The Angel's Game

| 2009

D

Dan Banan

2022-11-21

Min favorit i denna serie. Mörk, eländig & psykotisk men med ett varmt bultande hjärta.

Christian Bergman

2021-05-26

Safira Blom

2020-12-06

Göran Eklöf

2020-10-27

Som alltid mästerlig

2020-04-13

Zafon är ju en mästerlig berättare men jag har svårt att ta till mig denna vindlande historia. För mycket våld, för mycket mysterier och för lång. Jag fascinerades av Vindens skugga, men nu tror jag det får vara bra med Zafon.

2018-09-20

Precis som många sagt mig når den inte riktigt upp till Vindens skuggas mästerlighet. Men boken är fortfarande magisk och andas samma passion till böcker och skrivande. Det är samma fantastiska språk och tunga stämning. Möjligen lite mindre hoppfull i flera avseenden. Det är lite svårt att reda ut vad som verkligen hände men å andra sidan är det för min del ingen nackdel.

Marcus Rothoff

2018-01-21

Denna trilogi kommer för evigt vara en av mina favoriter!

Victoria Sörqvist

2017-01-15

Magisk

Izabela Horn

2016-04-23

En bok med magisk språk, författarens kärlek till böcker genomsyrar hela handlingen. Vacker bok.

Izabela Horn

2016-04-23

Susanne Rydvald

2015-06-04

psykisk självmord

Ängelns lek var utmattande att läsa: många gånger funderade jag på hur man som författare kan ha samvete att behandla sin huvudkaraktär så illa. Hur en stackars karaktär kan få utstå så mycket och fortfarande föra historien framåt, fortfarande fortsätta existera. Men vad ska karaktären göra, det är ju inte hen som bestämmer sitt öde?

Det händer nämligen mycket i Ängelns lek. Så mycket att jag hade svårt att förstå att det utspelade sig under ett år, efter det att David Martin tackat ja till erbjudandet om bokmanuskriptet. Jag glömde bort det under läsandets gång och fick för mig att kanske tio år passerat, för så kändes det rent händelsemässigt.

Själva historien är bra, otrolig, mörk, gåtfull och flyktig. Precis som boken innan. Jag läste ut den häromdagen men har av någon anledning redan blivit lite dammig i minnet om vad den handlade om. Vad karaktärerna hette, vad de fyllde för syfte. Jag gillar Ruiz Zafóns böcker, jag älskar idén med de glömda böckernas kyrkogård - men min hjärna tar inte riktigt till sig det han skriver. Det är lite för stort, på något sätt

victoria sörqvist

2015-03-31

Spännande!

h4l h4rtl3y

2014-08-28

Emellanåt bländande. Emellanåt transportsträcka. Emellanåt ganska ointressant. Men, när det är bra, är det riktigt bra.

Helena Rasmusson

2014-06-10

Mörk och konstig historia, förstod den inte riktigt..Har läst både första och tredje romanen i samma serie och de är mycket bättre! Nä, en svag 2:a blir det!

Ingeborg Amnéus

2014-05-18

Den här historien håller inte alls ihop! Bara en mängd händelser staplade på varandra. En riktig besvikelse efter Vindens skugga.

Eva-Lotta Ortander

2014-05-03

Den här författaren fångar mig med sitt vackra språk, hur han beskriver sina karaktärer, och miljöer, samt hur han väver ihop historien. Man vill helt enkelt inte att det ska ta slut.

Lisa Johansson

2014-02-27

En spännande historia som kräver att man har huvudet på skaft.

Lotta Berlin

2014-02-25

Jag vill ge Carlos böcker höga betyg på grund av hans språk, hans historia, hans karaktärer och hur han väver ihop allt. Det är spänning, rysare, drama, deckare, pirr, ja allt i en och samma bok (i alla böcker). Det är inget onödigt lull-lull, bara precis så mycket att man känner och ser hur det ser ut på platserna och man får en känsla för hur interiör och stämning är på platser och hur folks karaktärer är.
Jag tycker att han är en fantastisk berättare helt enkelt.

