The Distant Hours

Morton, Kate

| 2010

A long lost letter arrives in the post and Edie Burchill finds herself on a journey to Milderhurst Castle, a great but moldering old house, where the Blythe spinsters live and where her mother was billeted 50 years before as a 13 year old child during WW II. The elder Blythe sisters are twins and have spent most of their lives looking after the third and youngest sister, Juniper, who hasn't been the same since her fiance jilted her in 1941. Inside the decaying castle, Edie begins to unravel her mother's past. But there are other secrets hidden in the stones of Milderhurst, and Edie is about to learn more than she expected. The truth of what happened in 'the distant hours' of the past has been waiting a long time for someone to find it. Morton once again enthralls readers with an atmospheric story featuring unforgettable characters beset by love and circumstance and haunted by memory, that...

Sara Tynn

2020-02-15

Fastnade direkt, ville inte lägga ifrån mig boken!

Frida

2019-02-21

Rörig historia, dock spännande. Läste klart den för att det kändes som ett måste.

Therese A

2017-11-24

Kanske inte någon nobelpristagare men tyckte den var fängslande

2017-11-22

Kate Morton har jag hört talas om, mycket, sedan jag började bokblogga. Många verkar älska det här och trots att jag kanske kände mig lite tveksam till genren (vad den nu är) så tyckte jag att jag i alla fall borde prova. Den här boken köpte jag på bokrean 2013 så den har ju stått där ett tag. I år tog jag med den på min boktolva, så att den säkert skulle bli läst. Nu är det äntligen gjort. Läs mer på min blogg

Malin Sundman

2017-09-21

Höll spänningen uppe till sista sidan. Kanske inte världens bästa bok egentligen men jag njöt av att läsa den. Rekommenderas.

Inger Jonsson

2017-02-16

En bok som man vill sträckläsa. Boken innehåller svek men också kärlek på olika plan.

Nettan Läslus

2016-10-22

Perfekt höstläsning!!!!

Anna Andreasson

2016-03-12

En mycket bra bok som hade allt från kärlek, spänning och mysterium. Hade kanske önskat annat slut.

Emma Hortlund

2014-01-08

En perfekt myspys höstbok som innhåller familjehemligheter, ett gammalt slott, ett mysterium, en tragedi, en försvunnen person och en historia som vävs ihop från både nutid och dåtid.

I I det förflutna får Edie Burchills mamma ett brev som varit försvunnet i femtio år. Hon blir märkbart berörd, men vill inte berätta för Edie vad det handlar om, vilket får Edie att på egen hand försöka ta reda på så mycket som möjligt från sin mammas förflutna. Hennes sökande leder henne till slottet Milderhurst Castle där tre gamla ogifta systrar bor. Tvillingarna Percy och Saffy och deras lillasyster, den märkliga Juniper. Systrarna är döttrar till Raymond Blythe som är författaren till Edies favoritbok. Vad var det som inspirerade Raymond till att skriva boken? Och varför kom inte Junipers fästman Tony till middagen?

Histsorien berättas i ett långsamt tempo och varvar Edies nutida historia med tillbakablickar i det förflutna i okronoligisk ordning. Jag är väldigt förtjust i den typen av berättarform, där man får pusselbitar från lite olika håll, innan man har hela historien klar för sig. Det är flera olyckliga kärleksrelationer i boken och tragiska situationer där om bara en liten sak hade hänt annorlunda så hade det aldrig behövt bli så där jobbigt. Jag tror att det är det som är styrkan i båda böckerna som jag har läst av Morton (den andra är Den glömda trädgården); den där känslan efteråt "åh, om inte..." Men då hade det samtidigt inte varit någon historia att berätta.

Emma

2013-09-22

Nu var det ett tag sedan jag läste den och jag kan inte alls komma ihåg hur den slutade, så en alltför spännande upplösning kan det inte ha varit... Ändå är det något speciellt med en bok som utspelar sig i ett gammalt slott. Tre åldrade systrar som aldrig kom vidare i livet, utan fastnade där med varandra när en av dem miste förståndet. Juniper irrar i korridorerna och familjens minnen bor i slottsväggarna på något sätt. Just av den anledningen var den värd att läsas.

