The expected one

McGowan, Kathleen

| 2006

Two thousand years ago, Mary Magdalene hid a set of scrolls in the roc ky foothills of the French Pyrenees, a gospel that contained her own v ersion of the events and characters of the New Testament. Protected by supernatural forces, these sacred scrolls could be uncovered only by a special seeker, one who fulfills the ancient prophecy of l'attendue -- The Expected One. When journalist Maureen Pascal begins the researc h for a new book, she has no idea that she is stepping into an ancient mystery so secret, so revolutionary, that thousands of people have ki lled and died for it. She becomes deeply immersed in the mystical cult ures of southwest France as the eerie prophecy of The Expected One cas ts a shadow over her life and work and a long-buried family secret com es to light. Maureen's extraordinary journey takes her from the dusty streets of Jerusalem to the cathedrals of Paris . . ....

2020-06-28

Själva berättelsen om Maria och Esa tyckte jag mycket om. Den kändes bättre berättad och sympatisk. Men resten kring Maureen kändes tillrättalagt, lite barnsligt och ogenomtänkt. Jag fick mest upplevelsen av att Maureen gick runt och träffade personer som berättade saker för henne. Berättade och förklarade, rabblade. Maureen själv kändes inte så upplyftande. Däremot Maria som person och kanske också symbol. Jag är inte själv troende och har därför ingen direkt känslomässig koppling till Bibelhistoria, men jag förstår att den här romanen kan vara provocerande för många. Särskilt som författaren säger att i stort sett allt hon skriver är sant.

2016-07-31

Grundidén till själva boken tycker jag är ganska bra och engagerande. Ändå läste jag inte ut den. För det första är den alldeles för lång, den hade behövt kortats ner rejält. För det andra upplever jag den som ganska svår med alla religiösa faktorer. Kanske dock att jag ger den en ny chans i framtiden. Vi får vänta och se!

Hade SÅÅ höga förväntningar, längtade verkligen efter att få läsa/lyssna på den. Men blev SÅÅ besviken. Jag brukar gilla Ewerlöf som uppläsare, men denna gång tappade jag fokus hela tiden. Kanske borde läst den själv. Blir en svag 3:a.

Helena Rasmusson

2012-01-19

Historisk roman som är både spännande och välskriven!

Tina Lantz

2011-11-09

Just de historiska återblickarna är snyggt berättade och syftar tillbaka på händelser man hört om i bibeln. De nutida bitarna är lite väl mycket Da Vinci wannabe (light) men funkar. Tankarna går också till böckerna av Kate Mosse. Mycket trög start men när man väl kom en bit var den svår att lägga från sig.

Ciccis bokblogg

2011-03-20

Den här boken hade jag länge sett fram emot att läsa. Just nu känns det dock tveksamt om jag kommer läsa fortsättningen inom snar framtid, tyvärr. Boken tog mig väldigt lång tid att läsa och tyvärr levde den inte upp till mina förväntningar. Jag gillar konceptet med hemliga sällskap, ättlingar från Maria Magdalena och att hon skulle ha skrivit ett hemligt evangelium m.m. men tyvärr så känns det som kiosklitteratur. Det är en sorts kvinnlig variant av Da Vinci Koden fast utan cliffhangers och med mer religiösa anspelningar. Jag gillade dock avsnitten om Maria Magdalena och Jesus men det räckte inte för att det skulle bli en riktigt bra bok, tyvärr.

2010-07-28

??? Förstår ingenting. Den här borde passa mig och i synnerhet eftersom det är Ewerlöf som läser. Men oj, så tråkig. Hörde inte hela.

A Bookaholic Swede

2009-10-28

Kathleen McGowan har som en mängd andra författare försökt sig på att skriva en bok om Maria Magdalena och hennes relation med Jesus. Personligen har jag svårt att se Maria Magdalena gift med Jesus även om jag anser att hon och andra kvinnor var lika mycket lärjunge till Jesus som Petrus och resten var. Boken var dock något underhållade att läsa, något säger jag, för i stort sett kändes den mest som ett försök att tjäna pengar på Da Vinci hysterin dock med skillnaden att denna bok saknar all spänning som Da Vinci koden har och istället känns som en feministisk hävdelse mot kyrkan och hela kristendomen.

Sofia Wessung

2009-06-21

Bra som tusan, lyssnar på den i bilen, min första ljudbok. Den känns lite väl lång, men jag ska nog läsa den också så jag kan mäta den med vanliga mått :)