancersjuka att resa över Atlanten, eller? Hazel är beroende av sin syrgastub för att överleva, kan inte vara utan den många sekunder, hur skulle hon kunna resa iväg till Holland. Dessutom finns det inga pengar.

Augustus bestämmer sig för att se till att Hazels önskan blir uppfylld. Något som inte är så lätt. Dessutom blandar cancern sig dramatiskt in i deras liv, och ställer allt på ända när allt ser ut att lösa sig.

Åh, vilken bok!

Jag har förlorat många vänner och släktingar till cancern och har sett hur människors liv förändras i ett enda nafs. Att få uppleva det så här nära, i Hazels skildring, gör att jag gråter ännu mer över de jag har förlorat.

Kim M. Kimselius

2014-12-02

Åh, vilken bok!

Maritha .

2014-11-25

Helt fantastiskt bra bok! Jag skrattade och grät; roades, gladdes och sörjde med personerna. En av de absolut starkaste femmorna jag gett.

Evelina Austen

2014-11-18

Väldigt fin. Tyckte mycket om den.

Stella Johansson

2014-10-12

Jag älskade den här boken, även om den handlar om ett sådant jobbigt tema som cancer. Den är smart skiven, man fnissar en gång på varje sida - och gråter ungefär lika mycket.

Sanna

2014-08-31

Jag gjorde ett stort misstag innan jag läste den här boken, jag såg filmen först. Jag tror verkligen att den hade kunnat få 5/5 om jag inte visste hur den skulle sluta. Den berörde mig inte lika mycket eftersom tja jag visste hur den skulle sluta dock fick man lite mer information av boken och läste snabbt ut den.
Tycker berättelsen är så fin och ser framemot att läsa mer av John Green. Han använde mycket humor när han skrev och jag tycker att det gör ett bra perspektiv när han skrev. Han använde begrep som cancerbonus osv så det känns som att han verkligen var insatt i berättelsen och intresserad så därför får han måste + i kanten. Inte så mycket mer att säga förutom att jag älskar Augustus 4 life.

Anita Höglund

2014-08-18

En av de bästa ungdomsböcker jag läst om ett svårt ämne.