The End

Strandberg, Mats

As a meteor races toward Earth, two teens search for the truth behind the murder of a friend, even as they face down their last days. Dry meets Sadie. When will the world end? With Foxworth, a massive meteor, hurtling toward Earth, humanity now knows the exact date. Seventeen-year-old Simon wants to spend his last weeks with the people he cares about most, especially his goal-oriented swimmer ex-girlfriend, Tilda, who dumped him shortly after the news broke. Since Lucinda was diagnosed with cancer she's, retreated into herself preparing for the inevitable. Suddenly facing down a death that makes her the same as everyone else, she longs to connect again but doesn't quite know where to start. Reaching out to her former best friend Tilda seems like a good first step. Then Tilda is found dead and accusations start circling that Simon is the killer. As the days tick down, Simon and Lucinda...

En mycket tankeväckande bok av Mats Strandberg. Upplägget är intressant. Redan i titeln får vi "slutet" och redan i inledningen får vi veta att slutet är nära i form av en komet som kommer att bli jordens undergång. Vi får följa den sista perioden i några utvalda svenskars liv. Frågor ställs om huruvida man ska leva varje dag som om den vore den sista eller om man ska leva som vanligt och hålla hoppet öppet. Ett mord sker under resans gång och sökandet efter den skyldige blir förenandet av bokens huvudkaraktärer.

Tankeväckande var boken som sagt. Men jag måste medge att ibland var det vemodigt att få slutet presenterat redan i början. Hoppfullheten hos läsaren försvann lite när man vet att det i slutänden inte finns något för bokens karaktärer att se fram emot då kometen kommer att göra slut på alla planer och drömmar. Men när kaos bröt ut och mordgåtan ska nystas ut så stiger spänningen. Man börjar även tycka om karaktärerna och vill veta vad de kommer att göra av sin sista tid. Boken "Slutet" är en ungdomsroman som kan rekommenderas även för vuxna. Vi går igenom samma saker i livet och tonåringarna i boken tvingas att bli vuxna väldigt snabbt och ta mogna beslut då tiden de har kvar är kort. Så jag kan rekommendera alla att läsa boken "Slutet" oavsett ålder. Den har ett annorlunda upplägg som till slut går i land.

2022-11-16

Läsningen i oktober gick undan så bra att jag hade massor av dagar kvar på månaden när läsplaneringen var färdigläst. Då tänkte jag att det minsann skulle bli skräcktober här hos mig. Eller nja, Slutet är väl egentligen inte skräck, men jag tyckte att den platsade ändå.

Den här boken gav mig riktigt starka vibbar av På stranden av Nevil Shute, i alla fall som jag minns den. Det kan ha varit den allra första bok jag läste om jordens undergång. En fantastisk bok och bara hälften så lång som Slutet. I alla fall ... mitt problem nu när jag ska skriva ihop det här inlägget är att det egentligen inte finns något mer att säga om boken. Alla har läst den och jag tycker ungefär som dem. Det känns som att jag bara kommer att upprepa samma sker. Förvånansvärt nog så blir det ändå ett ganska långt inlägg. Tänk ändå att den här fantastiska boken har stått oläst i hyllan i fyra år ...

Slutet på Slutet är det bästa man kan få, tycker jag. Det känns bra att Strandberg har vett att avsluta i tid. Alla vet vi ju ändå vad som händer sedan. Detta är en viktig bok. Inte bara för ungdomar, utan för alla. Den väcker många tankar. Vem blir man när det inte finns något hopp? Egentligen så borde man ju lite leva som att varje dag skulle kunna vara den sista. Till skillnad från de i Slutet så vet vi ju inte vilken dag det blir.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/11/bok-slutet-av-mats-strandberg.html

Cecilia Hermansson

2022-03-08

Annorlunda story och fick mig att tänka på saker som jag inte hade tänkt på innan. Läsvärd

janne lindh

2021-08-01

Kallas ungdomsroman, men är minst lika läsvärd för vuxna. Psykologiskt trovärdigt, intressant och spännande om den sista tidens väntan på en komet som med säkerhet ska utplåna jorden. Fint slut utan onödiga "fyrverkerier".

Mliibo

2021-07-24

Väldigt spännande och verkligen en bladvändare. Passar alla åldrar från ungdom till äldre, ville verkligen inte lägga ifrån mig den. Speglar väldigt många olika familjer ut verkliga världen

Angelica Lindh

2021-02-12

En komet ska krocka med jorden och innebära människans undergång. Jordens befolkning är medveten om vilken dag den ska dö. Under dessa förutsättningar följer vi två ungdomar, Simon och Lucinda, under månaden fram till kollisionen. Det är verklighetstrogna porträtt av två tonåringar som försöker göra en svår tid uthärdlig. Läsaren får även bekanta sig med deras omgivningar - ur deras ögon. Hur föräldrarna försöker skydda sina barn in i det sista. Hur vardagen fortsätter rulla på trots att framtiden är knapp. Jag uppskattar att boken kan upplevas både på planet young adult/guilty pleasure men också landar på ett filosofiskt plan. Vad hade man själv gjort om man visste att man som mest hade en månad kvar? Försvinner meningen med tillvaron när man vet att lamporna släcks snart eller blir det ljusare fram tills dess?

