The Curious Case of Benjamin Button

F. Scott Fitzgerald, one of the great voices in the history of American literature, is best known today for his novels, but during his lifetime his fame stemmed primarily from his prolific achievements as one of America's most gifted short story writers. "The Curious Case of Benjamin Button" is one of his most memorable creations. "I was born under unusual circumstances." And so begins the film "The Curious Case of Benjamin Button," adapted from the 1920s story by F. Scott Fitzgerald about a man who is born in his eighties and ages backwards. A man, like any of us, unable to stop time. We follow his story set in New Orleans from the end of World War I in 1918, into the twenty-first century, following his journey that is as unusual as any man's life can be. Directed by David Fincher, "The Curious Case of Benjamin Button" is a time traveler's tale of the people and places Benjamin Button...

2019-11-13

Spnnande id och ett bra sprk. Det fr en att fundera kring normer vad gller lder och beteende samt beskriver ocks vl hur andra svarar p de som bryter normerna, oavsett om det r ett val eller icke val.

Sanna Carlborg

2016-12-16

Underhllande, enkel, kuslig.

Amanda - Lsbulle

2016-10-25

Benjamin Button fds som en 70-ring och genomlever livet baklnges, i utveckling och utseende. Ingen reder egentligen ut fallet utan de flesta blir mest irriterade p att han inte passar in i normen, framfrallt de i hans egen familj. En spnnande tanke, sklart, men inte s mycket mer. Tur att den inte var s lng.

Carolina Bellenger

2015-11-09

Underbar!

Emma Hortlund

2014-01-08

Jag tror att det r frsta gngen som jag tycker att filmen r bttre n boken. Det mrks att Det sllsamma fallet Benjamin Button r skriven av en man p 20-talet. Det finns i stort sett inga kvinnor med i hela historien. Benjamin Button har inte ens en mamma, utan allt r till en brjan utifrn pappans perspektiv. Pappan kommer till BB fr att se sin son fr frsta gngen och blir d visad till en fullvuxen gubbe som sitter i en vagga med benen utanfr och som kan prata och vill ha riktig mat istllet fr mjlk. De som gjorde filmen har nog funderat lite mer p vad som skulle kunna knnas realistiskt. I filmen fds han som en pytteliten gubbe, och jag tror inte att han kan prata frn brjan, men jag kanske minns fel.

Det finns bara mn i Buttons familj. Hans farfar, pappa, Benjamin sjlv, hans son och sonson. Den enda kvinnan som frekommer r hon som blir Benjamins fru. De trffas nr hon r ca tjugo r och han ser ut som femtio. Men det r inga problem, fr hon gillar ldre mn och tycker att killar i sin egen lder r s barnsliga. De har ett bra ktenskap till en brjan, men nr hon brjar nrma sig fyrtio och fr ngra gra hr och ser trtt ut s r Benjamin inte attraherad av henne lngre och sticker ifrn henne.

Lotta Karlsson

2013-11-29

Mycket trivsam historia, bttre n filmen som jag nd tyckte var bra...

Ulla Englund

2013-09-07

En liten Novellixnovell om ett helt liv - i omvnd ordning. Bde lik och olik filmen med samma namn.

Merja A

2013-09-02

Vilken fantasi och surrealism! En hrlig liten berttelse skriven 1922.

Jenny Eriksson

2013-03-01

Josefine Ejebjrk

2012-09-28

Historien om Benjamin Button var vl OK, men sen de andra berttelserna hade mycket blandad karraktr.

Elisabeth E

2010-10-07

En mycket bra novell! Fitzgerald skriver med knsla och sprket r underbart att lsa. Helt enkelt riktigt bra!

Sofia kerberg

2009-12-05

Kul som tankeexperiment men novellen kommer liksom aldrig lngre n s. Fantastiskt sprk naturligtvis men helt utan filmens mer bitterljuva atmosfr. Detta r definitivt ingen krlekshistoria...

Ella Mikaela

2009-06-17

Jag lste novellen (fr det r ingen roman det hr) har inte sett filmen men hade frvntat mig ngot maffigare knns mer som att novellen r bara en insperationsklla till filmen.