The Circle

Eggers, Dave

| 2014

Orwells 1984 i modern tappning Mae Holland är 24 år när hon rekryteras av The Circle, världens mest prestigefyllda internetföretag. Med hjälp av kraftfulla operativsystem, som länkar e-postadresser, sociala medier, internetbetalningar och mycket annat, kan företaget följa och kartlägga människor i vardagen. En teknik som lett till att större delen av jordens befolkning har personliga konton som tillsammans bildar ? och som kontrolleras av ? The Circle. Den karriärslystna Mae blir en nyckelfigur i företaget och går med på att bära en liten kamera som dokumenterar hennes liv, tjugofyra timmar om dygnet. Vardag och arbetsliv börjar allt mer likna en direktsänd dokusåpa, hon förlorar kontakten med vänner, familj och inte minst med sig själv. Allt Mae tar sig för handlar i slutändan om att tillfredsställa The Circle. Men till sist börjar även hon ifrågasätta de mytomspunna ägarna...

Rebecka Nyman

2022-09-22

It took some time for me to really enjoy this book. It started, and also continued, a bit slowly but when I got used to it I didn't thougt of it so much. Also, in the second half of the book, many detailed desprictions disappeared in behalf of more action which I liked. Overall the book contained, in my opinion, too much details and many too long parts of uninteresting information. What I like with the book is that it is a scary description of our contemporary society with for example social media and a few commercial companys that decides about which information we can take part of and see. Also I think that Eggers in a good way portrait the characters and the story to really show the reader how shallow and controlling social media and all kinds of information can be.

Det började långsamt. För mycket detaljer och många delar av ointressant information. Det jag gillar med boken är att det är en skrämmande beskrivning av vårt nutida samhälle med till exempel sociala medier och några få kommersiella företag som bestämmer över vilken information vi får ta del av och se. Eggers porträtterar karaktärerna och handlingen bra för att visa på det ytliga och sjuka.

Mikael Hellström

2019-02-20

fattar inte hur denna boken kunna få så bra betyg, börjar ganska intressant och bygger upp lite stämning, men sen händer ingenting typ. sömnpiller delux

Anna Svensson

2018-08-02

En tankeväckande bok med ett aktuellt tema. Trots detta kan jag inte ge boken något högt betyg, detta på grund av den platta och osannolika huvudpersonen. Jag fick intrycket att författaren förmodligen inte känner några kvinnor i verkliga livet och därför gjort huvudpersonen Mae till en trött stereotyp som man överhuvudtaget inte kan identifiera sig med.

Mae får ett jobb på prestigefyllda ”the Circle” (läs Google) genom nepotism men lyckas trots allt omedelbart prestera fantastiskt bra och får snabbt en viktig roll inom bolaget. Boken handlar om hur bolaget får mer och mer makt och hur Mae ser på och även bidrar till detta. Tyvärr hade jag liten förståelse för besluten Mae tar och hon saknar till synes all form av personlighet och kritiskt tänkande. Berättelsen blir därför inte så bra som den kunnat bli med en bättre författare.

Charlotte Malm

2015-10-19

En bok som kryper under skinnet på en.

Linn -

2015-10-04

Circle som skrivits av Dave Eggers är en bok som översattes till svenska under 2014. Jag har på senaste tiden sätt boken på flera olika ställen och tillslut beslöt jag mig för att låna boken på biblioteket och läsa denna framtidsskildring som kanske redan kommit?

I boken får man följa med Maebelline Holland, även kallad Mae när hon med hjälp av sin gamla rumskamrat från college fixar ett jobb åt henne på världens mest prestigefyllda internetföretag, Circle. Efter peptalks med sina medarbetare kämpar hon en natt för att komma upp på jobbets rankinglista. Ju aktivare man är och fler sociala aktiviteter man deltar i ger henne chansen att klättra fort tills hon blivit en nyckelfigur i företaget. En av de få som kan ändra på hur man ser på Circles framgångar.

Den här boken hade en riktigt bra story. Redan idag har sociala medier står påverkan på människor så man kan verkligen se hur detta skulle kunna bli en snar framtid. Men författaren lyckades inte att fånga mig. Jag skulle kunna skylla på en taskig översättare då jag inte läste på originalspråket men det är faktiskt inte han som skrev boken utan Dave Eggers.

En sak som störde mig var att boken inte för uppdelad i kapitel. Jag trivs med att få ett tydligt avslut och som sen börjar på något nytt. Det var under vissa tillfällen svårt att hänga med. Men jag har en tanke om varför författaren valde att göra just så. För Mae är det ett konstant flöde av kundfrågor, zings och behov att vara en del av T2K. Man förstår att det livet hon lever aldrig tar en paus.

Circle var dock ingen bok för mig. Jag hade ingen lust att öppna boken, jag hade inte lust att läsa den. Varje sida, nästan varje mening irriterade mig. Både med innehåll och uppbyggnad.

’’Nej, alltså, det här är ett sidospår, men det jag avskyr med papper är att det tar död på all kommunikation.’’ När jag kom till s. 199 mötte jag på en mening som gjorde att jag nästan smällde igen boken och påbörjade en ny. Den motsäger nästan alla min tankar, utan papper skulle det inte finnas böcker. Enligt mig är böcker en viktig kommunikatör, både mellan författare och läsare. Men även mellan läsare som pratar om den med varandra.

Men allt som allt förstår jag tanken med boken, det ÄR en bra tanke. Det förnekar jag inte. Det är en bok som ska få oss att förstå hur teknologin påverkar oss, både till det bättre men även det sämre. Jag ångrar inte att jag läste den, Circle har fått mig att tänka mer på hur världen och samhället ser ut idag och hur jag inte vill att det blir en framtid jag tvingas leva i.

Anette Carlsson

2015-07-20

En otroligt aktuell bok. Den har i alla fall fått mig att ändra mitt beteende på internet.