The Dice Man

Rhinehart, Luke

| 1983

Let the dice decide! This is the philosophy that changes the life of bored psychiatrist Luke Rhinehart ? and in some ways changes the world as well. Because once you hand over your life to the dice, anything can happen. Entertaining, humorous, scary, shocking, subversive, The Dice Man is one of the cult bestsellers of our time.

Astrid Olsson

2023-10-21

Galenskap i ordets mest positiva bemärkelse. Jag älskar den. Läs.

Sophie H

2023-10-08

Tyckte väldigt mycket om den här boken, lite “vrickad” men på ett bra sätt. Spännande och läsvärd!

Fredric Backnert

2023-04-14

En galen och skruvad historia som var mycket läsvärd!

Anders Strandberg

2020-09-17

Spännande tankeexperiment! Underhållande bok som jag tänker på 15 år efter att jag läst den, det säger en del.

Hanna Melin

2020-09-05

Otroligt rolig. Underhållande, vass, utflippad och oerhört mysigt vidrig emellanåt. Första halvan bättre än andra - slutet gick lite för fort. Älskar när barnen börjar spela.

Elisa

2020-04-01

Snabbläst och förbannat rolig om man kommer förbi spärren som The Dice Man själv kämpar sig genom.

Magnus Johansson

2016-07-24

Lättläst och stundom riktigt rolig. Att den verkligen förmår underhålla ger den en fyra, men sexismen stöter ifrån lite och bristen på andemening är tydlig.

Ida

2014-05-24

Suck säger jag bara! sexistiskt så det skriker om det.

Anders H

2013-11-06

En väl läsvärd klassiker!

jn dvd

2013-07-25

Jag ger upp. Det händer ingenting efter de första 100 sidorna. Det finns andra böcker jag vill läsa!

Helena S

2013-07-25

Boken beskriver utförandet av ett mycket intressant tankeexperiment som drivs till sin spets, och ibland går alldeles för långt. Stundtals skrattade jag, stundtals var det lite obehagligt och jag blev illa berörd. Men den är bra.

Rolig, burlesk, ett bra upplägg. Men jag har svårt för den amerikanskt pratiga stilen, jag tröttnar. Just den här var dock ändå värd att läsa.

Sutra Stevens

2012-09-26

Min favoritbok. Kan bäst beskrivas som ett psykologiskt experiment som bara blir mer förunderligt av att huvudpersonen och författaren har samma namn.

Egentligen en bra bok, men den genomgående kvinnoförnedringen blev bara för mycket.

Lina Josefsson

2012-06-29

Tyckte ärligt talat att det här var crap. Värre är att unga män ser det som någon bibel. När man skriver en sån här bok vill jag se en underliggande mening med det hela. Men nej, den handlar verkligen bara om, slumpen.

Harriet Wensby

2012-06-25

Inspirerande! Jag hade länge en tärning med mig vart jag än gick för att få hjälp att fatta beslut. Jag tog dock aldrig in absurda eller olagliga alternativ, så som Rhinehart gör i boken.

Fred Astaire

2012-06-06

Var tvungen att kasta tärning för att betygsätta denna bok, tärningen visade en trea!

Fanny Gunnarsson

2012-06-06

Alltså det är en mycket märklig bok - helt vrickad i ärlighetens namn... Väldigt -70-tal (drogromantik och sexuell frigörelse är bara förnamnet i den här boken). Tyckte nog egentligen inte om den, men det kan ha berott på att huvudrollsinnehavaren var så motbjudande... Jag har svårt att rekommendera den men hade samtidigt svårt att lägga den ifrån mig (och uppenbarligen läste jag till sista sidan).

Bells .

2012-01-11

Komisk och tragedi i en härlig blandning. Filosofisk och mörk, du kommer aldrig titta på en tärning på samma sätt igen.

Magnus Fürst

2011-12-12

Kultbok

Pernilla Lindholm

2011-10-05

Det var verkligen dags att läsa om den här boken. Och den är fortfarande lika intressant och galen, grov och oförutsägbar. Ett måste för alla att läsa då den bjuder på en läsupplevelse utöver det vanliga.

Ulf Häger

2011-09-24

Läste den på svenska.

