The Dark Knight Returns

Jag gillar Batman, framförallt för att alla författare som tar sig an serien har rätt att mixtra med den som de vill. Det finns inget direkt rätt och fel i serieskapandet kring Batman. Det finns otaliga förklaringar till varför Jokern blev som han blev, exempelvis. I vissa historier är Barbara Gordon polismästarens fru. I andra tolkningar är hon hans dotter som sedermera förvandlas till Batgirl. I Batman: the dark knight rises har Batman varit pensionerad i tio år. Han närmar sig de sextio och går ner sig mer och mer i alkoholens lockande marker, medans Gotham runt omkring honom åter förvandlas till vad det en gång var: ett brottets näste. Som titeln avslöjar axlar Bruce Wayne till sist manteln igen, i en fight inte bara mot de vanliga nemesisarna Harvey Dent och Jokern (som också börjar bli till åren) utan även mot kärnvapenkrig och självaste Clark Kent. Spännande så det förslår, fantastiskt slut men lite väl otroligt och ibland för långt ifrån den Batman som jag föredrar. Men att möjligheten ens finns att skriva om historien på det här sättet är helt fantastiskt.