The Fall of Man in Wilmslow

Lagercrantz, David

| 2015

June 8, 1954. Alan Turing, the visionary mathematician, is found dead at his home in sleepy Wilmslow, dispatched by a poisoned apple. Taking the case, Detective Constable Leonard Corell quickly learns Turing is a convicted homosexual. Confident it's a suicide, he is nonetheless confounded by official secrecy over Turing's war record. What is more, Turing's sexuality appears to be causing alarm among the intelligence services - could he have been blackmailed by Soviet spies? Stumbling across evidence of Turing's genius, and sensing an escape from a narrow life, Corell soon becomes captivated by Turing's brilliant and revolutionary work, and begins to dig deeper. But in the paranoid, febrile atmosphere of the Cold War, loose cannons cannot be tolerated. As his innocent curiosity fast takes him far out of his depth, Corell realises he has much to learn about the dangers of forbidden...

Martin Ljungqvist

2021-10-12

Titel: Syndafall i Wilmslow (På engelska: Fall of man in Wilmslow)
Av: David Lagercrantz

Den här boken är något så ovanligt som en svensk roman med en detektivhistoria i England om verkliga historiska människor och händelser med matematik och teknik som framstående teman.

En påhittad nyfiken polis försöker förstå vad som egentligen har hänt när forskaren Alan Turing hittas död i sitt hem i Wilmslow utanför Manchester i England 1954.

Alan Turing var matematiker, en visionär som bland annat jobbade på en dator som skulle kunna programmeras, tänka och vara intelligent. Han hade även fått en utmärkelse efter andra världskriget. Den nyfikna polisen försöker nysta upp Alan Turings liv och vi får följa händelser i England under 1930, 1940 och 1950-tal.

Boken använder sig av verkliga händelser, platser och människor och berättar en detektivhistoria som samtidigt förklarar historien kring Alan Turing och hans betydande intelligenta insats i Bletchley Park under andra världskriget, samt hans betydande teorier för datorns utveckling.

Alan Turing var en fascinerande person som var före sin tid, gick sin egen väg och var med om mycket. Hans teorier och texter är fortfarande aktuella för datorer och artificiell intelligens, med begrepp som Turingmaskin och Turingtestet samt Turingpriset. Hans arbete anses ha haft en stor betydelse för den moderna datorns realisering och han har fått en närmast ikonisk status med tiden.

Romanen rör sig delvis i en akademisk miljö. Den innehåller mycket matematik och logik, varvat med filosofiska resonemang, som förklaras ganska ingående. Liars paradox förklaras ingående och vad motsägelser kan få för betydelse i maskiner och datorer.

Jag tycker att början på boken var seg, men andra halvan var jättebra. Det var intressant att få veta mer om Alan Turing och hans teorier och maskiner på ett underhållande sätt. Boken skildrar väldigt intressanta och viktiga händelser i historien under andra världskriget och kalla kriget. Den innehåller mycket detaljer och mycket dialog. Den känns välresearchad. Författaren väjer inte för den akademiska teorin och det gillar jag! Hatten av för David Lagercrantz!

Det måste sägas att det är hemskt hur homosexuella behandlades på den här oerhört homofoba tiden, fruktansvärt! (Alan Turing blev postumt benådad av drottningen 2013, men det var ju väldigt sent.)

Jag brukar läsa eller lyssna på det språk som boken är skriven på om det är svenska eller engelska, men här gjorde jag ett undantag och lyssnade på ljudboksversionen översatt till engelska - av anledningen att handlingen utspelar sig i England. Mycket bra inläst av Andrew Wincott som gör olika brittiska dialekter.

Karl-Gustav Öberg

2015-10-06

Vad hade Sahlander varit utan Turing?

2015-08-13

Har sett The Imitation Game, en utmärkt film. I romanen fördjupades min kunskap om ämnet. Ingen bladvändare men väldigt intressant.

Klinga

2014-01-29

30-talets Cambridge med kommunister (som motvikt till alla engelska fascister), spioner och kriminellt sex är en fast scen. Vi har sett det så många gånger och här ger det en perfekt bakgrund till berättelsen om Alan Turing, geniet som ingen kunde tygla, som uträttade stordåd under kriget men därefter behandlades skandalöst illa. Han har fått officiella postuma ursäkter men historien är förfärlig. Författaren lyckas hålla liv i berättelsen rakt igenom, Dock förvånar mig ett antal konstiga korrekturfel.

Matilda Krig

2011-10-21

En fantastisk, nördig och utbildande bok om Allan Turing. Början var lite seg och trist, men när man väl kommit in i den... Tumme upp!

Anna Dybeck

2011-07-16

Ramberättelsen med polisen var kanske lite seg bitvis men historien om Alan Turing förtjänar många läsare! En mycket intressant och välskriven bok.

Bengt Månsson

2010-12-30

En mycket välskriven dramadokumentär om Alan Turing. Förutom en spännande berättelse får man en populärvetenskaplig beskrivning av Turing arbeten inom matematisk logik mm och den teoretiska grunden för den digitala datorn, kodknäckningen under andra världskriget och Turings personliga, tragiska öde. Mycket välskriven och försedd med extramaterial om de verkliga händelserna bakom berättelsen samt litteraturförslag och länk till Internet: http://www.turing.org.uk/

Odile A

2010-12-10

Det här är ju en jättespännande historia som jag borde älska. Tyvärr gillade jag inte ramhandlingen med kriminalkommisarien alls.

Sofia Ericsson

2010-07-11

Det var svårt att välja mellan en 2:a och en 3:a. Intressant bok, men tycker att den var tråkigt skriven.

Nils Thor

2010-05-27

Mycket välskriven, men aningen för pratig.

FranZone c”,)

2009-11-19

Välskrivet och lite sorgligt men för lite om Alan Turings "teknik"...

Bia Sigge

2009-11-11

Fantastiska och meningsbärande bisatser, ett mycket bra språk och trovärdiga karaktärer. Lagercrantz är en författare som på något vis är större än sitt ämne, och ämnet är ändå väldigt intressant.

Ulla Englund

2009-10-26

Mycket intressant, var tvungen att läsa mer på Wikipedia