Smashie

2011-08-28

Jag förstår, det här är en bok som räknas som någon sorts modern klassiker. Mitt problem med den är att det fanns så mycket mer potential i den här bokidén. Men såklart så slutar det i att alla val handlar om olika sexuella gärningar. Jättekul, verkligen, efter femtioelfte gången.

Lisa Svensson

2011-07-16

Är benägen att hålla med om att boken verkligen bygger på en fantastisk id'e! Vad skönt det skulle vara att slippa alla aktiva val här i livet :) Tråkigt att författaren lägger in så brutala sexhistorier. Man slutar tycka om huvudkaraktären - till slut blir han bara ytterligare en uppblåst, empatilös, tråkig och vulgär medelålders herre. Språk + id'e gör dock att jag ger boken ett högt betyg.

sara gustavsson

2011-06-26

Befriande i sin oförutsägbarhet.

Jenny Majgren

2011-06-25

En av mina absoluta favoritböcker, helt klart den som jag har rekommenderat mest till vänner och bekanta. :)

Mattias Renström

2011-05-11

Länge ville jag ge denna mycket underhållande bok en femma, men närmare slutet blev den för första gången långtråkig. Stort plus för författarens fina och varierande språkbruk!

Anna Renström

2011-03-26

Helt sjuk bok med ett intressant koncept. Annorlunda mot vad jag förväntat mig..

Elin Möllerstedt

2011-01-31

Småerotisk historia med vissa våldsinslag. Känns inte ett dugg daterad trots att den har en del år på nacken. Frågeställningen som boken väcker är intressant, Luke drar verkligen tärningslivet till sin yttersta spets,

Maria Rosenqvist

2011-01-21

Kan väl säga som någon annan - vet inte om jag hatar den eller älskar den. Skrämmande tanke att spela tärning om sitt liv och familj, om än tankeväckande. Intressant att ha läst, men inte bland mina "Top 10" precis!

Sara Eriksson

2010-11-01

ja.. slutet var lite märkligt :) Annars ett intressant synsätt på livet, men lite för radikalt för min smak.. :)

Anton Thorngren

2010-10-21

Intressanta frågeställningar men kanske inte särskilt bra som bok sett..

Elin Elssjö

2010-10-06

En mycket speciell bok, jag vet fortfarande inte om jag hatar eller älskar den...

Som bäst: provokativt filosofisk upplevelse som närmast vänder upp och ned på din verklighetsuppfattning. Som sämst: omotiverat obscen och slarvigt skriven.

Freddy K

2010-01-03

Lite väl osannolik berättelse, men om man ignorerar det så är den väldigt kul, spännande och snyggt skriven.

Farbror Barbro

2009-09-09

det jag gillar med denna bok är att huvudpersonen medvetet experimenterar med vad det är att bedriva traditionell terapi och vad som förväntas av oss som människor. Tyvärr tycker jag dock att boken tappar mot slutet.....

Mankan

2009-08-18

Det är ganska ovanligt att författare kommer med riktigt originella idéer, därför uppskattar jag denna bok som står ut från mängden. Tärningspelaren bygger på en fantasifull och drastisk bokidé (tärningen bestämmer handlingarna).

Intressant att följa människornas utveckling. Även om handlingen är väldigt överdriven och rå i vissa stycken så ställs etablerade synsätt på huvudet. Ger tankar kring vad som styr och bör styra i livet, åtminstone om man har lite egen fantasi och förmåga att se bortom den omedelbara texten.

Tove Skarstedt

2009-08-13

Jag tror att många ogillar boken för att den är omoralisk helt enkelt. Jag gillade idén, men tyckte också den var obehaglig. En annan bok av liknande snitt är Fotografen av Kennedy. Jag har svårt att smälta att han tar livet av en människa och sedan kommer undan med det.

Robert Larsson

2009-08-10

Intressant idé och det börjar bra. Tyvärr tappar den i kvalitet efter ett tag, och något fattas. Ändå läsvärd.

Ulrika Sturesdotter

2009-07-10

Hatade den, eller snarare huvudpersonen. Men den är ju ganska intressant.

