The business of dying

Kernick, Simon

| 2003

It's a typical cold November night and DS Dennis Mline, a very untypical policeman, is in the car park of the Traveller's Rest Hotel awaiting instructions to kill three unarmed men. Cynical and jaded, Milne likes to think that he's hurting only those who deserve it. But this time he's been duped. Instead of shooting drug dealers, he kills two respectable customs officers and an accountant, their deaths starting off an investigation that sees him, his sideline and his conscience heading for trouble. Less than twelve hours later Milne is out on the streets of London's King's Cross trying to solve a gruesome murder. Eighteen-year-old Miriam Fox has been found dead by Regent's Canal - her throat slashed. Determined to right a monstrous wrong, Milne trawls the murky world of street kids and the teenage vice trade. But his persistent enquiries soon implicate fellow police officers, and the mysterious...

2017-09-17

En helt okej deckare i en inte särskilt okej miljö. Moralen är låg och stämningen är skitit. Jag stör mig en del på den inställning huvudkaraktären har till sitt yrke eller andra som vill göra skillnad. Men boken är lättläst och spännande.

Ida

2015-02-21

det finns ett bra driv i den och man läser den snabbt. dock känner jag inget för huvudpersonen och tycker boken är lite förvirrande emellanåt. vill man ha en helt okej thriller så är detta en bok att läsa.

Jan Banan

2014-02-08

Detta är tredje boken jag läser av Kernick och jag kan inte för mitt liv förstå varför jag fortsätter och inte skippar honom rakt av. Han har en hjälte i David Milne som inte alls fungerar..... Polis/Korrumperad/Yrkesmördare, mycket enkla och taffliga stories helt utan någon som helst känsla och en inre drift att göra helheten så vidrig och blodig som möjligt. Kanske är det för att hans böcker är skrivna i "jag-form" och har ett bra driv som gör att jag lockas att återvända. Simon Kernick är en författare som i mitt tycke aldrig kommer att nå högre än nivå B. Svag 2:a!

C L

2011-09-19

Ojoj... suck. Den började bra - men oh, vad är det med dessa hjältehistorier? Och dessa fantasier och önskningar om att skipa rättvisa som inte samhället klarar av! Jag avskyr sterotypen av den ensamma detektiven som super för mycket - men löser allt, och är helt jävla odödlig! Grundintrigen var intressant - men OMG!

anthoyn pilqvist

2011-05-19

grym bok.. spännade från första till sista.. denna boken fick mig att börja läsa.. har aldrig läst innan

Jonas Bengtsson

2009-10-04

Jag hade höga förväntningar på denna bok....men boken höll inte upp till mina förväntningar, dock var den klart läs värd och den blev bättre en bit in i boken dock rätt tam och inte så hårdkokt som vissa på står att den är....

Jonas Zejlon

2009-09-02

... väntar alldeles för länge.

Denna boken var en ren besvikelse ända fram till sista tredjedelen då jag tycker mig skymta författarens vision. Tills dess är det en standard deckare med alla klyschor i boken. Ja, förutom det att killen det handlar om arbetar dubbelt som yrkesmördare, men detta blir en sidohistoria till den mycket mer ointressanta mordhistoria som boken sedan kretsar kring.

Visst väven Kernick ihop det bra, men det är ju självklart och man blir inte överaskad när historierna vävs ihop. Även om det är snyggt.

Jag hade hoppats på en noir inspirerad och smart våldshistoria. Istället får jag den väldigt lätta light-versionen, helt utan noir.

Dock är den absolut läsvärd, mestadels för det i grunden fascinerande historien om inspektör Milnes, hämnaren. Tänk er en mer realistisk, lite gråare och lite mer finkulturell version av Dexter, skurkmördaren, så hamnar du nog rätt nära Kernicks böcker. Och det är väl bara bra, för oss som inte är lika intresserade av Dex.