Ullis N

2013-08-20

Låt dig inte luras av Harlequinomslaget och den tråkiga titeln.
Det här är en riktig framför-brasanroman, en historia att slukas in i.
Gillade du Settenfields "Den trettonde historien" kommer du att gilla den här.
(men av de två rekommenderar jag Settenfield).

Nettan Holmér

2013-04-02

Riktigt långsam och tråkig. Var är mystiken och spännigen? Alla ingredienser för en god historia finns ju.

Helena Nielsen

2013-03-31

Boken är lite seg emellanåt. Den Glömda Trädgården är något bättre.

2013-02-05

Var är spänningen? Var är mystiken? Är grymt besviken eftersom jag trodde att det skulle vara en bok i samma anda som "Den trettonde historien" men i den här boken visst jag inte ens riktigt vad det var jag ville veta. Den är alldeles för lång för handlingen och inte skriven på något märkvärdigt sätt. Nej, någon fler bok av den här författaren blir det inte på ett bra tag i alla fall.

Jättebra! - men först efter 300 sidor, vilket är lite tröttsamt för oss lite långsamma läsare...

Malin Lundh

2012-07-16

Älskar denna. Underbart skriven jag ville inte att den skulle ta slut.

Carina Svensson

2012-04-08

Eftersom mina bokkommentarer inte längre blir publicerade, testar jag nu att skriva en recension.

Kom in i boken med en gång, men andra halvan var mer spännande att läsa. Lite väl mycket hoppande mellan nu- och dåtid för att den ska få en femma av mig.

Carin Lundberg Papp

2012-03-30

Underbar! Ordet sträckläsning har fått en ny innebörd för mig. Kan inte slita mig!

Anette B

2012-02-22

Underbar och fantastisk i sitt berättande, detaljrika beskrivningar vad gäller miljöer, karaktärer och händelser - precis det jag älskar. Kunde man ge plus och minusbetyg hade jag nog satt ett litet minustecken till. Inte för att den inte är värd en femma utan för att jag tycker att hennes "Den glömda trädgården" är ännu bättre

Ann-Lis Engbom

2012-01-23

Jag blev besviken, boken var seg och ja gillade hennes förra bok bättre.

Sara Sandquist

2012-01-05

En spännande historia som man många gånger tror sig ha grepp om. Men det blir överraskningar efter överraskningar. Sen gillar jag när det hoppar i tid.

Annimoure Nilsson

2011-12-14

Det tog mig (huvudrollsägarinnan), tre toalettbesök att komma från byn - in till själva huset där systrarna bodde. "Vad var det? En liten groda?" "En damm, stenar vid dammen, runtomkring dammen, oanvänd...ett litet hus, trasiga fönster, en stig" "Var hon på rätt väg...och så tillbaka till dammen igen". Utsvävningar. Ett försök att bygga upp en förväntan som enbart byggde upp frustration. När hon väl var framme var det ingen särskild "wowkänsla" i alla fall. Jag läste inte klart den.

Lotta Lettenström

2011-11-11

Tyvärr blev denna bok en besvikelse. Den var alldeles för lång och de tre förvirrade systrarna på slottet gjorde inte saken bättre.

A Bookaholic Swede

2011-07-05

En djupt tragisk men bra bok. Mycket bättre än "Dimmornas lek" som var något av en besvikelse då "Den glömda trädgården" var så bra. Förövrigt, om jag inte redan tidigare hade läst böcker av Kate Morton hade jag nog aldrig lånat hemma denna pga av det hemska omslaget på den svenska versionen.

Åse Bandling

2011-05-22

Inte alls i klass med hennes två förra böcker, läsvärd men inte lika fängslande. Håller med Eva om att den kunde ha kortats ner betydligt.

Gunilla Jönsson

2011-04-28

Absolut en jättebra bok, fast inte lika fängslande som de tidigare två.

eva lundgren

2011-04-19

Helt klart i samma klass som hennes tidigare böcker, men den hade lugnt kunnat kortas ned med 100 sidor utan att det hade gjort något.

Merete Madsen

2011-01-11

Fullkomligt oläslig! Undrar hur det kan ha gått så snett men hon tar samma formler som i de två tidigare men med ett totalt haveri. har bara klarat läsa en tredjedel..

Linda Bohlin

2010-12-02

Helt underbar! Gillar man Morton så är denna fantastisk, jag vill ha mer av Morton!!!