Siri Haavimb

2009-07-05

Jag gillar böcker som på något sätt föärndrar ens sätt att tänka, vilket jag tycker den här boken gör. Kanske inte några bestående förändringar, men man börjar tänka i andra banor och fundera på saker man inte funderat på förut.
Jag tror att en av anledningarna till att boken blev så populär är för att folk gillar tanken på att helt släpa kontrollen. Det är både en skrämmande och frestande tanke.

Mina Böcker

2009-06-14

En jättebra bokidé i teorin. Dessvärre håller det inte riktigt för en hel roman. Och varför måste allt alltid handla om sex, alt våld? Jag har svårt att tro att mänskligheten verkligen skulle reducerat till detta om man släppte loss.

Maria Klamas

2009-05-26

Att låta tärningen bestämma över livet, att slippa ta ställning till de val och beslut man ställs inför, det kan vara en kul lek som utvecklas till total galenskap... visst kan man lyfta tanken o tänka vad vill han säga med detta, är det det att vi måste stanna upp och ta ansvar för det vi gör? eller är det tanken om att livet blir som det blir oavsett vad vi gör, att livet är som ett spel? ja inte vet jag, men den började okej, sen dog den kan man säga... fast ändå fascinerande på något sätt, ja ni hör, totalt förvirrad i mina tankar...

Jack Russel

2009-05-23

Tyckte det lät som en väldigt kul idé, att låta tärningen bestämma hur han ska fatta sina beslut i livet, och hade höga förväntningar på denna bok, men tyvärr - tyckte t.o.m att boken var tråkig och tappade intresset. Mycket fokus på sex och mindre fokus på det som skulle kunnat bli dråpliga situationer. I mitt tycke en överskattad bok, idén var mycket roligare än själva boken.

Vet inte hur många gånger denna rätt knäppa bok dykt upp när jag pratat läsupplevelser med män. Man sitter och har en intressant diskussion om litteratur och så plötsligt så tar de upp denna idiotbok! Varför? Förklara vad det är som gör att män fastnar så till den milda grad i den här storyn?

Elin Petersson

2009-04-22

Jag hade väldigt höga förväntningar då jag bestämde mig för att läsa denna omtalade och omskrivna bok, vilket jag antar är ett av de skäl att betyget på boken drogs ner. Jag sökte på nätet efter böcker som tillhörde "must have read" kategorin strax innan jul och läste otaliga sidor om just denna klassiker - Tärningsspelaren. Sagt och gjort införskaffade jag den och började läsa med stor entusiasm. Boken handlar om Luke - en utless psykiatriker som är missnöjd med den enligt honom monotoma tillvaron i sitt liv och som en kväll efter en sammankomst med sina vänner bestämmer sig för att ändra på den. Han finner en tärning och bestämmer sig för att numrera sina alternativ och utföra handlingar efter vad tärningen visar. Brilliant idé till en bok i min mening och den kunde ha varit så mycket bättre. Det första alternativet som han bestämmer sig för att utföra är en våldtäkt på sin kollega och tillika grannes fru våningen under. Redan här går det i min mening snett i boken. Önskvärt hade varit att man startade mer mjukt och med mer realistiska alternativ för att sedan bygga upp en spänning där alternativen mer och mer spårar ut. Börjar man med ett så hårt språk och en sån grov handling blir det svårt att överträffa detta senare i boken. Tärningsspelaren är också mycket pornografisk, lite för mycket för min del, vid vissa tillfällen fick jag lägga den ifrån mig och det tog över en månad att överhuvudtaget läsa klart den. Man får följa Luke genom hans bisarra tillvaro där han går så långt som att skapa alternativ som innefattar grova handlingar gentemot hans barn, livspartner och vänner. Dessa alternativ gav mig avsmak och totalt brist på empati för rollfiguren. Luke fångar fler uttråkade medmänniskor in i tärningslivet och bygger upp stora centra där excentriska människor kan leva ut sina djuriska lustar. Det som ändå drar upp betyget till 2 är det faktum att idén till boken är genialisk i min mening samt att Luke Reinhart hela tiden lämnar svävaren i ovisshet om detta verkligen är en sann historia eller ej. Även sättet han skriver på, ibland i jag form, ibland inte, är på samma gång schizofren som fascinerande. Överskattad bok som skapar debatt!