The Dark is Rising - En ring av jrn

Cooper, Susan

| 1987

?The Dark is Rising - En ring av jrn? skrevs 1973 och utkom frsta gngen p svenska 1982. Sedan dess har den tryckts i ett flertal upplagor och utgvor. ?En ring av jrn? r en av fem delar i Susan Coopers lskade, numera klassiska berttelse, om den eviga kampen mellan ont och gott, krlek och hat, frltelse och hmnd. vriga delar i serien r: ?Ovan hav under sten?, ?Lvhxan?, ?Grkungen? och ?Silvertrdet?. Frmmande, fruktansvrda krafter drabbar Will natten fre hans elvarsdag. Det r som om en mardrm blivit verklighet. Snart frstr han att det nalkas ett oknt hot frn en annan tid, frn en annan vrld. Att mrkrets krafter r i rrelse och att de kommer allt nrmare. Av bonden Frank Dawson har han ftt en ring av jrn. ?Ha den p dig, stndig?, sa Frank varnande, och nu inser Will att ringen r ett vapen i kampen mot mrkret. Och att han, Will Stanton, r en av de...

Anna Lindstrm

2015-07-28

Omlsning av favorit frn barndomen. Jag har nog vuxit ur den lite? ;) En ring av jrn heter den p svenska men jag hittade den inte p BT.

Helena S

2013-11-14

Ok, det hr blir ett vldigt retroaktivt betyg, eftersom jag lste bckerna nr jag var typ 13 (allts15 r sen). Men jag minns att jag lskade dem d, och satt fullstndigt som klistrad vid dem. S jag ger en femma frn mitt 13:riga jag. Till hela serien egentligen.

Maria Srnhammar

2010-02-05

Gillar inte att det r framsida p boken frn filmen. De har gjort film p delar av berttelsen, men missat den rda trden som terkommer i bckerna, Artursagan! Har inte sett filmen och tnker inte gra det, ls boken istllet!

Hacer Kucukler

2009-12-09

Hrligt slut!

Sofia kerberg

2009-07-09

Ok, det r inte frutan dessa bcker r klassisker. Vldigt trevlig YA-fantasy som r rejlt laddade med keltisk mytologi och Arthur-legender. Mste dock erknna att jag gillade dem nnu bttre nr jag var yngre, nu kndes de helt plstligt lite vl enkla. Plus att jag inte lngre r s vldigt svag fr den hr typen av metafysisk/deus ex machina fantasy (dr karaktrerna ofta i rtt gonblick "vet" precis vad de ska gra eller sga fr att aktivera magin). Grkungen r dock fortfarande den klart bsta boken av de fem fr stmningen och waelsiskan.