The Beach

Mattias Sjögren

2019-10-01

Mikaela86

2019-09-17

Du sugs in totalt i denna bok. Biten där Richard hamnar i undergrottan och inte kan hitta ut först. Jag höll nästan andan själv, så bra beskrivet! Läs den här och skippa filmen.

John Espling

2015-01-22

Otroligt förförisk bok. Väldigt lättläst och håller högt tempo. Varmt rekommenderad.

Den här boken var mycket bra & jag kan bara hålla med Anton B om det han skriver om boken. Denna kan jag rekommendera

Anton Bengtsson

2014-07-17

Fastnade totalt i boken! Älskar hur allting, sakta men säkert, eskalerar. Mycket läsvärd och MYCKET bättre än filmen

Lars Willfors

2013-07-31

Åk inte till Sydostasien utan att läsa denna postmoderna klassiker först... dessvärre innehåller inte backpacker-genren så överdrivet mycket annat bra.

olle tokstolle

2011-08-20

trots att den inte är speciellt välskriven och ganska löjlig finns det något i själva historien som lockar. läs den, för all del.

Lina J

2010-07-13

läste denna boken långt innan filmen kom, och håller med föregående läsare; filmen nästan förstör minnet av läsupplevelsen.

Carolina Hytter

2010-05-19

Läste den på svenska. Filmen gör den inte på när rättvisa, någonstans.

Ingela Wilhelmsson

2009-07-22

Läst på svenska

kristina johansson

2009-07-09

Härligt äventyr med en psykologisk touch. Här skildras ett semesterparadis med utropstecken där guldskrimmret sakta men säkert förmörkas av moln. Suveränt skrivet; en bok som man inte glömmer så lätt då den har flera djup. Läs den även om du sett filmen för boken är miltals ifrån filmen vad gäller kvalite.

Siri Haavimb

2009-07-05

Om man läser en bok före man ser filmen brukar man oftast bli väldigt besviken. Gör man däremot tvärtom och ser filmen först brukar besvikelsen inte vara lika stor, förutom i det här fallet! Boken är mycket, mycket bättre! Det är otroligt många grejer de har plockat bort till filmatiseringen, och jag förstår varför, det hade blivit en väldigt lång och väldigt invecklad film annars. Tyvärr förlorar berättelsen alldeles för mycket just på att så mycket plockats bort och ändrats.
Kort sagt: läs boken istället för att se filmen!

Carina Rydberg

2009-05-06

Eftersom själv fört en vagabondartad tillvaro som backpacker, så hade jag vissa förväntningar på den här boken - men upptäckte snabbt att jag skulle få problem med att ta mig igenom den. Garlands succéroman är helt enkelt inte särskilt välskriven, och historien han berättar faller på sin orimlighet.En sorts ryggsäcksversion av Flugornas herre, men läs den romanen istället...
Vad som nästan fick mig att helt lägga boken ifrån mig, var huvudpersonens kamp mot en haj. Hajattack i thailändska golfen - fullkomligt löjligt, och jag började misstänka att författaren aldrig varit i Thailand, än mindre simmat/snorklat/dykt...