Maria Mobiny

2014-01-04

lika bra som övriga böcker av zafon

Gunnel Lindström

2013-04-04

Detta var verkligen en otrolig berättelse. Den drastiska handlingen utspelar sig i 1920-talets Barcelona.

Linda Jönsson

2013-03-04

Den är lite rörig i mitten, det var en del att reda ut innan man kunde fortsätta läsa. Den här bokens händelser händer före den första boken så man blev lite förvirrad ibland.

Therese Åström

2013-03-04

Jag var helt hänförd efter att ha läst Vindens skugga och såg verkligen fram emot att läsa ytterligare en bok av Zafón. Men att läsa Ängelns lek var som att läsa en sämre version av Vindens skugga. Jag tycker att boken är okej, men jag tycker det är synd att det är så pass mycket likheter, att det är samma mystiska filurer, samma jakt, samma överväldigande antal döda........ Och ändå blir jag inte klok på slutet.
Jag kan tänka mig att läsa fler böcker av Zafón, men det måste gå lite tid emellan böckerna så att det inte blir för mycket av det goda på en gång.

Josefin Berggren

2013-03-03

Detta blev lite "too much" för mig. Jag blev rätt besviken. Vindens skuga var ju fantastisk.

2013-01-12

Inte alls lika bra som jag hade hoppats. Vindens skugga är betydligt bättre. Den här kändes rörig och det var mycket som jag tyckte lämnades utan förklaring, eller i alla fall utan en tillfredsställande förklaring. En svag trea.

Agnetha Vesterdahl

2013-01-08

Bra, men når ine riktigt upp till den förra bokens nivå, I vindens skugga.

M W

2012-12-12

Bra

Merja A

2012-12-09

Fantasi, spänning och målande miljöbeskrivningar. En riktigt bra bok skriven på ett vackert språk. En stark fyra!

Maria T

2012-12-07

Bra språk och persongalleri, men krokig historia som inte går ihop på slutet enligt min mening.

Carina Svensson

2012-08-31

Tyvärr inte alls lika strålande som "Vindens skugga" och jag hade nog för höga förväntningar. När jag hade ca. trettio sidor kvar, så önskade jag bara att boken tog slut.

Hanna Marie Carola

2012-07-07

En trevlig liten historia med fantastiska miljöbeskrivningar och på gränsen till tråkiga karaktärer. David Martìns ospännande personlighet tillsammans med slutet drar ner betyget till en 3:a.

Malin Lundh

2012-06-24

Jätte vacker bok men jag var inte på sådant humör att läsa denna. Den var lite för djup för mitt sinne men jag skulle absolut rekommendera den.

emily lindqvist

2012-04-23

Blir en svag trea för mig. Känns som ett svagt försök till att skapa vindens skugga igen. Handlingen känns forcerad och även fast man fastnar i boken lämnar den en besviken. Älskade visserligen uppbyggnaden av davids och isabellas relation. Epilogen räddade mig från att känna mig helt rövad på ett bra slut. Är medveten om att jag är för hård i min bedömmning men så blir det om man håller upp den mot vindens skugga.

Maths Nilsson

2012-04-21

Den här handlar om en ung författare som är på väg att slå igenom men blir då satt under ett rent slavkontrakt på ett förlag där han bara får skriva under pseudonym. Hålögd och utarbetad får han efter ett tag ett märkligt erbjudande från en förläggare som säger sig komma från Paris. Han ska skriva en speciell bok åt honom, i gengäld får han en jättesumma pengar och den mystiske förläggaren ”tar dessutom hand om” det slavkontrakt han är satt under. En rad märkliga och alltmer hotfulla händelser följer, och han börjar undra vem den där förläggaren egentligen är, en ängel eller rent av Djävulen?

