The Devil's Sanctuary

Hermanson, Marie

| 2013

Is this Heaven ...or Hell? Estranged identical twins Daniel and Max have a complex relationship, so when Daniel goes to visit his bi-polar brother in a remote and expensive Swiss 'recovery' clinic, he has no idea what really lies in wait for him. Lulled by the routine and peacefulness of the clinic, Daniel finds himself unquestioningly accepting Max's plea for help in taking care of some business, and the brothers swap places for a few days. But soon Daniel realises Max isn't coming back, and that the clinic is far from a place of recovery. Struggling to get anyone to believe who he really is, Daniel finds himself trapped in a cruel and highly secretive prison: this is no sanctuary, it's a living nightmare ...With the atmosphere of Shutter Island and the intensity of Jussi Adler-Olsen, immerse yourself in this relentlessly compelling psychological thriller from one of Sweden's bestselling...

Kajsa Lilludd

2023-06-11

Hermanssons starkaste bok. Älskar hennes fantasi.

Anna Kreissl

2021-10-04

Så spännande bok!

Peter Ramström

2020-11-15

☹️

Matilda Persson

2020-01-04

Såg tv-serien med samma namn innan jag läste boken vilket antagligen påverkade min läsning då de olika twist and turnsen inte blev lika oväntade. Men det finns snarare fler skillnader än likheter mellan boken och serien.

Jag uppskattar idén till Himmelsdalen men boken är till en början trögläst och händelsefattig. Mittendelen är utan tvekan bokens svagaste del. Hade det inte varit för sluttampen hade Himmelsdalen fått ett lägre betyg. Kort sagt är boken helt okej.

2018-04-10

Marie Hermanson brukar skriva riktigt bra böcker med lite udda personer och en skildring mellan det troliga och det sinnessjuka. Musselstranden och mannen undertrappan tyckte jag var riktigt bra men den här boken är rena skräpet. Berättelsen känns så oerhört konstlad och dialogen likaså. dessutom flyter inte språket. Nej hela boken blir tillrättalagd och kan inte kallas annat än ren skit. Lite krav måste väl finnas från oss läsare.

Angelika N.

2017-07-12

Obehaglig, klaustrofobisk. Jag blev frustrerad över att huvudpersonen inte har förmåga att stå på sig.

Jenny Rolfsdotter

2016-01-15

Jättebra!

Izabela Horn

2015-10-02

Jätte bra bok, spännande och samtidigt lättläst. Handlingen tar oväntade vändningar och jag har under läsningen gång blivit överraskad flera gånger.

k a t j a H

2015-06-19

Skönt skruvad.

Sten

2015-05-17

Fantastisk bladvändare!

Magda Ohrt

2015-04-28

Älskade den! Så spännande :)

Victoire Marcel

2015-03-12

Konceptet är bättre än utförandet. En bra bok, men inte mycket mer. Slutet gjorde mig besviken.

Katarina Nord

2015-02-20

Grymt bra, spännande och udda !

Kim M. Kimselius

2015-02-01

Marie Hermanson har aldrig gjort mig besviken. Även denna gång har hon byggt upp en spännande historia om något osannolikt, som verkar mycket sannolikt när Marie beskriver det.

Det kryper i mig av olust när jag förstår att allt inte står rätt till i Himmelsdalen. En plats i Schweiz dit människor med psykiska problem tar sin tillflykt.

Daniel från Sverige kommer dit för att besöka sin tvillingbror Max. När han väl är där ber Max Daniel byta plats med honom. Max behöver hämta pengar för att betala maffian för som annars hotar att misshandla hans flickvän. Daniel är inte riktigt beredd på att gå med på överenskommelsen.

När Daniel vaknar nästa morgon och upptäcker att Max har rest iväg med hjälp av Daniels pass, plånbok och pengar blir han inte glad. Ändå bestämmer sig Daniel för att spela med, det rör sig ju bara om några dagar.

Allt eftersom dagarna går inser Daniel att Max inte kommer tillbaka. Det som på ytan ser ut som ett lyxigt hotell är något helt annat. Daniel vet bara ett sätt att ta sig därifrån, att berätta vem han verkligen är.

Det är då det börjar bli riktigt, riktigt otäckt!

En fängslande bok som är mycket svår att lägga ifrån sig. Jag tycker om språket, personskildringarna, mystiken som anas genom hela boken och slutligen får sin upplösning och förklaring. Riktigt nervpirrande var det att läsa boken. Rekommenderar den varmt!

Kim M. Kimselius

2015-02-01

Det är då det börjar bli riktigt, riktigt otäckt!

Satu Koivukangas

2014-09-22

Underbar. Boken höll mitt intresse hela vägen. Mycket bra skriven.
Rekommenderar varmt.

2014-08-06

Otaliga är de bloggar där jag läst positiva saker om Marie Hermanson och hennes böcker. Ändå har hennes Himmelsdalen stått här oläst i drygt två år. Nu är den äntligen läst och jag kan inte påstå att jag är helt såld. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/08/himmelsdalen-av-marie-hermanson.html

Emma Svanberg

2014-07-20

Spännande men utan övertygande dialog

Rolf Hedberg

2014-02-03

Bokens slut perfekt! Helt i paritet med övriga innehållet. Rejält bottennapp.

Eva-Marie Nilsson

2014-01-31

Psykopater och onda människor. Oväntade vändningar i boken. Jag har läst med öronen. Lyssnat på allra bästa uppläsaren Magnus Roosman.

Eva-Marie Nilsson

2014-01-26

Om psykopater, gott och ont. Har läst med öronen, ljudbok! Favorituppläsaren. Magnus Roosmann. Men jag tycker inte om banala slut. Böcker måste inte slut bra. Läskigt bra om man hade fått lägga ifrån dig boken med en känsla av stort obehag...

