The Death of Vishnu

Suri, Manil

| 2001

2019-08-11

Egentligen r det hr en vldigt bra bok. Den r vlskriven och intressant, behandlar mnga djupa och svra frgor och har en unik utgngspunkt. Runt den ensamme och nedgngne Vishnus dd surrar vriga residenters liv vidare och ingen vill riktigt knnas vid ngot ansvar - fr ngon annan egentligen. Och kanske r det drfr betyget inte blir hgre fr mig. Jag knner ett ganska starkt motstnd mot att lsa vidare om all orttvisa och olycka. Om alla osympatiska, smsinta och egoistiska mnniskor. ven om jag kan se varfr de r p det viset blir det nog bara fr mycket. Det finns inte ngon att riktigt tycka om, bara att knna med i de vrsta stunder. Teoretiskt tycker jag dock som sagt att boken r mycket bra och drfr fr den en trea i betyg.

Stefan Wern

2017-03-03

En bra ansats, ett hrligt livfullt sprk och fint mejslade karaktrer. Men ngonstans p vgen drunknar det i gudabilder och vrldar och sinnesstmningar som knns ganska lngt ifrn min egen verklighet. Jag finner mig sjlv vandra ivg i tankarna och det r aldrig ett gott tecken, tyvrr.

Linda Dahlhjd

2012-10-09

h vad jag tyckte om den hr boken. lskar myllret av mnniskor, beskrivningarna av bokens karaktrer och knsla frfattaren lyckas frmedla. Utspelar sig i Indien.

Gun Petersson

2010-05-24

Vishnu ligger och dr p den trappavsats dr han bor i ett hus i Bombay. Man fr en bra inblick i det indiska vardagslivet genom familjerna som bor i trappen och i religionens betydelse. En familj, Jalal, r muslimsk och vriga r hinduer. Hinduiska gudar r med genom Vishnus upplevelser medan han dr. Den muslimske herr Jalal r inte religis men sker en tro och fr en religis hinduisk uppenbarelse (eller inte?) nr han sover en natt bredvid den dende Vishnu.
Intressant, humoristisk och lrorik.

Nils Thor

2010-05-23

Den var lsvrd och ganska rolig. Beskriver en helt annorlunda verklighet.