Precis som i hans första bok är Zafón ohyggligt skicklig på att skapa stämning och måla upp bilder av staden. Man vill verkligen veta hur det ligger till, vem ligger bakom allt som händer och vet man verkligen vem huvudpersonen är…? Riktigt bra bok som jag kan rekommendera.

Om man ska ta upp något negativt kan jag ibland tycka att det blir lite väl många ord och utsvävande beskrivningar, men det är en balansgång för det är ju samtidigt en stor behållning. Se där en liten paradox . Han är som sagt mästerlig på att få fram den där mystiska stämningen men när det kommer till ”actionscenerna” är det inte lika träffande… Och utan att avslöja för mycket så kändes det som slutet kom lite hastigt och inte lyckades få ihop alla trådarna enligt mig. Men samtidigt är det en bra egenskap i en bok när man får fundera lite över hur saker och ting egentligen ligger till.

Som sagt, rekommenderas starkt.

Emma

2012-01-22

Jag tyckte så enormt mycket om Vindens skugga men nu blev jag grymt besviken... Boken är full av övernaturliga religiösa inslag och man får ingen ordentlig upplösning. Jag är inte lika fäst vid karaktärerna och i slutet blir det skjutande och actionjakt. Spänningen är kolossal när man väl kommit in i boken och stämningen finns där precis som sist, men den här gången för det mer mina tankar till skräck à la Stephen King och randen till galenskap. Författaren är skicklig på att skriva, men jag får inte vad jag förväntar mig och boken lämnar mig mest med ett obehag.

Tomm Sivertsen

2011-12-09

Den heter Ängelns lek på svenska. Fantastisk! Dyker inte upp på svenska i sökningen.

Susan Ottman

2011-11-07

Jag ser fram emot mera från denna författare. Läsgodis

2011-10-10

En fantastisk saga berättad med ett härligt språk och inlevelse. jag ogillar vanligtvis övernaturliga berättelser men den här lyckas hålla sig på någotsånär rätt sida. Man vill hela tiden veta vad som händer. Håller med er andra att den är långt ifrån lika bra som vindens skugga men ett antal timmars härlig avkoppling.

Michael X

2011-09-14

Börjar som en ungdomsbok i om bokläsande och bokskrivande romantisk stil. Sen blir den mer gotisk och sen överövergår i en (larvig) kriminalroman och aktionsthriller... Alltså en spekulativ mischmasch... En tveksam 3:a

Joakim Jonson

2011-07-26

Mycket annorlunda bok. Svår att släppa greppet om.

Henrik Johansson

2011-07-25

Tafatt slut, vilket drar ner mitt betyg till 3...

Anna Widerberg

2011-07-16

Nu sitter jag här igen, på andra sidan boken, och funderar över vad det är för berättelse jag just har läst. Människor har drunknat, skjutits, begått självmord, kärlek fötts och kvävts, svek har begåtts, hus brunnit, hopp tänts förgäves, själar intecknats och över alltihop lukten av böcker och knattret från en Underwood.

Jo, Ängelns lek är en spännande historia och jag följer gärna med på den här sortens äventyr in i förfallna hus och genom mörka gränder på jakt efter farliga manuskript, glömda böcker och sanningen bakom det som syns. Jag gillar den ganska naiva och tanklösa huvudpersonen David Martín som säljer sin själ för att få leva och få skriva och jag är väldigt förtjust i hans brådmogna assistenten Isabella som liksom adopterar honom och försöker skydda honom från det värsta kaoset och förfallet.

Jag tycker också mycket om det stycke som hela berättelsen börjar med ochhär förklarar jag varför.

Men det som kommer att stanna kvar hos mig hittar jag ungefär halvvägs in i berättelsen, när Martín konfronterar den han från början trodde var hans välgörare. Han vill bryta avtalet:

Ironin och föraktet i hans röst gav mig mod att släppa ut den förödmjukelse jag hade samlat på mig under alla månader i hans skugga. Vreden och skammen över att känna mig rädd i hans närvaro och över att inte våga protestera mot hans förgiftade utläggningar. Vreden och skammen över att han hade bevisat att min själ var lika torftig och miserabel som hans kloakhumanism, även om jag helst ville tro att det enda jag hade inom mig var förtvivlan. Vreden och skammen över att känna, att veta, att han alltid hade rätt, framför allt när det gjorde som ondast att medge det.

