The 100-Year-Old Man Who Climbed Out the Window and Disappeared

After a long and eventful life, Allan Karlsson ends up in a nursing home, believing it to be his last stop. The only problem is that he's still in good health--and tomorrow is his hundredth birthday. A big celebration is in the works, but Allan really isn't interested (and he'd like a bit more control over his vodka consumption). So he decides to escape. He climbs out the window in his slippers and embarks on a hilarious and entirely unexpected journey, involving, among other surprises, a suitcase stuffed with cash, some unpleasant criminals, a friendly hot-dog stand operator, and an elephant.Quirky and utterly unique, The 100-Year-Old Man Who Climbed Out the Window and Disappeared has charmed over two million people around the world.

Pelle Penna

2023-08-14

Hyllad bok som inte var min tekopp. Gav upp.

Kim Söderberg

2023-05-01

Super

Jenny Kallin

2022-12-30

Jag gav faktiskt upp då jag läste denna bok. Bitvis kul men lite för tramsig och hoppande. Blir rörigt. Jag gillade dock filmen och skrattade extra mkt i början av filmen då jag visste vad som skulle hända. Men tror inte att jag orkar läsa klart boken tyvärr

Linnéa G

2022-12-25

Jag gav upp läsandet av denna bok, den var alldeles för tramsig för min smak. Upplever att författaren försöker att vara något i stil med Sveriges svar på Douglas Adams men han kommer inte i närheten. Inte. alls. Jag förstår inte riktigt målgruppen. Den är barnslig och lättläst och gubbig på samma gång.

W

Weronica

2022-10-09

Rolig läsning om ett äventyr som Allan får vara med om.

Hanna Melin

2022-05-06

Gud, vad jag är dåligt insatt i historiska händelser. Herrejävlagud.

En rolig bok som blir roligare än filmen då man får tillgång till alla Allans tankar. Hur ska min egen ålderdom bli?
Ska jag bli en tantvariant på Allan?

Elin Peiser

2021-07-27

Lättläst och rolig.

Ulrika Larsson

2021-07-24

En av de bästa och roligaste böckerna jag läst

Christian Bergman

2021-05-26

Elin Björnsson

2020-08-13

En otroligt bra bok som verkligen rekommenderas! Det är också väldigt roligt att läsa om de historiska inslagen.

Maylie Haim Poulsen

2020-05-04

Utflippad, lättläst och rolig!

Maria Åkerö

2020-01-24

Boken är så överdriven. Filmen är mycket bättre

lia Hellman

2019-03-07

Provade en bit. Boken gav mig noll känsla.
Bort från min hylla.

Niklas

2019-01-15

Lättläst o underhållande

Kerstin

2019-01-06

Underhållande och rolig.
Går man med på orimligheterna så är det en härligt komponerad skröna

Helena R

2018-01-18

Jag kan se hur denna bok blev en sådan succé och varför folk gillar den. Författaren har byggt upp en arsenal av excentriska karaktärer, ihop vävda med riktiga, historiska personer. Beskrivningarna av platser, folk och händelser är bra och fina, samtidigt som historian är bra utforskad och presenteras på ett relativt lättsamt sätt.

Det blir för mycket, det blir för överdrivet. Speciellt den del som utspelar sig i nutid, den är så osannolik att det blir en fars, för tyvärr försöker författaren hålla kvar handlingen i vår värld. Karaktärerna, om än välbeskrivna, känns som karikatyrer.

Delarna som tittar tillbaks på Allans, den eponymiske hundraåringen, liv är mer intressanta. Ja, även här slår osannolikheten igenom, att allt detta skulle ha hänt samma person känns orimligt, men delarna var för sig är rimliga och lärorika.

Så, ja. Jag förstår att folk gillar denna, ibland lite farsartade, bok. Men den var inte för mig. Det var en snabb- och lättläst bok och språket var för det mesta bra. Jag tror att författaren hade kunnat skriva mycket bättre böcker, men varför ändra ett vinnande koncept nu?

Inger Lundqvist

2017-11-28

En svensk klassiker

Angelika N.

2017-06-27

Bitvis intressant. Min pappa gillar den mer än vad jag gör. Jag la ihop våra betyg och snittade på mitten!

Rickard Jakobsson

2017-06-17

Bra och läsvärd bok!

Dock tråkigt och se hur författaren utpekar polisutredaren i boken, för det dras betyget ned.

Annars allt gott och boken rekommenderas att läsa en varm sommarkväll med gärna nått gott att dricka.

Fyra av fem!

Therese

2017-05-23

Helt ok, men tycker den känns lite rörig.

Camilla Johnsen

2017-04-24

Jätte bra och rolig bok

Jag gillade boken. :) Den var lite seg mellan varven men helhet bra. :)

Jag gillade boken. :) Den var lite seg mellan varven men helhet bra. :)

Mariann Winge

2016-02-16

Något av det värsta dravel jag någonsin läst! Gav upp efter halva boken

Daniel Carlson

2016-02-08

Boken har periodvis både ojämnt och svajigt tempo. Bitar jag verkligen gillar är den första flykten från ålderdomshemmet. Där Allan rymmer innan sitt 100-årskalas och snor en väska med pengar.

Han och medbrottslingen Julius flykt från rättvisan hade kunnat bli en ytterst underhållande berättelse speciellt med 50 miljoner kr i bagaget och möjligen med hjälp av någon av Allans gamla bekanta ute i världen?

