The dirt : bekännelser från världens mest ökända rockband / Mötley Crüe med Neil Strauss

Strauss, Neil

| 2006

Mötley Crüe är världens mest ökända rockband. Whiskey och porrstjärnor, bilkrascher, svart läder och höga klackar, överdoser och död är alla ingredienser i Mötley Crües liv - det band vars medlemmar dricker mest, slåss mest, har mest sex och är mest arroganta i världen. De har ägnat en hel karriär åt att leva så extremt som möjligt. Tommy Lee gifte sig med två internationella sexsymboler; Vince Neil dödade en man och förlorade en dotter i cancer; Nikki Sixx tog en överdos, återuppstod från de döda, och tog ännu en överdos dagen efter; Mick Mars sköt en kvinna och försökte hänga sin egen bror. Och det är bara början I The Dirt: Bekännelser från världens mest ökända rockband drar fyra ökända rockstjärnor den klassiska rock?n?roll-myten i egen whiskeyindränkt tappning. Och de tvekar inte att göra sin historia mer spännande med alla tillgängliga medel. Paramount Classics och MTV Films...

Sophie H

2023-10-08

Superbra bok! Vilket liv att vara rockstjärna. Läsvärd även om man inte nödvändigtvis uppskattar Mötley Crües musik.

Miguel Andersson

2022-07-01

Läsvärd till och med om man inte lyssnar på vare sig Mötley Crüe eller hårdrock, även om man så klart har bäst behållning av boken om man gör det. Riktigt häftig läsning, med många skratt och en båtlast med bisarra händelseutvecklingar. 4/5. Miguel

Leo

2020-03-12

Candice Lönnström

2019-07-30

Helt galet bra!

Adam Alsin

2019-06-30

Den första rockbiografin jag läste, vilka historier, vilken värld, svårt att inte fascineras.

Joakim Karlsson

2018-10-23

En av de första ”rockbiografierna” jag läste. Sex, droger och rock ’n roll i överflöd. Välskrivet och sparar inte på några detaljer, även om en hel del säkert är kryddat i efterhand. Lättsam underhållning för en gammal hårdrockare :)

michael sivenbring

2016-10-26

Om hälften av historierna är sanna i denna bok, så är de en synnerligen sjuk grupp människor.

Lars Willfors

2013-07-31

Kanske världens mest underhållande trycksak.

Elisabeth E

2012-11-21

För två år sedan hade jag någon biografisvurm och läste några rockstjärnebiografier i ett svep (bland annat Marilyn Manson och Nikki Sixxs Heroin Diaries.) Jag läste också Jenna Jamesons Att älska som en porrstjärna. I samband med denna svurm köpte jag Slash och Mötley Crüe men av någon anledning blev de aldrig lästa och har sedan dess legat på hög i bokhyllan. Lusten (kan man säga så?) att läsa om Mötley Crüe kom efter att jag hade sett Rock of Ages där Tom Cruise är Nikki Sixx in the flesh (som en av mina kollegor uttryckte). Innan jag går vidare med min recension av denna bekännelsebok kan det dock sägas att den kan sammanfattas med tre ord varav alla börjar på K. Kan ni gissa vilka? Det som dessa medlemmar gör genom 560 sidor+ är att knarka, knulla och kröka.

Det är en väldigt lättläst biografi och man behöver inte alls bli skrämd av att den är över 500 sidor lång för texten flyter på och sedan är det bilder lite här och där på grabbarna i alla möjliga utstyrslar(och även utan). Det bästa kapitlet tyckte jag var det som handlade om Vince Neils dotter Skylar. Väldigt bra skrivet. Jag har aldrig varit någon större beundrare av Tommy Lee så hans kapitel var inte de bästa och jag är nog inte ett större fan av honom nu heller efter att ha läst denna bok. Han verkar helt borta.

Sedan förstår jag inte vad som är grejen med Nikki Sixx egentligen? När jag började läsa boken trodde jag att jag skulle komma ut på andra sidan med en smygförälskelse herr Sixx men icke. Har jag missat något? Varför är han så hypad? Förklara, snälla! Istället tycker jag att Mick Mars av någon anledning verkade vettigast i gruppen men sen så kallades han ju för gubben också Vince Neil är ju lika galen som de andra men efter kapitlet om hans dotter så tycker jag nog mest om honom (om jag nu måste välja). Hur som helst är det en brutalt ärlig och helt sjuk biografi.