- Jag ställde en fråga. Martín. Vad känner ni?

- Jag känner att det bästa vore att sätta punkt här och lämna tillbaka era pengar. Jag känner att, vilket syfte ni än må ha med den här absurda idéen, så föredrar jag att inte vara en del av den. Men framför allt beklagar jag att jag överhuvudtaget kom i kontakt med er.

Förläggaren slöt ögonen och försjönk i en lång tystnad. Han vände sig om och tog några steg mot utgången. Jag betraktade hans orörliga skugga i regnet. Jag blev rädd, en dunkel fruktan kröp fram ur mitt inre och väckte en barnslig impuls att be om förlåtelse och ta emot vilket straff som helst, bara jag slapp uthärda den här tystnaden. Och jag kände avsmak. Avsmak för hans närhet, och i synnerhet för mig själv.

Jag känner inte till mycket om Carlos Ruiz Zafón men jag kan slå vad om att han någon gång i sitt liv varit utelämnad åt någon som styrt honom med skräcken som vapen. Citatet ovan är nämligen en klockren beskrivning av hur ett skräckvälde fungerar på den som är maktlös. Man böjs till marken i en blandning av skräck, skam och äckel. Och det behövs inte ens ett hårt ord. I tystnaden ligger hotet blottat i alls in kraft och det räcker nästan hur långt som helst.

Sofie Petersson

2011-05-13

David Martin är författare och har fastnat i ett mardrömskontrakt- skriver böcker som han inte känner något för. En dag träder en man fram ur skuggorna och erbjuder honom att skriva sitt livs bok - mot att han får det han önskar mest av allt. Den unga författaren tackar ja och ger sig därmed in i ett nät av gåtor och mord. Ängelns lek är en snårig historia som utspelar sig i 20-talets Barcelona. Ingen kan bygga upp scener som Carlos Ruiz Zafon, men ibland har jag svårt att hänga med när han svänger runt i sin historia och förvandlar den till något helt annat. Har stundtals svårt att hänga med i hans relativt digra karaktärsgalleri, men jag önskar att fler kunde uttnyttja en stad, en plats, på samma sätt som denna skickliga författare. En författare jag alltid kommer att följa.

Mylar .

2011-04-16

Känns hastigt skriven. Man får ingen riktigt bra känsla för karaktärerna och det känns lite för mycket som en film.
Mot slutet blir stämningen bättre men boken lämnar ändå inget bestående intryck. Som att se en lagom underhållande film, ungefär.
Läs hellre Vindens skugga, där karaktärsbeskrivningarna är underbara, vilket är den bokens stora behållning. Ängelns lek känns som en blek kopia av den.

Susanne Rydvald

2011-04-10

En redan från början mörk bok som snabbt utfransas mer o mer. Det blev slutligen många förbi bläddrade sidor pga alltför många stjärnor som ramlade från Zafóns litterära natthimmel i Barcelona.

Evelina Arnesson

2011-03-25

Det vackra språket i boken kommer bättre till sin rätt på engelska.

Anna-Karin L

2011-01-14

Bra, men inte lika bra som 'Vindens skugga'. Lite för övernaturlig för min smak.

Jennie Byström

2010-10-28

Spännande men jag känner mig rätt missnöjd med slutet.

Claes Nilsson

2010-10-16

Hade stora förhoppningar på Ängelns Lek efter att ha läst Vindens Skugga, den levde dock inte riktigt upp till vad jag hoppats på. Början o slutet var bra men det kändes som 150 sidor i mitten kunde ha kapats bort. Zafon lyckas dock att skapa lite av samma mystik även denna gång, läsvärd