The Dante Club

Pearl, Matthew

| 2003

rojo Z

2013-09-16

tyckte detta var ett sömnpiller. Inget tempo i berättelsen

Nils Thor

2010-12-27

En besvikelse.
En bok med tafflig intrig. Varken handling eller personer är trovärdiga.

Torbjörn Nilsson

2010-08-02

Detta måste vara ett av de värsta sömnpiller jag stött på, orkade sällan läsa mer än tio-tjugo sidor i stöten. Författaren tar sig själv på lite för stort allvar när han försöker lära ut så mycket som möjligt om de icke fiktiva rollfigurerna som han hyser alldeles för stor respekt för.

A Bookaholic Swede

2010-04-17

Danteklubben är en spännande och synnerligen välskriven bok. Den kan kännas lite tung att läsa ibland och den är i min mening ingen bok man sträckläser. Detta är ingen enkel deckare där en polis jagar en mördare utan denna bok handlar istället om några äldre lärda män som håller på att översätta La Divina Commedia från italienska till engelska, ett översättningsarbete som möts av kraftigt motstånd från de konservativa herrar som värnar om den klassiska grekiskan och latinets ställning på universiteten i Amerika. Men mitt i allt detta så mördas en domare och mördaren verkar ha valt ut Dante som förebild. Så nu blir det upp till Danteklubben att finna mördaren. Vad jag verkligen gillade med boken var dess atmosfär, 1800-talets Amerika, gemytliga äldre män som trivs bäst i böckernas värld och som helt plötsligt måste leka amatördetektiver, dessa män har för övrigt funnits på riktigt, vilket jag tycker är helkul och jag är väldigt sugen på att ta reda på mer om dem. Som jag skrev innan så är boken välskriven och jag rekommenderar denna bok till alla som gillar historiska deckare.

2010-02-03

Trög berättelse. Intresset uppehålls eftersom vi får en hel del äkta historiska händelser på köpet. Många personer att hålla reda på och upplösningen och mördarens motiv inte alls trovärdig.