The Beauty and the Sorrow

Englund, Peter

| 2011

There are many books on the First World War, but award-winning and bestselling historian Peter Englund takes a daring and stunning new approach. Describing the experiences of twenty ordinary people from around the world, all now unknown, he explores the everyday aspects of war: not only the tragedy and horror, but also the absurdity, monotony and even beauty. Two of these twenty will perish, two will become prisoners of war, two will become celebrated heroes and two others end up as physical wrecks. One of them go mad, another will never hear a shot fired. Following soldiers and sailors, nurses and government workers from Britain, Russia and Germany, and from Australia and South America - and in theatres of war often neglected by major histories on the period - Englund reconstructs their feelings, impressions, experiences and moods. This is a piece of anti-history: it brings this epoch-making...

Per-Anders Tornås

2014-02-20

Peter kan sin sin sak.

2013-12-19

Ett imponerande och välskrivet verk. Första världskriget skildrat ur enskilda människors ögon. För mig blev det för mycket faktadokumentär. Det hoppar för mycket mellan de olika individerna för att den riktiga nerven ska infinna sig för mig. kapitlen är för korta. Dessutom är jag alldeles för okunnig om första världskriget vilket så klart försvårar förståelsen för mig. Det blev helt enkelt lite rörigt och opersonligt.

Karin Löfstrand

2013-06-04

130603: En otroligt bra beskrivning av en fruktansvärd tid. Att utgå från den lilla enskilda människan i detta stora okontrollerbara krig gjorde insikten om krigets fasor ännu större. Boken är något av ett mellanting mellan en historisk roman och en faktabeskrivning. Välgjort hantverk!

Lovisa Ekdahl

2011-12-18

Intressant och gripande.

Jonas Utterström

2011-04-17

Tyvärr blev jag besviken. De korta kapitlen gjorde den tungläst. Han är fortfarande en briljant författare men det räcker inte för mig.

Victoria G

2010-11-29

Första världskriget. I skolan brukade man tala om den europeiska krutdurken, nationalismen, kapprustningen, Gavrilo Princip och skotten i Sarajevo, det stillastående skyttegravskriget, slutet på det långa 1800-talet och slutligen det ödesdigra fredsfördraget i Versailles. Att det var tänkt som ett kort och effektivt krig som skulle göra slut på alla krig. Och att det istället blev det precis tvärtom. Kriget i korta efterhandskonstruerade fakta.

Men Peter Englund skriver krigets historia på ett för mig nytt och kreativt sätt. Han tar avstamp i bevarade dagböcker, brev och liknande och tecknar med hjälp av detta porträtt av nitton olika personer som på olika sätt var närvarande under kriget. Han ger dessa skolfakta ny mening och ett nytt sammanhang.

Det unika med Englunds skildring är att det inte är högt uppsatta generaler eller politiker han intresserar sig för. Istället är det vanliga frontsoldater och officerare, sjuksystrar och intellektuella som han skriver om. Det är dessutom nitton väldigt olika människoöden, både vad det gäller bakgrund såväl som upplevelser under kriget. En person upplever kriget i Mellanöstern, några på västfronten, några på östfronten, en i Afrika. Några är fransmän, några britter, några tyskar, ungrare, danskar och så vidare. Det ger en mycket mångfacetterad bild, av ett mycket månfacetterat krig.

En annan stor förtjänst med Englunds skildring är hur han lyckas förmedla en känsla av omedelbarhet. Att man får veta hur folk kände, tyckte och tänkte just när allt hände, snarare än åratal senare när de och hela världen satt med facit i hand. Boken visar på vikten av att komma ihåg att större delen av vår moderna historieskrivning faktiskt består av efterhandskonstruktioner. Exempelvis vet vi i efterhand att kriget tog drygt fyra år, det visste man inte 1914. I efterhand vet vi också att första världskriget på flera sätt skulle leda vidare till andra världskriget, det visste man inte 1918.

Det finns mycket annat att lyfta fram. Exempelvis Englunds kunniga redogörelse för teknikens roll i kriget, eller för hur klasstillhörighet manifesterade sig i skyttegravarna, hur okunnighet och kallblodig vårdslöshet hos fältherrarna ledde till otrolig blodsspillan. Och språket som gör att berättelsen hela tiden flyter på ytterst lätt. Men det får bli parenteser. Jag nämner det bara i förbifarten för att påpeka vilken otroligt bra bok det här är och hur många fördelar den har (många fler än de jag tar upp här och antagligen många fler än jag har kunnat uppfatta). Läs boken! En mycket stark fyra i betyg från mig. Det enda som drar ner betyget från en klar femma är enligt mig att Englund utelämnar en diskussion om sina källor. Exakt vilka källor har han använt och vilka är deras för- och nackdelar? I övrigt: storslaget!

Nils Thor

2010-10-06

En imponerande bedrift av Englund att leta fram alla dessa människoöden ur arkiven.
Men jag blev besviken på hur det presenterades. Dels blev det rörigt med växlingen mellan de olika personerna. Svårt att hålla reda på dem alla. (Jag hade en kopia av personlistan som bokmärke.)
Dels känner jag att jag hade behövt läsa på om första världskriget innan den här boken. Nu hade jag bara ett vagt begrepp om händelseutvecklingen.

Anders Nordström

2010-03-04

Imponerande research av Peter Englund. Man frågar sig hur han lyckats komma över alla dagboksanteckningar och hur mycket som är uppdiktat för att fylla ut berättelsen.

Pia W

2010-01-01

Ett fascinerande grepp med alla individerna som berättar. Jag blir inte klok på om det är genialiskt eller hopplöst, det blir i alla fall rätt snårigt att hålla koll på alla olika personer när de dyke u pp i tidskronologin. Men man får en bra bild av krigets verklighet och det oerhörda slöseriet med liv och pengar som första världskriget innebar, och för mig blir det för första gången verkligt. Jag uppskattar också att han skildrar några kvinnors erfarenhet av kriget, i eller nära fronten.

Oskar Henriksson

2009-11-03

Härligt med en bok om första världskriget som inte handlar om generalerna och de stora dragen utan om den lilla människan. Otroligt bra och medryckande skrivet! Enda negativa är att det ibland kan bli lite väl många karaktärer att hålla reda på.

Jonas Olsson

2009-09-13

Kanske Englunds bästa...

Nina Nykvist

2009-07-22

Lite plottrigt att försöka hålla reda på vem kapitlet handlar om, men det finns ju en lista att gå tillbaka till och kolla vem som heter vad. Och det lilla arbetet är den väl värd liksom att läsa noterna...