Solveig Lindkvist

2013-11-20

En väldigt märklig historia!

Thomas R

2013-10-28

Detta är spännande om man aldrig sett någon av crime-serierna på Femman. Och eftersom etern är full av sådana här, hrm, berättelser så förstår jag hur svårt det måste vara att konma med något nytt. Bladvändare, dock.

Nike Fritz

2013-09-23

Riktigt spännande thriller! Den gastkramande spänningen smyger långsamt på en. Men slutet hade kunnat vara lite mer utarbetat och lösningen inte så slumpmässig.

Lenita Åberg

2013-08-29

fascinerande historia som tog vändningar en alls inte kunnat tro.

Mia Miazon

2013-07-14

Fantastisk historia. Bra bok!

Sanna Carlborg

2013-04-28

Lurad av omslaget, typcitaten och boktipsets betygsestimat. Jag hade inte läst Hermanson innan och hade förväntat mig något djupare språkligt och innehållsmässigt. Känns som att det här är en bok man otroligt lätt skulle kunna omvandla till en halvspännande, kommersiell hollywoodfilm. (Någon nämnde Shutter Island, precis de associationerna fick jag också.) Ja, det är spännande, visserligen rätt förutsägbart. Men inte vad jag ville ha.

Ulla G

2013-03-15

Nä, efter att ha läst halva kom jag på att jag behöver faktiskt inte läsa det här... Så konstruerat, trälig läsning.

Linea Karlsson

2013-03-13

Kunde verkligen inte släppa den ifrån mig. Spännande och oförutsägbar rakt igenom!

johanna knutsson

2013-02-24

Spännande och skriven på ett medryckande sätt med en lovande historia som jag gärna hade sett rätt mycket mer utsvävande kring.

Ida

2013-01-14

obehaglig historia som man läser i ett nafs eftersom man bara måste veta hur det går. är dock lite besviken på slutet.

2013-01-14

Spännande men jag hade hoppats på ytterligare någon vändning i historien mot slutet.

Erik Eriksson

2012-10-18

En typisk Hermansson bok! Först tror man en sak och sedan prövas läsaren att se en annan version! Klart läsvärd!

En jättebra bok! Den skulle ha fått fem stjärnor om det inte vore för att jag blev lite besviken över slutet, det kunde varit mer i samma stil som resten av boken, men blev lite för traditionellt.

Linda Aulin

2012-10-07

Var skeptisk i början, men kunde inte sluta läsa.

Eva-Lena Holmqvist

2012-09-06

En annorlunda bok, men spännande handling vilket gjorde att jag nästan sträckläste den. Det som drar ned betyget är det lite löjliga slutet.

Victoria Antonsson

2012-08-23

Spännande hela tiden, kuslig och lite obehaglig - men det är också det som gör boken bra! Personbeskrivningen av Daniel drar ner betyget. Hans reaktioner känns ofta lite för samlade och lugna och jag stör mig på hans naivitet. Men helt klart läsvärd!

Marianne L

2012-08-11

Himmelsdalen en plats omringade av trång påträngade berg i alperna där två tvillingar träffas. Berättelsen lika tät och påträngande som bergen runt dalen. Finns det en väg ut ur dalen? Problemen som uppstår. Varför är de där och vad kan de göra? Denna boken är mycket bra som Marie Hermanssons böcker brukar vara. Vi ställs inför psykiska problem och moraliska dilemman. Vem är frisk, vem vad gör oss sjuka, kan vi påverka?

Josefine Ejebjörk

2012-08-01

Nja, fick ingen rytm i boken och kände snart att jag inte brydde mig om vad som hände med karaktärerna. Hade hoppats på mer.

Martin Spiik

2012-07-21

De första tre fjärdedelarna av boken var riktigt bra. Slutet var tyvärr lite sämre.

eva arkelid

2012-07-21

en spännande och otäck bok skulle kunnat få högre poäng men slutet var inte i klass med boken i övrigt

sonja rosin

2012-07-17

Vilken historia. Spänning och överraskande från första sidan till den sista. Helt osannolik men såååå spännande. Marie Hermanssons bästa?

Ulla Englund

2012-07-16

Jag har lyssnat på radioföljetongen Himmelsdalen, Martin Halland läste de 33 delarna, Marie Hermanson har skrivit en spännande och underhållande roman om psykopater. Allt är inte som man tror vid den första kontakten.

Elisabeth Karlberg

2012-07-10

En helt klart "annorlunda" historia. Otäck, fängslande och alltigenom fiktion - hoppas jag..............

Annelie Andersson

2012-06-29

Kuslig

Elin Rickmarker

2012-06-27

Spooky och mycket bra!

Emma Hortlund

2012-06-23

Himmelsdalen handlar om Max som sitter på en klinik i Schweiz för att vila upp sig. En dag får han besök av sin tvillingbror Daniel och övertalar honom att ta Max plats under några få dagar medan Max lämnar kliniken för att skaffa pengar till klinikkostnaden. Men Max kommer inte tillbaka och efter att Daniel i flera dagar har lurat alla att han är Max så tröttnar han på att vänta och försöker övertala psykologer och andra patienter att han egentligen är Max tvillingbror. Det börjar också gå upp för Daniel att kliniken egentligen inte alls är ett ställe för att återhämta sig på efter en utbrändhet, utan en plats för något helt annat.

Handlingen tycker jag låter som något som passar Hermanson, men det blir inte lika mystiskt som i tidigare böcker. Himmelsdalen är en bra och spännande bok, men den är inte vad jag förväntar mig av Marie Hermanson.