Texas och Vegas. Försvunnen

Borg, Sofie

Det är sommarfest i byn där bröderna Texas och Vegas bor. Texas köper sockervadd och Vegas går för att åka pariserhjulet. Plötsligt är Vegas försvunnen. Folk hjälper till att leta efter honom och polisen kommer till platsen. När Texas hittar Vegas jacka förstår han att det är någonting som inte stämmer. Snart blir det mörkt och kallt. De måste hitta Vegas. Var är han?Texas och Vegas är en serie om två bröder och deras spännande äventyr tillsammans.

Detta är andra boken om bröderna Texas och Vegas som marknadsförs som lättläst för 6-9 år men vi anser att den även funkar fint som högläsningsbok för 4-6 år. Faktiskt i den graden att jag anser att denna bok hör hemma i varje förskolans bokhylla - läs varför längre ner.
I denna boken är bröderna på tivolit och åker pariserhjul. Men plötsligt är Vegas borta och familjen kan ej hitta honom. Polisen tillkallas och ett sök drar igång, där boken verkar följa realistiska rutiner vid försvunna barn.

Vi har läst boken för I (4,5 år) som uppskattat boken även om det inte är någon ny favorit för henne.
Jag som förälder uppskattar boken som är väldigt pedagogisk och genomtänkt. Dels är det väldigt bra med en bok som visar de sökandes perspektiv vid en rymning. Dels är det bra för att ge barn som rymmer ett perspektiv på varför det är ett problem att rymma. Dels så är det bra för barn som varit närvarande runtomkring vid en rymning att få igenkänning i känslor och upplevelser.
Tidigare i år på min praktik för förskollärarprogrammet hade vi en rymning från förskolan som skärrade både barn och personal. Denna boken hade varit perfekt att ha i bokhyllan på förskolan i efterarbetet med barnen.
Författaren lyfter även fram så viktiga saker som vi som vuxna behöver tänka på att leverera: att inte bli arga när någon kommer med ett erkännande som är viktigt i sökandet - besviken visst men även skapa ett förtroende att det alltid är okej att berätta.
Författaren är också fd polis och det märks att hon arbetar för att barnen ska känna förtroende för polisen som några att söka hjälp av - inte att bli rädda för (eller föräldrar att hota om!).
Också bra att ge barn en förståelse för vad som händer vid ett försvunnet barn. Tänker att denna boken kan vara en bra bok för alla förskolor att köpa in, just för att vid ett försvunnet barn så vet övriga barnen på förskolan redan vilka saker som kommer ske. När jag minns från i våras så var det en otroligt tuff stund för barnen på förskolan med pedagoger som försökte hålla sitt cool och vara fokuserade - men ändå påverkade, helikopter i luften och hundpatrull på marken. Hade denna bok funnits i bokhyllan på förskolan innan hade det förmodligen varit en trygghetsgivande faktor att barnen ändå ”kände igen” vad som hände.
Utöver det är det ju också väldigt smart att använda sig av en spännande miljö för att locka in barnen i boken - i denna boken är det ett tivoli med pariserhjul och sockervadd. I första boken om Texas och Vegas var det istället glassbilen - smart!
Igenom boken är många olika människor representerade - inte minst i polisyrket också. Bra! Böckers normkreativa makt är stor - barnboksförfattare och illustratörer som tar sitt ansvar ger vi tummen upp! I nästa bok hade vi också gärna sett en mer aktiv flicka i handlingen. Karla i denna boken är lite väl passiv, som enbart följer efter och ställer stöttande frågor till Texas som klurar ut gåtan själv.

Bokdjungeln

2018-07-22

Idag hade jag högläsning vid poolen för mina bonusbarn och deras kompisar. När jag hade läst ut denna bok var alla barn överens om att den var värld 5 poäng av fem möjliga då den var spännande. Min äldsta bonusdotter på 8 år har även läst den själv innan och tyckte att texten var lagom stor. Hon tyckte det var bra med korta kapitel men att det ibland var det lite för lång text på en och samma sida. Men som sagt, barnen i åldrarna 6 till 8 år tyckte att den var riktigt bra!

D

Daniel Almqvist

2018-07-17

Välskriven och bra illustrationer. Både jag och min femåring satt som på nålar. Ville bara veta om vegas blev hittad. Känner ganska snart att det är en ”mamma” som skrivit boken. Så mycket känsla att min femåring blev rörd. //HbgDanne

Anita Bengtsson

2018-07-10

Spännande och lättläst bok om två bröder som råkar ut för ett riktigt äventyr med poliser till hjälp. Härlig "bykänsla" där föräldrar och barn ställer upp för varandra. Realistiskt innehåll och vackert, naturligt illustrerad av Lovisa Blomberg. Författaren Sofie Borg skriver på ett enkelt språk som gör det lätt att läsa även för de barn som precis har lärt sig läsa, men jag som vuxen fångas också av spänningen i boken. Kan varmt rekommenderas!

Rolig, fin och vackert illustrerad!