The end of faith : religion, terror and the future of reason

Harris, Sam

| 1994

Beautifully written, accessible and provocative, THE END OF FAITH is an impassioned plea for reason in a world divided by faith.

TERTIO

2015-09-01

Håller med i sak. Och som debattör är författaren klar som kristall. Boken däremot fann jag ganska spretig. Om ni ska läsa någon av "the four horsemen of atheism" så läs Dawkins istället.

Johan Johan

2015-01-23

Sam Harris är otroligt bra på att beskriva sina tankar och få dem förstådda. Genom åren har han kommit med nya vinklar på att se saker och ting. Denna bok är inget undantag. Såklart gör han rätt i att hårt kritisera Islam. Islamofobi är ett av världens mest överskattade ord/begrepp.

Henrik R.

2010-12-11

Det går inte att undvika jämförelsen med både "God is not great" av Hitchens och "The God delusion" av Dawkins. Harris bok ligger närmare Hitchens, ingen av dessa författare är särskilt intresserade av att granska eller bemöta teologers påstådda Gudsbevis eller presentera argumentera för att Gud inte finns - utan är mer intresserade av religionens effekt på mänskligheten. Måhända är det därför som teologer verkar mer intresserade av att gå i klinch med Dawkins, så att diskussionen kan hållas på ett kosmologiskt plan borta vid tidernas resp. livets begynnelse istället för här och nu där en enastående mängd lidande sker med religionen som främsta ursäkt.

Jag gillar samtliga böcker, men erkänner att har haft stor behållning av att lyssna på både Hitchens och Dawkins - som läst in sina böcker själva - p.g.a. deras rätt så typiskt brittiska humor och språkliga elegans. Dock - det ska erkännas - känns det som om både Hitchens och Dawkins har ett personligt horn i sidan till religionen, även om det inte särskilt påverkar bådas tämligen nyktra framställningar. Harris känns lite annorlunda i sin analys, mer resonerande om lite större perspektiv, det känns inte lika klart vilken slutsats han ska landa i när man börjar läsa. Han låter en rationell analys ta honom dit den gör, det ger ett intellektuellt väldigt hederligt intryck. Han är inte heller en att helt förkasta "spiritualitet", utan lyckas före en bra diskussion om hur man kan närma sig på detta och moral från ett rationellt/vetenskapligt perspektiv.

Hans följdriktighet gör för en rätt svidande kritik mot Islam (så som den praktiseras på många håll) och man hajjar nästan till inför vad han skriver. Dock; analysen är rationell och handlar knappast om godtyckligt tyckande eller dåligt underbyggda fakta. Även Harris gör oss uppmärksamma på kopplingen mellan "vardagstroende" och de mer fundamentalistiska, och hur de förra faktiskt på sitt sätt legitimerar de senare.

Hursomhaver; vill man läsa någon av Dawkins, Hitchens eller Harris böcker tycker jag att Harris bok bäst.

Magnus Hoem

2010-08-08

Mycket intressant och läsvärt i den här boken. Vissa partier är dock beklämmande islamofobiska.