The Clue of the Gold Coin: The Vicki Barr Flight Stewardess Series

2023-03-31

Svensk titel: Vicki och spöket vid forsen (1967)

Jag fortsätter med gamla flickböcker. Helen Wells var väl mest känd för sina böcker om sjuksköterskan Cherry Ames som jag läste mycket som ung. Berättelserna om flygvärdinnan Vicki Barr kan jag ha läst, men jag är inte helt säker på den saken. Jag har inget direkt minne av dem här böckerna.
Vicki träffar sin gamla skolkamrat Ruth Hall som hon inte har sett på många år. Ruth som är sjuksköterska är orolig för sin bror, Bob som arbetat en längre tid i en nickelgruva i östra Kanada och som nu enligt ett fåordigt telegram ska vara sjuk efter en fallolycka. Vicki som inte enbart är flygvärdinna utan också utbildad pilot- får låna ett plan och beslutar sig för att flyga Ruth till brodern. På väg dit tar bensinen nästan slut och flickorna tvingas nödlanda i den kanadensiska ödemarken. Olyckligtvis träffar de snart på tre brutala skinnsmugglare som tar Vicki och Ruth som gisslan. Ska de båda flickorna klara sig undan med livet i behåll och hur ska det gå för Ruths bror, Bob?
Och vilken roll spelar "Spöket" vid forsen in i dramat?
En oväntat bra gammal flickbok som är överraskande spännande och som nästan skulle kunna klassificeras som äventyrsroman för vuxna då den inte är särskilt barnsligt skriven.
Den här tyckte jag om!
Slutbetyg, en 4:a!