The Canterville Ghost

2022-11-02

Rolig och stilbildande

Mikaelita Bovalius

2017-08-01

30 sidor berttargldje av Oscar Wilde. En enkel och underhllande liten berttelse som handlar om det knda spket p slottet i Canterville och om familjen Otis som flyttar in och dr med fokus p tuffsnlla dottern Virginia. Sjlvfallet tycker man barnsligt synd om det olskiga spket Simon. Boken bjuder inte p ngon djupare lrdom eller ngot grundligt resonemang, men det r nog heller inte dess mening. En m-bra-bok a la 1800-tal, perfekt terhmtning mellan tyngre sjlslsning.

Marc Moore

2014-05-02

Dom flesta goda citat jag stter p kommer frn Wilde s drfr r jag lite besviken p denna novellen, den gav mig inte srkilt mycket.

Alekzandra K.

2013-10-04

S himla charmig och rolig. Wilde r ett geni.

Berttelsen r lite smrolig och man tycker synd om spket som misslyckas i frsken att skrmma den nyinflyttade familjen. Till slut vackra Virgina som fick hjlpa spket, det rena och vackra segrade.

Anna Lindstrm

2013-03-24

"Stackars spket" sa min yngsta dotter. "Hur lngt har du kommit?" frgar jag. "Han sitter p sitt rum och vill inte g ut". ;) Oscar Wilde charmar som vanligt.

Oscar Wilde r en mycket knd irlndsk frfattare, dramatiker och samhllssatiriker. Han levde under andra halvan av 1800-talet och har lmnat efter sig bland annat mnga roliga citat, han var knd fr sin kvickhet. Mix frlag (e-bok) har skrivit att lstiden fr den hr novellen r ca 37 minuter, men det tog mig lite lngre tid.

Spket av Canterville r en rolig novell som du med frdel kan lsa fr dina barn. Det handlar om en amerikansk familj, dr familjeverhuvudet ministern Otis kper ett slott i England. Sljaren, Lord Canterville, informerar kparen om att ett spke ingr i kpet och att det har skrmt mnga som bott dr. Den amerikanska familjen lter sig inte avskrckas utan flyttar in i slottet till spkets stora frtret. Det r roligt att lsa om spkets alla vedermdor tills han till slut trffar dottern i familjen, Virginia.

Har du inget fr dig under halloween ls denna novell fr ett barn! tta kakor av tio.

Erik Berglund

2011-08-06

Den var jttebra.

Mattias Renstrm

2011-06-15

En halvkul genomgng ver ett stundtals drpligt hndelsefrlopp. Likt andra bcker frn sena 1800-talet gr den inga frsk att vara extra spnnande vid ngot enda tillflle. Den bara mal p.

Denna bok gillade jag inte alls :(

Ruth Lezz

2011-03-02

Minns att jag lste Spket p Canterville som tonring men jag frstod inte det roliga det gr jag bttre nu, vl vrd att lsa om.

Liza Bolin

2010-12-09

ljudbok. svidande satir ver amerikaner.

Tor von Geijer

2009-09-23

Tor von Geijer

2009-09-16

Rrande. Rolig.

Jack Russel

2009-05-23

Jag lyssnade p denna berttelse d jag var liten och tyckte drfr att det skulle vara intressant att sjlv lsa den i vuxen lder. Den var betydligt mer humoristisk n vad jag mindes. Trevlig lsning under ngon timme.