The Corrections

Franzen, Jonathan

| 2001

Stretching from the Midwest at midcentury to the Wall Street and Eastern Europe of today, The Corrections brings an old-fashioned world of civic virtue and sexual inhibitions into violent collision with the era of home surveillance, hands-off parenting, do-it-yourself mental health care, and globalized greed. Richly realistic, darkly hilarious, deeply humane, it confirms Jonathan Franzen as one of our most brilliant interpreters of American society and the American soul.

Anders Bergman

2023-07-26

Gediget författad berättelse om livets vardag sådan den kan vara.

Thomas Håkansson

2023-07-26

Både rolig och sorglig

greger andersson

2014-06-09

Tragikomisk familjeskildring. Tänkvärd och välskriven, känns lite för sluten och tillrättalagd för högsta betyg.

2013-04-08

En stark berättelse om en familj. Tre vuxna barn och deras föräldrar. Vi följer var och en för sig och till slut alla tillsammans för att fira en "sista jul" tillsammans. Det är en familj med mycket problem men verklig och trovärdig. Det är mycket "ord" i boken vilket gör att man måste koncentrera sig när man läser men det är det väl värt. Lite seg och svamlig i början men den växer sig allt starkare. Rekommenderas.

Sara .

2013-01-10

Hade boken varit 200 sidor kortare kunde Franzen faktiskt ha lyckats göra "Tillrättalägganden" till en riktigt bra bok. Tyvärr blir den utdragna handlingen segare än sirap, bara mellan långa och onödiga beskrivningar skymtar en ironisk och tragikomisk bok fram. Less is more gäller definitivt den här boken och frågan är om jag vågar läsa Franzens andra tegelsten "Frihet" efter den här.

Mylar .

2012-11-05

Väldigt trevande inledning där det kändes som mycket svammel, men till slut fann språket sin plats då blev boken genast mycket mer intressant. Familjen är ganska dysfunktionell och det är roligt att komma karaktärerna in på livet. De är väl beskrivna, vilket är en förutsättning eftersom boken bygger på dem snarare än på en yttre handling.

Maria Jönsson

2012-09-03

Kom till saken nån gång. För många ord om för lite substans. Ger upp.

Ola Janåker

2012-09-02

Till skillnad mot Frihet var det för många bromsklossar i den här så den lägger jag åt sidan...

Sofia Eriksson

2012-07-27

Vilken familjeskildring!

Joakim Roos

2012-07-20

Gillar verkligen inte. Osympatiska, ointressanta karaktärer.

Gunilla Jönsson

2011-10-17

Vissa delar av boken var väldigt bra och tänkvärda.Den kändes väldigt lång och bitvis var den ganska ointressant.

Klinga

2011-05-23

Jag tycker mycket om berättarstilen. Det är som en blandning av JCO:s berättande om den amerikanska familjen med en Woody Allens nerviga iakttagelser. Mycket amerikanskt och väldigt universellt. Två åldrade föräldrar och deras tre vuxna barn går i cirklar runt varandra och försöker hantera tillvaron. Många unika iakttagelser, Jonathan Franzen har känsla för överraskande och drabbade bildspråk och jämförelser. Men det blir till slut en trea i betyg. För att den känns väldigt lång utan att jag för den skull kan säga vad som skulle offras. Och för att den har en jämn "uppbyggnad". Det blir inga dramatiska höjdpunkter och ibland mal han på en del om intressanta men oviktiga detaljer. Den litauiska ekonomin var jag så ointresserad av att jag hoppade över stycken. Men det är en läsvärd bok om en intressant samling människor.