The Book of Joe

Tropper, Jonathan

| 2004

Right after high school, Joe Goffman left sleepy Bush Falls, Connecticut and never looked back. Then he wrote a novel savaging everything in town, a novel that became a national bestseller and a huge hit movie. Fifteen years later, Joe is struggling to avoid the sophomore slump with his next novel when he gets a call: his father's had a stroke, so it's back to Bush Falls for the town's most famous pariah. His brother avoids him, his former classmates beat him up, and the members of the book club just hurl their copies of Bush Falls at his house. But with the help of some old friends, Joe discovers that coming home isn't all bad--and that maybe the best things in life are second chances. Fans of Nick Hornby and Jennifer Weiner will love this book, by turns howling funny, fiercely intelligent, and achingly poignant. As evidenced by The Book of Joe's success in both the foreign and movie...

Mimmi Leander

2020-03-28

lskar Tropper

OK bok, mer som en sitcom

Tommy -

2019-09-01

Typisk Tropper-roman. Frsker ta tag i de svra frgorna men gr det alltid med samma knep.

Sara Krondahl

2018-08-25

Smst av Troppers bcker! Jag lskar alla hans andra bcker (frutom plan B som var lite sdr) men denna r inte alls i samma klass! Platt p ngot vis, svrt att lra knna karaktrerna. Knde ingen sympati fr Joe, det var som att man bara fick vara med om en del av hans tankar och knslor, och det gjorde att boken kndes en aning hastig och osammanhngande. Mycket mer klyschor n vad Tropper brukar anvnda sig av. Orealistiska scener p ett trkigt stt. Taskig dialog och ett stndigt glorifierande av busigt tonrsliv (vilket inte behver vara fel i sig men som kndes rent av ljligt i denna bok) jag tycker att Sammys och Weynes historia var mycket mer intressant och hade grna lst en bok om den.
Ls istllet konsten att tala med en nkling eller frdelarna med en kollaps fr att uppleva Tropper!

Lilla EM

2017-02-16

lskar Tropper! Liknande karaktrer i samtliga bcker men jag garvar hgt i samtliga. Vackert.

2016-04-18

Jag hade grna lst Bush Falls, den fiktiva boken som denna bok handlar om. Inbillar mig att den r bttre. Annars brukar jag hylla bcker med intelligent humor och bcker som vxlar mellan dtid och nutid. Men nja, ngot fattas.

Helena Reinedahl

2015-05-06

Verkligt underhllande bok! Jag grter och skrattar lite om vartannat, nr jag inte hller skmskudden framfr ansiktet. Jonathan Tropper har byggt upp berttelsen skickligt, och sparar godbitar som kommer fram lite d och d. Lser grna fler av hans bcker.

Emma

2014-12-31

Delvis tycker jag vldigt mycket om den, srskilt historien om tonrstiden med Wayne och Sammy. P ngot stlle rrde berttelsen mig till trar och jag kommer alltid tycka bra om bcker som stadkommer det. Boken har mycket mer allvar n humor i sig och jag tror att den kanske borde haft nnu lite mer av allvaret. Jag tycker igen att det r vldigt mycket Hornby ver frfattarens stt att skriva... Hr irriterade jag mig p Joes skitstvelkaraktr och att han pltsligt frsker reparera allt. Det knns som att Joe borde vara lite visare med tanke p vad han gtt igenom och hans karaktr passar inte riktigt in i berttelsen. Jag reagerade ocks ver hur kvinnorna framstlls i boken. nd s blev den aldrig trkig att lsa och det r drfr den fr en fyra.

PL *

2014-10-29

Hade hga frvntningar, men den hr fll platt. Alldeles fr putslustig fr min smak, s den hr rekommenderar jag inte.

Anna Hedenstedt

2014-06-23

Samma stil som de andra - perfekt semesterlsning m a o!

Marc Moore

2014-02-12

En pappa i koma, en misshandlad kvinna, en bg som tar livet av sig, en annan som r dende i aids, ett ktenskap som gr i bitar och en man p 34 som tycker att han blivit en skitstvel. Boken i sig r ok och bitvis insiktsfull men jag tror inte jag kommer orka lsa ngot mer av frfattaren om allt r lika deprimerande och melankoliskt som denna. Boken str under kategorin humor men jag mste erknna att den gjorde mig allt annat n glad....

emmakicki

2014-01-10

Seg bok, inte alls som jag trodde.

2013-11-14

Betyg: 4,5 av 5.

Jag har lst tv bcker tidigare av Jonathan Tropper, ?Konsten att tala med en nkling?, och, ?Frdelarna med en kollaps?. Bda dom tv tyckte jag vldigt mycket om, och jag ska ocks lsa den fjrde boken som finns p svenska, ?Sju jvligt lnga dagar?, som jag ven den har kpt som e-bok p Dito.

?Boken om Joe?, var precis som dom tidigare jag har lst, mycket lttlst och underhllande, med en hrlig blandning av humor och allvar. Tycker verkligen om Jonathan Troppers stt att skriva.

Rekommenderar varmt hans bcker.

Maria Sundin

2013-08-04

S klart gillade jag den hr, sentimental som jag r. Dessutom r den full av Springsteencitat. Och en pappa som fr en stroke.

Sara Sandquist

2013-07-31

Jag har verkligen frlskat mig i Troppers stt att skriva och Boken om Joe var inget undantag. Jag var fast frn frsta ord till sista.

Maria B Hansson

2013-07-17

Det r ngot med Troppers sprk som gr att jag strcklser hans bcker. Hans bitterljuva humor, sarkastiska beskrivningar av mnniskor och beteenden, hans stt att hitta det roliga i det djupt tragiska. Detta r tredje Tropperboken jag lst, och han gr mig inte besviken. Vill du skratta t livets tragedier r detta boken fr dig.

Ullis N

2013-06-30

Fortfarande bra, men jag rekommenderar istllet hans tv tidigare.

Lsvrd bok!!

Evelina Nilsson

2013-06-16

Den var rolig, allvarlig och sorglig p samma gng. Det som jag inte gillade med boken var hur kvinnorna beskrevs.

Jessica Bengtsson

2013-06-12

Detta r tredje boken av Tropper som jag lser och jag tycker att den r minst lika bra som de tidigare. Den hr har en lite allvarligare ton och jag gillar det. Stark fyra!

Efter att ha lst Konsten att tala med en nkling och Sju jvligt lnga dagar och gillat dem bda, hade jag samma frvntningar p den hr. Hade aldrig tnkt att den skulle vara NNU bttre. Har inget att anmrka frutom lite vl mycket objektifiering av kvinnokroppar. Sjukt bra bok, Tropper!

Ola Janker

2013-03-07

Ngot fr melodramatisk mot slutet och en del frgetecken kring en av karaktrernas sjukdomsbeskrivning( det fanns vl bromsmediciner 2004?) men nd en klart lsvrd roman som kanske borde filmatiserats fr lnge sen...

Kan inte annat n att ge denna bok en 5.a, om n inte s stark. Boken r svr att lgga ifrn sig. Man lr sig ltt att tycka om personerna, man ler tillsammans med dem och grter med dem i slutet.

Lina Zackrisson

2013-01-24

Lik Franzn tycker jag, men med ytterligare humor. vlskriven realism.

Marita Ryen

2012-11-18

Troppers bcker r riktiga bladvndare som har allt. Humoristiska, allvarliga, tankvrda och sorgliga men vervgande roliga.

Jenny Eriksson

2012-11-16