The Black Obelisk

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

Björn Öijer

2020-02-11

Betyg

Mästerlig roman om tyskt 1920-tal

Svart svensk granit har en symbolisk huvudroll i Remarques roman om människor i Weimarrepublikens Tyskland 1923. Människor som överlevt första världskrigets skyttegravar och lever på nåder i den gryende nazismens kommande slakthus.

Döden är ständigt närvarande i denna mästerliga roman som har undertiteln ”Historien om en försenad ungdom”. Här gjorde inte krigets stålbad män av unga pojkar. De som undkom med livet i behåll fick mogna till vuxna individer i ett samhälle präglat av svält och umbäranden men också av krogliv, bordeller och lyx i gulaschbaronernas skugga, i en hysterisk inflation där en dollar snart motsvarade miljarder mark.

Unge herr Ludwig försörjer sig som reklamtecknare och bokhållare i en gravvårdsfirma. På företagets innergård samsas stenar, kors och hällar med nattliga kärlekspar. Få anhöriga har råd att rista sina avlidnas namn på en polerad häll av svensk granit, den finaste sten som branschen erbjuder. Och firmans dyrbaraste gravmonument, en svart obelisk, är osäljbar. Den får tjäna som pissoar åt gårdens fyllkaja, en avdankad preussisk fanjunkare.

Ludwig är slängd i käften och balanserar mellan cynism och vanskliga försök att behålla sin anständighet. Han är medlem i stadens lyrikförening och hanterar orgeln i kapellet innanför grindarna till mentalsjukhuset. Där upplever han tillsammans med en kvinnlig patient stunder av smärta men även platonsk kärlek. I sitt schizofrena tillstånd undrar Isabelle var alla spegelbilder tar vägen, var mardrömmarna finns när dagsljuset spolar bort dem.

Mot en sorgsen grundstämning målar Remarque ett kalejdoskop av dråpliga färgsprakande scener. Hans bildspråk firar triumfer. Replikerna dryper av sarkasm och provokationer. Persongalleriet imponerar. Våldet lurar runt närmsta gathörn.

Jag ska aldrig glömma demonstrationståget av stympade krigsinvalider som hindrar bilburna familjer att kvickt söka sig ut på landet. Eller Ludwigs kritik av kyrkan, denna tvåtusenåriga diktatur som ingen lyckats störta från dess blodiga kors. Eller jättekvinnan som vinner alla vadslagningar åt sin make genom att med rumpan dra ut en spik från väggen!

Boken är oväntat rik på starka kvinnor. Alltifrån varietéartisten Gerda till Järnhästen i de långa stövlarna på bordellen. Kvinnorna representerar förnuft och sans. De har en realistisk syn på tillvaron. I deras sällskap är karlarna ynkliga drömmare eller praktsvin.

Stackars herr Ludwig som vill av hela sitt hjärta men inte förstår sig på kvinnorna.

Skynda till biblioteket och låna denna klassiker!