The Angel Tree

Riley, Lucinda

| 2015

The Angel Tree by Lucinda Riley is a compelling mystery of family secrets and forgotten pasts from the author of The Seven Sisters. Thirty years have passed since Greta left Marchmont Hall, a grand and beautiful house nestled in the hills of rural Monmouthshire. But when she returns to the Hall for Christmas she has no recollection of her past association with it ? the result of a tragic accident that has blanked out more than two decades of her life. Then, during a walk through the wintry landscape, she stumbles across a grave in the woods, and the weathered inscription on the headstone tells her that a little boy is buried here . . . The poignant discovery strikes a chord in Greta's mind and soon ignites a quest to rediscover her lost memories. She begins to piece together the fragments of not only her own story, but that of her daughter, Cheska, who was the tragic victim...

Mandelmamman

2023-07-22

Läsvärd men inte lika bra som hennes böcker om systrarna.

2022-12-06

Svajig. Tråkigt att kvinnorollerna blir så "svaga" och alltid har behov av en man. Ibland spännande.

Linnéa G

2022-05-01

När jag läste beskrivingen av denna bok trodde jag att boken skulle vara skriven kring ett mysterium och den lät intressant pga detta. När jag påbörjade läsningen verkade den en tid gå åt rysarhållet istället. Men nej boken landade istället i att vara som ett utraget långt avsnitt av typ glamour eller någon B-såpa. En lång bok utan någon tydlig tråd där alla planerar giftermål och är olyckligt kära hela tiden men där inget riktigt händer. Sunkig också, då kvinnorna i boken blir bestraffade för att ha levt ett utsvävande liv och en man alltid kommer in och räddar upp alla situationer. Han får såklart också sin belöning i slutet. När en kvinna ligger på dödsbädden kommer meningar som "Syrgasmasken var alldeles för stor för hennes finmejlsade hjärtformade ansikte". Cringe!!

2022-04-27

Änglaträdet är en av Lucindas tidigare böcker, innan hon skrev de fantastiska böckerna om de sju systrarna.

Boken är spännande, romantisk och sorglig. Det är en historia som sträcker sig över tre generationer där vi får möta tre starka kvinnor som vill gå sin egen väg i livet, som vill klara sig själva.

”Änglaträdet” är en fängslande tegelstensroman. Men trots det flyger sidorna fram och plötsligt är boken slut, alldeles för fort!

Gillar du historiska romaner om starka kvinnor, familjehemligheter och bortträngda minnen så är det här boken för dig. Jag gillade den!

Kristina Carlsson

2022-02-27

Lucinda Riley har en förmåga att skriva böcker som man fastnar i från första sidan och sedan sträckläser. Har tidigare bara läst böckerna om de sju systrarna så detta var min första fristående roman av författarinnan. Ibland bara behöver man en lättläst bok där man får glömma bort alla hur/men/varför och bara läsa på utan att behöva anstränga sig. Upplägget är precis detsamma som i de andra böckerna jag läst, nutid och dåtid blandas tills man kommer till slutet.

Lucinda Riley har (hade) en magisk förmåga att skriva oerhört långa böcker men att få dem att kännas mycket kortare. Allt liksom flyter på rakt igenom och det känns inte betungande att det är så många sidor, för det finns inget som känns onödigt eller på fel plats.

Här följer vi Greta, Cheska och Ava. Tre generationer kvinnor som alla har sitt bagage och olika erfarenheter av att vara kvinna i samma familj. När Cheska är i tonåren råkar hennes mamma Greta ut för en olycka. Nästkommande trettio år går Greta sällan ut från sin lägenhet om inte hennes vänd David är där och tar hand om henne och hon minns ingenting om sitt liv innan olyckan. David tar med henne till släktgodset Marchmont Hall i en förhoppning om att det ska hjälpa henne minnas när hon kommer till en välkänd plats och under en promenad stöter hon på en grav där hennes son vilar och minnesbilderna börjar återvända.

Här blandas nutid med dåtid på ett snyggt sätt. Vi får följa vad som händer från Gretas ungdom, hur hon hamnar på Marchmont Hall för första gången och hur hon tar sig därifrån, hur hon uppfostrar Cheska som blir barnstjärna och med hjälp av David pusslar hon ihop vad som har hänt efter olyckan och som hon missat genom att hålla sig undan.

Det är verkligen en bok som bara flyger fram och jag känner mig totalt indragen i allas livsöden. Någonting som jag verkligen tycker om med Lucinda Riley är att hon inte räds att ta upp svärta och mörker, svåra erfarenheter eller olika sjukdomar och vad som kan hända om man antingen ignorerar dem eller inte försöker ta hand om dem. Jag tycker också om att det inte finns någon person i den här boken som är perfekt utan alla får ha sina brister.

Språket flyter också på fint och Anna Thuressons översättning är verkligen jättebra.

Efter trettio år komme Grete tillbaka till Marchmont Hill, ett ståtligt hus som ligger mellan de snötäckta bergen i Wales. Hon lider av minnesförlust efter en tragisk olycka och minns inget från sitt förflutna. När hon vandrar i det vintriga landskapet i skogen hittar hon en grav - på stenen står det att där ligger en liten pojke begravd som visar sig vara hennes son….

Jag säger bara WOW! Det här är den första boken jag läser av Lucinda och nu ställer jag mig frågan varför jag inte läst hennes tidigare böcker… Jag blir verkligen tagen med storm, från första till sista sidan är jag helt trollbunden. Boken är lite tjockare än genomsnittet och jag drar mig ibland för att läsa/lyssna på en tjockare bok, men inte en enda gång tappar jag intresset eller koncentration utan jag släpper inte taget en enda gång. Det här är en riktig bladvändare och en pärla till roman. Boken bjuder på kärlek, drama, tragedier, intriger, drama, psykisk ohälsa, värme och så mycket mer. Fantastiska miljöbeskrivningar och karaktärer, en helt underbar bok och nu när sista sidan är utläst och jag slår igen boken så undrar vad kan toppa detta?