The Brief Wondrous Life of Oscar Wao

Diaz, Junot

Winner of: The Pulitzer Prize The National Book Critics Circle Award The Anisfield-Wolf Book Award The Jon Sargent, Sr. First Novel Prize A Time Magazine #1 Fiction Book of the YearOne of the best books of 2007 according to: The New York Times, San Francisco Chronicle, New York Magazine, Entertainment Weekly, The Boston Globe, Los Angeles Times, The Washington Post, People, The Village Voice, Time Out New York, Salon, Baltimore City Paper, The Christian Science Monitor, Booklist, Library Journal, Publishers Weekly, New York Public Library, and many more... Oscar is a sweet but disastrously overweight, lovesick Dominican ghetto nerd. From his home in New Jersey, where he lives with his old-world mother and rebellious sister, Oscar dreams of becoming the Dominican J. R. R. Tolkien and, most of all, of finding love. But he may never get what he wants, thanks to the...

Ida

2014-11-06

Jag tycker om denna boken nr den handlar om Oscar. D fldar sprket, det r rappt och intressant. De andra delarna som handlar om Oscars slkt och hur de levde, verlevde eller dog, r inte alls i nrheten s intressant. Boken har mnga fotnoter, jag slutar lsa dem efter ett tag fr de r lnga. Boken innehller ocks vldigt mycket spanska ord och uttryck, som inte verstts verhuvudtaget. Ibland frstr jag helt enkelt inte vad frfattaren skriver.

Nikolaj T

2014-07-23

'Hon skulle komma att hata dem livet ut, aldrig frlta, aldrig frlta, och hon skulle aldrig kunna tnka p dem utan att sugas ner i en malstrm av vrede.'

En bra bok man lser snabbt p grund av det rappa sprket. Det r mycket svordomar och knsord - ibland knns det nstan som att berttelsen r fngad i getthostilen. Den rr dig i Dominikanska republiken och USA under 1900 talet och lter enskilda den utspela sig mot bakgrund av dramatiska historiska skeenden - just det stt att bertta som man bara kan gra i romanform.

Izabela Kosznik

2013-01-20

Junot Diaz har skrivit en slktkrnika och en bit av Dominikanska republikens blodiga historia. S mycke tragedi nd lyckas frfattaren frvandla det till en bok full av humor. Toppen bok !

Anna Nyman

2012-12-17

En stark tva, men icke desto mindre. Lite fr seg helt enkelt. ven om dominikansk historia r intressant.

Linda Dahlhjd

2012-10-09

Lite svrlst pga frfattarens passion fr minst en fotnot per sida... En tragikomisk bok om en ganska misslyckad latinokille som frsker vxa upp till man.

Daniel Gustafsson

2011-12-08

Tyckte betydligt bttre om Diaz novellsamling "Sjunk".

Kim Andersson

2011-11-03

Rolig, ibland gripande, och defintivt lsvrd!

Martin Spiik

2011-09-28

Riktigt bra roman, som gammal sci-fi och spel nerd knner man igen sig i Oscars kulturella vrld. Det var lite vl mycket spanska dock.

Katarina Sj

2011-03-21

skitbra p alla stt. att varva "blatte, kom igen" med sagan om ringen-referenser, vilka man bara frstr vidden av om man sett filmerna tjugo gnger, r genialiskt.

Natasha Illys

2011-01-05

Det r en frfrligt tragisk historia, en historielektion, sansls humor, spanska utryck och mnga sf referenser i en salig blandning. Borde vara en omjlig kombination men r istllet en del av den positiva lsupplevelsen.

Anna Granstrm

2010-08-18

Annorlunda bok, fast nd inte. Den r s otroligt typisk karibisk; pminner bde om karibiska Marysee Conde som jag har lst tv bcker av i r (Frden genom Mangroven och Desirada) och om Zo Valds (Jag sknkte dig mitt liv). Karibisk bokstil, med andra ord.

