The Confession

Grisham, John

| 2010

"The Confession is the kind of grab-a-reader-by-the-shoulders suspense story that demands to be inhaled as quickly as possible. But it's also a superb work of social criticism in the literary troublemaker tradition of Upton Sinclair's" --The Jungle "....Brilliant" --Washington Post "Grisham is the master of the legal thriller." --USA Today   An innocent man is about to be executed.Only a guilty man can save him.For every innocent man sent to prison, there is a guilty one left on the outside. He doesnt understand how the police and prosecutors got the wrong man, and he certainly doesnt care. He just cant believe his good luck. Time passes and he realizes that the mistake will not be corrected: the authorities believe in their case and are determined to get a conviction. He may even watch the trial of the person wrongly...

Lillemor Saxfors

2014-03-12

Intressant att följa med från bekännelsen till slutet.

Kim M. Kimselius

2013-05-06

Kim M. Kimselius

2013-05-06

En otroligt spännande bok som var mycket svår att lägga ifrån sig, trots att mördaren avslöjades direkt i början! Läs den! Läs hela min recension här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/05/06/bekannelsen-av-john-grisham/

Mariette Enelycke

2012-05-19

En fruktansvärd berättelse. John Grisham är bäst!

Pia Stendahl

2012-05-16

"Bekännelsen" är en lätt bok att komma in i. Boken är spännande och intressant från första sidan och jag vill absolut inte sluta läsa.

"Bekännelsen" är en bok som väcker många tankar och kännslor. Det var länge sedan jag blev så engagerad när jag läste en bok. Grisham har tagit upp dödsstraffet i flera tidigare böcker och han skildrar både den dömdes och offrens anhörigas pespektiv.

Jag rekommenderar boken varmt. Det är en Grishams bästa böcker och det snygga omslaget är en liten bonus.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Johanna Hellström

2012-05-08

En viktig bok! Mycket trovärdigt med medryckande skrivet. Bra personporträtt och gripande handling. Min första Grisham och jag är inte besviken!

Jan Banan

2012-02-13

Proffsigt! Grishams bästa på mycket länge. Ett tänkvärt inlägg i den ständiga debatten om dödsstraff.

Karin Söder

2012-02-12

Förskräckligt bra! En rörande och spännande bok som håller från första till sista sidan!

Josefine Ejebjörk

2011-12-17

Nära att det blev en femma, riktigt bra, riktigt otäck handling som väcker många tankar om straff och lagar i USA, men också i övriga världen.

2011-12-02

Åh, det här var en riktig blodtryckshöjare och jag kan ärligt inte förstå hur någon som läst den här kan vara för dödsstraff. Det är i och för sig mycket jag inte förstår i vare sig det amerikanska psyket eller i deras rättsväsende. För mig är det totalt obegripligt hur rättvisa kan vara politik. Hur i hela friden kan det vara viktigare att hitta en syndabock än att hitta den skyldige? Och det gör mig bestört (ja, jag kan inte hitta något annat ord) att hudfärg fortfarande ska spela någon roll för hur man blir behandlad av myndigheter. Och det där självgoda "Han dödade min dotter, han måste dö.", hur kan två fel bli ett rätt?

Ja, ni förstår att jag hetsade upp mig. Vid vissa tillfällen, när dessa rättsskaffens, djupt troende män, diskuterade rätt och fel, då trodde jag faktiskt knappt jag skulle klara att fortsätta läsa. Vad man än må tycka om dödsstraff så är det ju faktiskt väldigt slutgiltigt och oåterkalleligt. Hur ska man kunna vara säker på att man har fått tag på rätt brottsling. Och spelar det någon roll? Nej, inte om man är politiskt vald i Texas, om man ska tro något alls på den här boken. Det är väl egentligen det som är det värsta i den här historien, att det förmodligen fungerar så här.

En del saker måste jag ju ändå klaga på och som vanligt handlar det om översättning och korrekturläsning. Redan i början, sidan 32 för att vara exakt, tänkte jag att fortsätter det så här, då lägger jag ner detta. Prästens fru, Dana, kallas inom loppet av tio meningar, Diane, Dane och Dana. Åtminstone så undrar jag hur en sådan sak kan slinka igenom. När jag sedan, efter ett tjugotal sidor till, upptäcker något som måste vara ett översättarfel från början och också slunkit igenom korrekturläsningen, då är det så nära att jag slutar läsa. Här handlar det om klockslag, förmodligen AM och PM, som plötsligt blivit helt galet. Jag vet att jag är petig, men om jag, som inte är korrekturläsare, upptäcker detta så fattar jag inte hur de professionella kunnat missa det.

Tack och lov så tar det sig, eller så är det bara för att det blir så olidligt spännande som jag faktiskt inte hittar mer att reta mig på. Trots att jag var ganska säker på hur det hela skulle sluta så kunde jag inte lägga ifrån mig boken och om jag var tvungen att sluta läsa, så tänkte jag oavbrutet på den. Den senaste boken jag läste av Grisham, Utpressningen, var inte alls bra och jag var faktiskt lite orolig för att han hade förlorat det. Men vad fel jag hade och vad glad jag blir.

Boktipset estimerade betyg var 4.1, jag ger den 4.5.

Denna bok var helt okej tycker jag och den skulle även göra sig super som film =)

Ola Janåker

2011-10-10

Skulle nog funka bättre som film även om upplösningen , ganska väntat, har setts och lästs förut...