Angie J

2020-11-07

Spännande och samtidigt lite ångestframkallande bok. Vad skulle man göra om man visste när jorden skulle gå under?! Boken väcker en del reflektioner.

2020-11-01

Visst, det är en ungdomsbok, men det spelar ingen roll när man som jag älskar den här typen av böcker.

villa-freja.se

2020-04-26

En välskriven, intressant och spännande bok som på flera sätt ligger rätt i tiden.

Moonie

2020-01-08

Bästa bok hag läst!

ElinsBokhylla

2019-12-28

Bokens handling är för mig inte speciellt trovärdig, även om författaren drar vissa paralleller till den klimatkris som vi har i världen just nu. Men som sagt så är det ju en fantasy bok och de har en tendens att rinna iväg från verkligheten och det var riktigt uppfriskande att läsa en för mig annorlunda bok.
Det var väldigt intressant att se hur världen skulle kunna se ut om det nu var så att vi endast hade 4 veckor kvar att leva. Att se vad de olika personerna värdesatte högst och vad de valde att göra de sista veckorna gjorde att man faktiskt fick lite perspektiv på sitt egna liv och hur man själv väljer att värdesätta en de saker och människor i ens liv. Det var väldigt intressant att se hur de olika personerna reagerade, betedde sig och hur de uttryckte sig under deras sista tid på jorden.
Något som jag inte hade förväntat mig var den story som Mats Strandberg lyckades klämma in i själva bokens grund handling, som ändå är kometens ankomst och hur livet fram tills dess ser ut. Utan att berätta för mycket så kan jag säga att boken tar verkligen en helt ny vändning i mitten av boken, en vändning som jag uppskattade och tyckte tillförde väldigt mycket spänning och djup till boken.

Jag uppskattar att boken endast handlar om två huvudkaraktärer som man får följa under hela boken, vad jag även uppskattar är det att man får läsa från två olika vinklar. Vinklar från de två huvudkaraktärerna, men jag hade nog ändå velat se en vinkel ovanifrån som var helt oberoende av känslor och tankar. På så sätt så hade man fått ett större perspektiv över omgivningen men nu är det ju trots allt en bok om just dessa två tonåringar och jag tycker ändå att bokens upplägg är riktigt bra!

Det var väldigt svårt att lägga ifrån sig denna bok, när man väl hade börjat kunde man inte riktigt sluta och detaljen med nedräkningen i boken var en väldigt bra och rolig extra detalj. Det enda negativa jag har att säga är att boken kändes lite stressig mot slutet. Det kändes som att boken byggdes upp på ett väldigt bra och spännande sätt men att det blev lite kort och stressat slut. Jag hade nog hoppats på ett lite mer avslutande slut och inte riktigt lika öppet slut som det var nu, men det är såklart väldigt individuellt.

Slutet av Mats Strandberg är en väldigt bra och intressant bok med välskrivna och utfyllda kapitel som gör att man inte kan sluta läsa. Precis som i Strandbergs tidigare böcker så är miljön lätt att sätta sig in i tack vare beskrivningarna. Det är även lätt att sympatisera med karaktärerna som även de är välskrivna och intressanta.
Jag kan varmt rekommendera er att läsa Slutet av Mats Strandberg, ni kommer inte att ångra er!

Jacob Lindell

2019-12-17

Underbar och mycket fängslande bok. Intressanta karaktärer men kändes som att boken skyndade sig lite för snabbt i slutet av boken, annars jättebra!

Kristoffer Nyrén

2019-10-02

Väldigt intressant att se hur folk agerar inför undergången och mycket trovärdiga karaktärer. Jag gillade verkligen boken, men det kändes som att den gick lite på tomgång emellanåt och jag blev mer fängslad av Mats Strandberga tidigare böcker.

Olle Grafström

2019-07-20

Julia Gedin

2019-07-08

Det är så tomt efter Slutet! Fantastisk bok.

Hanna Melin

2019-04-07

Story man vill ha MER av - så kommer en mordgåta mitt i alltihop och förstör apokalypsstämningen. Jag vill höra mer om slutet. Foxworth. Samhällets haveri. Inte vem som dödade Tilda. Eller nån jävla kärlekshistoria. Ge mig ond bråd död och livrädda människor.