Jag fattar dock inte hur man kan lsa denna bok utan att kunna spanska, eftersom det kastas in spanska ord, talestt, karibisk spanska och svordomar p varje sida. Kan du inte spanska missar du helt enkelt en hel del. En sak som ven strde mig var de otroligt lnga fotnoterna. Den lngsta var p en hel sida (!). Frutom detta, var boken versatt till ett underbart sprk, och trots att vissa partier var lite sega lskade jag allt om Oscar Waos korta frunderliga liv. Frutom slutet, som fick mig att vilja grta.
Sammantaget tycker jag att Junot Diaz bok om den fete och mrklige dominikanen Oscar Wao och hans slkthistoria r helt klart lsvrd. Den har dessutom vunnit pulitzerpriset, s det r vl fler n jag som gillade den.

Ethel slund

2010-07-06

jaaa...jooo...den var vl ganska ok - men jag tog mig inte igenom den. Det blev fr mycket spanska, och upproriska dttrar och skumma mn

Aida Olivia Grimrin

2010-04-04

Denna bok vann mest p sina hysteriskt roliga fotnoter. Sjlva handlingen var dock s dr rrande, tyckte jag.

Jennie Frisk Solem

2010-04-01

Halva boken trea, andra halvan fyra. Tack vare sprket och andra halvan blir det en fyra.

Magnus Bergstrm

2009-12-19

Ibland nr livet knns invecklat gr jag i tankarna hur jag skulle formulera min eventuella sjlvbiografi. Frmst hur jag skulle beskriva min p ytan meningslsa, om n utelmnande, ungdomstid, verviktig och pubertalt sentimental med science fiction och rollspel som huvudsakliga intressen. Men s fanns det stunder nr jag lste Junot Daz bok The Brief Wondrous Life of Oscar Wao (utgiven p svenska som Oscar Waos korta frunderliga liv) d det kapitlet knns verfldigt.
Karaktren Oscar r nmligen p sina stllen en direkt spegelbild av mig i ungefr tolv- till 15-rsldern, med en ondlig passion fr alla klassiska nrdhobbies och trevande, sjlvsargande relation till mnniskor av det motsatta knet. Daz har med skerhet sjlv varit i samma skor, fr utver att framstlla vrldsliga problem som kraftiga lidanden s anvnder han trffskra referenser till stora som sm heliga verk i nrdens bibliotek (Lord of the Rings, Star Wars, Dungeons & Dragons, Watchmen och mycket mer) fr att beskriva karaktrernas mtliga situationer. Vid ett tillflle jmstller han till och med en grav misshandel med 107 hit points.
Daz hade med enkelhet kunnat skapa en ny bibel fr disorienterade tonringar (och ldre) vrlden ver, en "Den unge Oscar Waos lidanden" om man s vill, men hade uppenbarligen lngt strre ambitioner med sin bok n s. Uppemot tv tredjedelar av boken (troligtvis mer) handlar nmligen inte alls om Oscar, utan om hur hans slkt i generationer har kmpat sig genom allehanda trngml, frn diktatorn Rafael Trujillos korrumperade Dominikanska Republik till frortslivet i New Jersey. Samtidigt som den resan r vldigt gripande s kommer Daz inte ifrn att den historiska aspekten blir vldigt mycket trkigare att lsa om n den mnskliga. Dessutom skulle vl ven ni tro att en bok ger sin titelkaraktr mer utrymme n knappa tredjedelen av sidorna?
The Brief Wondrous Life of Oscar Wao r fantastiskt egensinnigt skriven, men om jag terbesker den s kommer det vara fr varsamt utvalda delar.

Jonas Olsson

2009-09-13

En frunderlig bok. Gripande, roande och frskrcklig...

FranZone c",)

2009-06-10

Bitvis rolig, men fr mycket "fot-ntter"!?

Karin D

2009-04-26

Tragiska mnniskoden, varvade med galghumor, men mest av allt en hyllning till fantastiskt starka kvinnor. Boken r ganska absurd, bde vad gller handling och upplgg. Det r massor av intressanta fotnoter (som mest handlar om Dominikanska Republikens blodiga historia; helt nytt fr mig), mngder av spanska ord och ett virrvarr av msom lnga och msom ofullstndiga korta meningar. Det gillar jag vanligtvis inte... men nu r jag sld!