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

En sjuk bok om ett rockstjärneliv man nästan inte kan tro på. Klart läsvärd dock! Inspirerade mig till att läsa fler i samma genre.

Izabela Horn

2012-03-05

Skit bra bok , gav en fullständig bild av alla bandets medlemmar och det var kul och Intressan läsning.

Jag har väl inte varit ett jättestort fan av Mötley, men har några skivor och lyssnade en hel del på dem i slutet av 80-talet. Men det var väldigt kul och intressant att läsa boken om deras liv. Man känner ju igen många av låtarna och de andra artisterna och kändisarna som de pratar om. Jag visste ju att de levde att hårt liv, men inte att det var så hårt. Boken som sådan var varken lätt eller svår. Varje kapitel handlade om en person och en speciell händelse i hans liv i kronologisk ordning. Vissa delar var lätta och roliga att läsa, medan vissa delar var tråkiga och ibland svåra att hänga med i. Summa summarum så är boken väl värd att läsa om man är intresserad av rock i allmänhet och Mötley Crüe i synnerhet.

Klara Antonsson

2011-11-13

Rätt otäck egentligen, o vidrig, men ändå svår att sluta läsa.

Jimmy Sollander

2011-10-23

Jag tycker stort sett bara om att läsa faktiska saker som hänt å livsskildringar! Å dom här killarna har levt livet! De här är en helt klart måste läsa bok för dom som gillar rock å fest!!!!!

Micael Markström

2011-08-27

Brutal berättelse om livet för ett av världens största glamrock band. Man tror faktiskt inte det är sant när man läser.

Mats Olander

2011-07-07

Rock N Roll

Sofie Petersson

2011-05-30

Sex, drugs and rock n roll. Tuff shit.

Ulrica Sandell

2011-04-06

Wow!! 600 sidor rock&roll!!!

Ruth Lezz

2011-02-11

Med taskig kvinnosyn och risig självinsikt och allt, möter vi Mötley Crue. Sex droger och rock´n roll, men på lagom avstånd ifrån Mötley Crue för ingen vettig kvinna kan väl vilja peta på Tommy eller Vince efter den här läsningen.

Carolina Hytter

2010-08-18

Underhållande! Dock känns språket lite tillgjort på svenska.

Michael Östergren

2010-03-18

En underhållande bok om än något smutsig och snuskig. Ibland får man känslan att historierna kryddats en aning, men festar man med Ozzy Osbourne kan väl i och för sig allt hända.

Häftig! Som så många gånger förr trollbinds jag av rockstjärnelivet!

Mia Dahlstrand

2009-09-09

2009-08
Rolig bok full av anekdoter. Kul att läsa om "life in the fast lane". Dock är den samtidigt lite tragisk för de verkar aldrig vara riktigt lyckliga.

Köpte den direkt efter att ha läst ut Strauss bok om Jenna Jameson. Motley Crües historia var inte på långa vägar lika intressant men Strauss lyckades ändå väldigt bra med att berätta om hur bandet skapades - regerade - gick under och kom tillbaka igen.

Louise A

2009-08-10

När man läst denna, ska man läsa Heroin diaries av Nikki Sixx, som är ruggig men bra. CD´n som gjorts till boken är bland det bästa som gjorts i textväg.

Johanna Falkered

2009-07-01

Sex, drugs and Rock n roll på högsta nivå. Den bästa bandbiografi jag läst!

Siri Haavimb

2009-06-27

Sex, drugs and rock 'n roll. Efter ett tag höjer man knappt ögonbrynen åt allt supande, knarkande och knullande, men man fastnar och vill gärna sträckläsa den. Speciellt gillar jag att varje person har fått sin egen röst, det ger en känslan av att Nikki Sixx har skrivit sin del och Mick Mars sin, istället för att det är en och samma författare, Neil Strauss.