2019-02-08

The end!
Slutet... En fantastisk och berörande bok.
Det räcker så.

2019-02-06

Riktigt fängslande med många uppslag att fundera kring. Stämningsfull och berörande.

Nääääää inte vad jag förväntade mig 🤔🤔🤔😐

u har jag läst ut den fula boken med det storslagna namnet. Slutet. The end. I boken har mänskligheten fått reda på att världen kommer gå under om fyra veckor. En komet kommer krocka med jorden och ingenting kommer finnas kvar. Vad gör man med sina sista fyra veckor?

Boken blir som ett spännande tankeexperiment, vad händer med mänskligheten när vi inte har en framtid? Pengar förlorar värde. Infrastrukturen lägger av. Vem vill köra tåg sina fyra sista veckor? Eller jobba i fabrik? Fixa fram mat? Hur fungerar sjukhusen? Boken väckte så mycket tankar, och också, så mycket sorg. Ångest. Herregudars, vad skulle jag själv göra om jag hade fyra, tre, två veckor kvar? Ja, det finns det människor som får dödsbesked varje dag. Det är självklart otroligt tragiskt och en av mina största rädslor, att någon nära (eller jag själv!) ska få ett vidrigt besked. Men just att allt, ALLT, ska försvinna. Att jag skulle dö och med mig också Elli, Alvin, Pierre, min familj, mina syskon, mamam, pappa, Svaltingvägen, alla världens böcker... det är för stort och för läskigt och tanken får mig att hyperventilera lite granna. USCH. Och ändå blir boken så bra. Eller kanske just på grund av det? Av att man inte kan låta bli att dra paralleller till hur man själv skulle känna. Hur man själv skulle agera.

Tre ställen i boken där det verkligen kändes, spoilervarning på detta förstås:
- När man får reda på att hans syster är gravid. Jag blev typ arg och ba "SJÄLVKLART att han måste ha med en gravid för att maximera det riktigt jävla jobbiga". Skulle jag såklart också ha haft om jag skrivit boken själv, men blev ändå sur på det sadistiska draget mot mina tårkanaler och mitt hjärta.
- När man får reda på hur glad Stina blev när hon fick reda på att hon skulle bli mormor. Och när man inser att hon inte kommer få uppleva det.
- Gjorde så ont i mitt hjärta att Bombom inte får vara med inne i kyrkan på sista dagen? Att alla allergiker ska ha förtur. Herregud man kan väl snora lite sista natten i ens liv, såklart att man måste få ha med sina djur?! Tyckte så synd om honom och de andra hundarna som var utanför. (Vet att de går ut i slutet men hallå han var ju jätteorolig, han måste ha ångest x3000 därutanför för han vet inte vad som händer).

Själva storyn i sig är liksom inte huvudsaken. Den är helt okej spännande, kärleksfull, mysig. Inget speciellt. Det är liksom nedräkningen och kometen som gör allt. ALLT. Det är så mäktigt att skriva en bok där slutet liksom är beskrivet redan från början. Och ändå få mig som läsare att fortsätta läsa. Jag förstår inte Simon som vill ut och festa och försvinna iväg hela tiden, umgås med sina platta tråkiga kompisar istället för att vara med sin familj. Jag skulle aldrig ha prioriterat likadant. Men jag är fascinerad och intresserad av att läsa varför och hur han kan prioritera så.

Jaaaaja. Nu har jag bluddrat på hur länge som helst. Den var riktigt bra och jag tycker alla borde läsa den. Bra boktips i boken, smarta karaktärer, smarta åsikter. Love it.

Emma Jonsson

2018-12-19

Fantastiskt gripande bok om jordens undergång. Berättelsen fångade mig snabbt och boken var svår att lägga ner. - p.g.a. slutet.

Helen Sellman

2018-12-17

Lättläst och fängslande. Får läsaren att reflektera och tänka till.

Lars B.

2018-12-14

Njae. Inte min tekopp. Men för den som gillar apokalypstemat är den säkert kittlande.

Håkan Carlsson

2018-12-11

Slutet är Mats Strandberg senaste bok, han har tidigare skrivit Engelsforstrilogin (läs här vad jag tyckte om den) tillsammans med Sara Bergmark Elfgren och skräckböckerna Färjan (läs här vad jag tyckte om den) och Hemmet (läs här vad jag tyckte om den). Nu är han tillbaka med att en ungdomsbok, men jag vill med det samma säga att man inte skall klassa denna som en endast en ungdomsbok utan detta är en bok som alla skall läsa och då menar jag verkligen alla. Jag har svårt att ställa böcker emot varandra och säga vilken som är bäst men om inte detta är Mats Strandbergs bästa bok så är det i alla fall den mest känslomässiga. Detta är en stor bok och jag tror att den kommer att väcka intresse och tankegångar bland de flesta som läser denna.

