Texas och Vegas. Glassbilen

Borg, Sofie

| 2017

Texas och Vegas ska köpa glass. De hör melodin från glassbilen, men bilen står inte på parkeringen där den brukar stanna. Texas och Vegas springer för att leta efter den och plötsligt ser Texas att någonting har hänt. Någonting allvarligt. En bok om mod, samarbete och riktiga hjältar. Texas och Vegas är en serie om två bröder och deras spännande äventyr tillsammans.

Ella

2018-12-12

Superbra !

Bokdjungeln

2018-10-14

Eira 8 år tycker att böckerna om Texas och Vegas är jättebra. Hon får träna sin läsning och jag tycker det är lagom stor text och antal ord per sida för en andra klassare att ta sig an. Eira vill dock läsa mer om bröderna, tillika huvudrollsinnehavarna och ville att jag absolut skulle föra fram detta till författarinnan. Högsta betyg ger vi alltså denna bok.

Fin, rolig och spännande!

D

Daniel Almqvist

2018-07-17

Bra och pedagogisk. Killarna går på ett enkelt och rätt sätt igenom hur man ska göra om det skett en olycka. //HbgDanne

Denna bok handlar om bröderna Texas och Vegas som ska få köpa glass från glassbilen (smart drag för att snabbt fånga upp barnens intresse då glassbilar ofta är roliga grejer).

I boken råkar chauffören ut för en olycka och syskonen är först på plats - vi får följa hur de ringer 112, hur de väntar med chauffören tills polis och ambulans kommer - i slutet kommer chaufförens kollega med en fin överraskning med. Den överraskningen var A's favorit i slutet :-)

Boken är bra för den synliggör tydligt händelseförloppet vid en trafikolycka. Jag tänker att boken kan vara bra att läsa för barn som varit med om något liknande - men även för andra såklart.

Illustrationerna var Blomberg är tydliga och uniformer och utryckningsfordon är realistiskt ritade vilket nog även fångar barnen. Boken kanske hade kunnat haft en större mångfald kring etniciteter men jag tycker fortfarande det var helt ok, bland ambulansförare och poliser finns kvinnor representerade i yrket vilket är bra.