The Book of Joe

Tropper, Jonathan

| 2004

Right after high school, Joe Goffman left sleepy Bush Falls, Connecticut and never looked back. Then he wrote a novel savaging everything in town, a novel that became a national bestseller and a huge hit movie. Fifteen years later, Joe is struggling to avoid the sophomore slump with his next novel when he gets a call: his father's had a stroke, so it's back to Bush Falls for the town's most famous pariah. His brother avoids him, his former classmates beat him up, and the members of the book club just hurl their copies of Bush Falls at his house. But with the help of some old friends, Joe discovers that coming home isn't all bad--and that maybe the best things in life are second chances. Fans of Nick Hornby and Jennifer Weiner will love this book, by turns howling funny, fiercely intelligent, and achingly poignant. As evidenced by The Book of Joe's success in both the foreign and movie...

Mimmi Leander

2020-03-28

Älskar Tropper

OK bok, mer som en sitcom

Tommy -

2019-09-01

Typisk Tropper-roman. Försöker ta tag i de svåra frågorna men gör det alltid med samma knep.

Sara Krondahl

2018-08-25

Sämst av Troppers böcker! Jag älskar alla hans andra böcker (förutom plan B som var lite sådär) men denna är inte alls i samma klass! Platt på något vis, svårt att lära känna karaktärerna. Kände ingen sympati för Joe, det var som att man bara fick vara med om en del av hans tankar och känslor, och det gjorde att boken kändes en aning hastig och osammanhängande. Mycket mer klyschor än vad Tropper brukar använda sig av. Orealistiska scener på ett tråkigt sätt. Taskig dialog och ett ständigt glorifierande av busigt tonårsliv (vilket inte behöver vara fel i sig men som kändes rent av löjligt i denna bok) jag tycker att Sammys och Weynes historia var mycket mer intressant och hade gärna läst en bok om den.
Läs istället ”konsten att tala med en änkling” eller ”fördelarna med en kollaps” för att uppleva Tropper!

Lilla EM

2017-02-16

Älskar Tropper! Liknande karaktärer i samtliga böcker men jag garvar högt i samtliga. Vackert.

2016-04-18

Jag hade gärna läst Bush Falls, den fiktiva boken som denna bok handlar om. Inbillar mig att den är bättre. Annars brukar jag hylla böcker med intelligent humor och böcker som växlar mellan dåtid och nutid. Men nja, något fattas.

Helena Reinedahl

2015-05-06

Verkligt underhållande bok! Jag gråter och skrattar lite om vartannat, när jag inte håller skämskudden framför ansiktet. Jonathan Tropper har byggt upp berättelsen skickligt, och sparar godbitar som kommer fram lite då och då. Läser gärna fler av hans böcker.

Emma

2014-12-31

Delvis tycker jag väldigt mycket om den, särskilt historien om tonårstiden med Wayne och Sammy. På något ställe rörde berättelsen mig till tårar och jag kommer alltid tycka bra om böcker som åstadkommer det. Boken har mycket mer allvar än humor i sig och jag tror att den kanske borde haft ännu lite mer av allvaret. Jag tycker igen att det är väldigt mycket Hornby över författarens sätt att skriva... Här irriterade jag mig på Joes skitstövelkaraktär och att han plötsligt försöker reparera allt. Det känns som att Joe borde vara lite visare med tanke på vad han gått igenom och hans karaktär passar inte riktigt in i berättelsen. Jag reagerade också över hur kvinnorna framställs i boken. Ändå så blev den aldrig tråkig att läsa och det är därför den får en fyra.

PL *

2014-10-29

Hade höga förväntningar, men den här föll platt. Alldeles för putslustig för min smak, så den här rekommenderar jag inte.

Anna Hedenstedt

2014-06-23

Samma stil som de andra - perfekt semesterläsning m a o!

Marc Moore

2014-02-12

En pappa i koma, en misshandlad kvinna, en bög som tar livet av sig, en annan som är döende i aids, ett äktenskap som går i bitar och en man på 34 som tycker att han blivit en skitstövel. Boken i sig är ok och bitvis insiktsfull men jag tror inte jag kommer orka läsa något mer av författaren om allt är lika deprimerande och melankoliskt som denna. Boken står under kategorin humor men jag måste erkänna att den gjorde mig allt annat än glad....

2014-01-10

Seg bok, inte alls som jag trodde.

2013-11-14

Betyg: 4,5 av 5.

Jag har läst två böcker tidigare av Jonathan Tropper, ?Konsten att tala med en änkling?, och, ?Fördelarna med en kollaps?. Båda dom två tyckte jag väldigt mycket om, och jag ska också läsa den fjärde boken som finns på svenska, ?Sju jävligt långa dagar?, som jag även den har köpt som e-bok på Dito.

?Boken om Joe?, var precis som dom tidigare jag har läst, mycket lättläst och underhållande, med en härlig blandning av humor och allvar. Tycker verkligen om Jonathan Troppers sätt att skriva.

Rekommenderar varmt hans böcker.

Maria Sundin

2013-08-04

Så klart gillade jag den här, sentimental som jag är. Dessutom är den full av Springsteencitat. Och en pappa som får en stroke.

Sara Sandquist

2013-07-31

Jag har verkligen förälskat mig i Troppers sätt att skriva och Boken om Joe var inget undantag. Jag var fast från första ord till sista.

Maria B Hansson

2013-07-17

Det är något med Troppers språk som gör att jag sträckläser hans böcker. Hans bitterljuva humor, sarkastiska beskrivningar av människor och beteenden, hans sätt att hitta det roliga i det djupt tragiska. Detta är tredje Tropperboken jag läst, och han gör mig inte besviken. Vill du skratta åt livets tragedier är detta boken för dig.

Ullis N

2013-06-30

Fortfarande bra, men jag rekommenderar istället hans två tidigare.

Läsvärd bok!!

Evelina Nilsson

2013-06-16

Den var rolig, allvarlig och sorglig på samma gång. Det som jag inte gillade med boken var hur kvinnorna beskrevs.

Jessica Bengtsson

2013-06-12

Detta är tredje boken av Tropper som jag läser och jag tycker att den är minst lika bra som de tidigare. Den här har en lite allvarligare ton och jag gillar det. Stark fyra!

Efter att ha läst Konsten att tala med en änkling och Sju jävligt långa dagar och gillat dem båda, hade jag samma förväntningar på den här. Hade aldrig tänkt att den skulle vara ÄNNU bättre. Har inget att anmärka förutom lite väl mycket objektifiering av kvinnokroppar. Sjukt bra bok, Tropper!

Ola Janåker

2013-03-07

Något för melodramatisk mot slutet och en del frågetecken kring en av karaktärernas sjukdomsbeskrivning( det fanns väl bromsmediciner 2004?) men ändå en klart läsvärd roman som kanske borde filmatiserats för länge sen...

Kan inte annat än att ge denna bok en 5.a, om än inte så stark. Boken är svår att lägga ifrån sig. Man lär sig lätt att tycka om personerna, man ler tillsammans med dem och gråter med dem i slutet.

Lina Zackrisson

2013-01-24

Lik Franzén tycker jag, men med ytterligare humor. välskriven realism.

Marita Ryen

2012-11-18

Troppers böcker är riktiga bladvändare som har allt. Humoristiska, allvarliga, tankvärda och sorgliga men övervägande roliga.

Jenny Eriksson

2012-11-16