Språket och handlingen är helt otrolig. Det som verkligen utmärker Mats Strandberg är hans förmåga att få med små detaljer i handlingen och i karaktärerna. Små saker som inte verkar betyda så mycket men gör att karaktärer och handling känns så verklighetstrogen. Detta har jag märkt i hans tidigare böcker och i denna finns det inga undantag, istället så har han gjort ett så otroligt jobb att han har överträffat sig själv.

Jag älskar upplägget i boken. Att ge mänskligheten en månad sedan är det över, det finns absolut inget som kan stoppa detta. Och att sedan det han gör med en av huvudkaraktärerna, skall inte avslöja något fast man får man reda på det rätt så tidigt i boken, helt briljant. Från att gå till att vara ensam i sin omgivning om att kanske ha räknat tid (ok, nu avslöjar jag lite ändå) till att bli en i mängden, hatten av.

Boken är finstämd och smärtsam rakt igenom. Trots att den är helt utan hopp, en komet är på väg mot jorden och ingen kan göra något åt det (ingen Bruce Willis kommer för att rädda dagen), så känner man ett stort hopp ändå när man läser boken, man hoppas på mänskligheten och ett fortsatt liv fast det inte finns någon återvändo.

Under resans gång så kan man inte låta bli att tänka på hur man själv skulle reagera om man fick reda på att en själv och jorden bara har en månad kvar att existera. Jag tror att paniken hade infunnit sig rätt så snabbt.

Vad jag menade tidigare med att man inte skall klassa denna som en ungdomsbok är att jag är rädd att många kommer att missa detta verk, som jag inte kan kalla något annat än för mästerverk, om den ställs och avfärdas som en ungdomsbok. Den är så mycket mera än det, den är en upplevelse om hur man skall försöka finna ro i tillvaron när man har en kort tid kvar. Och att Mats satt åldern på huvudkaraktärerna till sjutton år är helt rätt. I den åldern skall man just börja ta stegen ut i vuxenvärlden, det riktiga livet skall börja. Man skall hinna med så mycket innan man dör. Vad händer nu om mänskligheten helt plötsligt bara har en månad kvar? Hur skall man då hinna leva sitt liv på endast en månad. Detta hade troligen varit en intressant historia med äldre huvudkaraktärer, men författaren ställer verkligen det på sin kant med att sätta denna åldern på dem.

Som ni märker så kan jag inte med tillräcklig många ord lovorda denna bok. Jag menar verkligen att alla borde läsa och uppleva (för det är verkligen en upplevelse) denna bok. Jag rekommenderar den helt enkelt till alla. Sluta läs detta och gå och läs Slutet istället.

Marianne Skoglund

2018-11-24

Hur kan ingen ha skrivit den här boken förut? Den går rakt in i hjärtat och den utvecklade sig inte alls som man kunde förvänta sig. Kommer aldrig att se fullmånen på samma sätt igen. Den här kommer att läsas och älskas av miljoner.

Strålande, spännande och fascinerande

2018-10-20

Slutet är en helt fantastiskt bra bok, helt klart en av årets bästa böcker, som ingen ska missa att läsa.

Mats Strandberg tillhör absolut en av mina favoritförfattare. Det här är den sjunde boken som jag läser av honom, och den gjorde mig verkligen inte besviken.

Här är länkar till mina recensioner av dom sex tidigare böckerna som jag har läst: Jaktsäsong, Bekantas bekanta, Halva liv, Cirkeln, Färjan, och Hemmet.

Slutet kategoriseras som en ungdomsbok eller en bok för unga vuxna. Ibland tycker jag det är synd när det är så, för jag tror att vissa vuxna då väljer bort dom böckerna. Själv gör jag det absolut inte. För dom flesta ungdomsböcker är precis lika lämpliga för vuxna, tycker jag.

Och precis så var det med den här boken. För även om den handlar till största delen om ungdomar i övre tonåren, så är det absolut en bok för alla.

Boken är trovärdig, gripande, lättläst, spännande, rörande, och mycket, mycket bra. Jag blev väldigt berörd av den, och jag vet att det är en sån bok som jag kommer att tänka på, och att minnas länge.

Mats Strandberg har ett sätt att skriva som verkligen berör, och speciellt när han beskriver människor, känslor, relationer, och människor som kanske är lite udda och annorlunda på något sätt.

Jag rekommenderar absolut boken till precis alla. En suveränt skriven bok, som jag tycker är Mats Strandbergs helt klart bästa bok hittills. En av årets bästa böcker är det absolut. Och jag ser verkligen fram emot kommande böcker av författaren.

Läs den!