Men istället för denna dynamiska duo dör spänningen efterhand när flykten blir till en cirkus; med elefanter, gula bussar, korvgubbar som läst 30 år på universitetet och en kriminell gängledare. En gängledare som helt sonika nöjer sig med att hans underhuggare blivit mördade och att hans pengar dessutom kommer i händerna på förövarna, som han ger ger sig i lag med efter att de kört på honom med den ovan nämnda bussen. Överlag är det uppenbart alldeles för många karaktärer. Historiska karaktärer kan om möjligt förlåtas men att klämma in så pass många andra karaktärer att fler än hälften av dessa blir meningslösa efter ett tag känns krystat. till exempel blir Julius mer eller mindre betydelselös efter att först Bosse och sedan "gäddan" klivit in i handlingsförloppet, dessa karaktärer är dessutom väldigt snarlika till karaktären. Dessutom skaver karaktären Allan i mina ögon, politik och religion är inte hans intressen, vilket naturligtvis är olyckligt, eftersom det är det enda han i sitt liv, innan berättelsen börjar, någonsin har sysslat med. Men gubben verkar ju överhuvudtaget inte ha några andra intressen heller för den delen, utom att supa vilket är lite märkligt med Allans annars asketiska person. Några andra lärdomar verkar inte heller Allan ha tagit med sig - det enda dödsfallet som Allan verkligen verkade ha sörjt var för övrigt sin katt som dog när Allan fyllt 99 år. Möjligen har jag missförstått Allan, då jag varken upplever honom som speciellt intelligent (vilket naturligtvis inte är ett måste) men inte heller speciellt humoristisk eller sympatisk heller för den delen.

Det infinner sig till slut ändå någon slags harmoni i bokens sista sidor och någon slags cirkel verkar ha slutits ändå. (Slutet gott allting gott osv) det är onekligen en bra historia som finns gömd någonstans under ytan. Om än utan någon riktig eftertanke eller slutkläm, och en Allan som inte verkar ha förändrats över huvudtaget trott sina resor runt jorden. Inte heller finns det någon riktig sorg eller vänskap i boken som kan ge någon motpol till Allans bekymmersfra tillvaro

Izabela Horn

2016-01-19

Allan Karlsson är en svensk Forest Gump som råkar ut för olika äventyr och sätter igång historiska händelse . Rolig bok som man mår bra av att läsa

Lena Nilsson

2016-01-10

Underhållande!

Johan CB

2015-12-03

Marie Karlsson

2015-11-21

Passade mig inte alls. Gillade varken språket eller Forrest Gump upplägget!

Nenne No

2015-09-24

Med reservation för att jag lyssnade på ljudboken. Jag tycker om böcker som tar Forrest Gump-idéen och använder den. Det gör den här rätt bra. Tyvärr får man oftast inte ut max av det. Nutidshistorien är också väldigt tradig. Förutom Allan själv som är en okej karaktär är övriga karaktärer i bästa fall tråkiga. I värsta fall närmast olidliga. Att författaren hela tiden försöker formulera sig roligt slår för mig an fel ton och blir mest enerverande tyvärr. Just de taffliga försöken till komik genom språkbruket stör mig mest i läsningen. Men det är väl en okej bok men ingen jag lär läsa om. Ser hellre filmen då.

Solveig Andersson

2015-09-08

En mycket humoristisk skildring som jag inte annat kan än älska.

Anna Hedstrand

2015-06-20

Har inte läst klart hela men har sett filmen. Helt okej film och bok, ska läsa klart den.

ingela haraldsson

2015-06-08

Klart läsvärd.Många goda skratt

Terese Johansson

2015-02-03

En av de bästa och mest underhållande böcker jag nånsin har läst. Den är skriven på ett väldigt underhållande och roligt sätt och den är full med en massa galna händelser och situationer som man undrar hur Allan ska ta sig ur. Genialt.

Caroline Tornell

2015-01-31

Skrattade mig igenom hela boken! Och precis när man trodde att det inte kunde bli värre och knasigare, så blev det just precis det! En av de roligaste böcker jag läst!

Amy Harriott

2015-01-21

Den var verkligen rolig och påhittig, men lite för mycket historia för min del.

Cristos Contreras

2015-01-07

De historiska återblickarna är fantastiska och elegant ihopsydda, men nutiden är mest farsartad. Ändå rekommenderar jag boken varmt!

Jessica Gunnarsson

2015-01-02

Började ok sedan följer mest en massa upprepningar. Tröttnade och läste inte ens klart.

Lars Wekell

2014-12-24

Rolig

Sara Bentfors

2014-12-22

Inte heller jag förstår hypen kring denna bok. Den är lite smårolig på sina ställen, men till största del är den bara väldigt långtråkig. Det var kul första gången huvudkaraktären blev god vän med en världskänd politiker, efter det kändes alla upprepningar på samma tema bara väldigt tröttsamma. Boken hade med fördel kunnat kortas ner till en tredjedel, då hade man förhoppningsvis inte hunnit ledsna på den flera gånger om innan den tog slut.

Mirja Dimberg

2014-11-10

Underbart dråplig och härlig berättelse!

SteffySivA .

2014-09-25

Otroligt underhållande bok med roliga karaktärer och häftigt sammansatt historia! En favorit!

Mats Karlsson

2014-09-22

Riktigt bra bok med en annorlunda berättelse. Humoristisk och tidvis spännande och dessutom i viss mån lärorik.

Elli H

2014-08-07

Helt underbar bok, hysteriskt rolig!

Lisa Eldeman

2014-06-13

Älskade Hundraåringen och har även sett filmen. Tycker att det finns en likhet med Carina Dahls Kronjuvelerna, en hejdlös berättarglädje att gråta och skratta över.

Ingela Karlsson

2014-06-08

Många skratt på vägen...

Jan Svensson

2014-06-06

Förstår inte riktigt hypen kring denna bok.